کد مطلب: ۵۱۱۳۹۳

رئیس کل بانک مرکزی:

قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد

قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم اما انتظارات نرخ ارز تعدیل خواهد شد و به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۱۲ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی عملکرد بانک مرکزی پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که دولت نقدینگی خود را چطور تامین کرده و آیا این باعث افزایش قیمت ارز خواهد شد، افزود: بانک مرکزی طرفدار این نیست که قیمت ارز بالا بماند تا دولت نقدینگی تامین کند؛ بلکه بانک مرکزی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نقدینگی را تامین نماید؛ این در حالی است که سال قبل ۱۵ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده که بانک مرکزی ۷ میلیارد دلار آن را از ذخایر خود تامین کرده است.

همتی گفت: نرخ ارز در بازار ربطی به تامین ارز دولتی ندارد؛ امسال نیز بانک مرکزی بخشی از نیازهای دولت را از ذخایر خود تامین کرد؛ این در شرایطی است که برخی معتقد بودند که بازار را باید با ارزپاشی تعدیل کرد؛ اما بانک مرکزی این کار را نکرد و محکم ایستاد و علی‌رغم بی‌سابقه‌ترین فشارهای تحریم، کالاهای مردم را با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما به هر حال ضریب اطمینان را به جامعه می دهد که کمبودی برای کالاهای اساسی صورت نگیرد؛ این در حالی است که بدون برداشته شدن تحریم‌ها، صادرات نفت و فرآورده های نفتی بسیار خوب است.

وی در خصوص آخرین وضعیت درآمدهای ارزی گفت: وضع درآمدهای ارزی خوب است ولی نمی‌توان رقم را اعلام کرد.

همتی با بیان اینکه احساس کردم که مسئولان کشور عمان در مذاکرات طولانی و مفصل خود با ایران، عزم جدی برای همکاری با ایران دارند گفت: ما منابع خوبی در عمان داشتیم که از آن استفاده کردیم و امیدواریم این روابط بهبود یابد.

وی گفت: از منابع بلوکه شده خود در عمان استفاده کردیم و در مقابل، از کره‌ای ها برای عدم آزادسازی منابع خود شکایت خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص خنثی‌سازی تحریم‌ها گفت: در حداکثر تحریم‌ها کالاهای غیرنفتی، نفت و فرآورده‌های نفتی را صادر می‌کنیم و هنوز هم تحریم‌ها تمام نشده است؛ ضمن اینکه از ابتدای بهمن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز از سوی صادرکنندگان در نیما عرضه شده است؛ ضمن اینکه تولید در کشور راه‌اندازی کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بنده خبرنداشتم بانک‌ها به خاطر کد شهاب حساب‌ها را مسدود کرده‌اند گفت: یکی دو تا از بانک‌های ما اقدام به مسدود کردن حساب‌ها کرده بودند، چند سالی است که به بانک‌ها گفته‌ام که با مردم ارتباط برقرار کنند و از همه بخواهند تا کد ملی اتباع خارجی را اخذ کنند تا همه هویت داشته باشند.

او اظهار کرد: از ۶ بهمن ماه کار را شروع کردیم تا در ساتنا اگر فردی هویت نداشته باشند نقل و انتقال مالی صورت نگیرد، اما به یکباره متوجه شدم که حساب عده‌ای مسدود شده است، بنده همان شب با مدیران بانک‌ها تماس گرفتم و دستور دادم که یک ماه کار را به عقب بیندازند و از مشترکین بخواهند که موضوع را جدی بگیرند و کسانی که کد ملی ندارند کد شناسه را به بانک ارائه بدهند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بیشتر هدفمان این است تا جلوی پولشویی را بگیریم لذا این هدف بر اساس مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی و اقدامات تروریستی است. این کار را باید انجام دهیم و تاکید کرده‌ایم تا بانک‌ها اقدام به این عمل کنند اما برخی از بانک‌ها بی‌تدبیری کردند، همه موضوعات به بانک مرکزی ارتباطی ندارد.

همتی بیان کرد: استفاده از مکانیزم ساتنا از سوی اتباع خارجی اگرچه در اواخر هفته گذشته دردسرساز شد، اما بانک مرکزی اعلام کرده که مهلت دریافت کد شهاب از سوی این گروه به مدت یک‌ماه تمدید شده است.

وی تاکید کرد: علت نوسان ارز بیشتر روانی است مسئولان باید در اظهاراتشان دقت کنند. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم اما انتظارات نرخ ارز تعدیل خواهد شد و به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • چکارن

    الان که برخلاف سالیان گذشته نه واردات داریم نه کسی بخاطر شیوع ویروس کرونای انگلیسی مسافرت میره ، اگر فروش دلار برای دولت منفعتی نداره چرا دلار را میدین دست مردم وشغل کاذب درست میکنین ؟ مگر مردم ما دلال هستند؟ مگر واحد پول ملی دلاره؟ دلار اصلا پایین بیا نیست چون مثل بازار سرمایه کنترل مادون قرمزش دست خودتونه

  • ختوقا

    ابتدای سال به ملت فراخوان دادیدسرمایه تون رو بیارین بورس تا نابودش کنیم ، امسال سال جهش تولیده ، در حالیکه امسال واقعا سال جهش دلاره چون دلار را برعکس بازار سرمایه دادید دست مردم تا باهاش دلالی کنند و دولت از مردم نوسان بگیره

  • ناشناس

    من نمی دونم چرا اینقدر حرف می زنند ، عزیزم به عمل کار براید به سخندانی نیست .چرا ماهی دو سه بار مصاحبه میکنن و مدام تکرار می کنند که نرخ ارز چنین و چنان خواهد شد .نرخ ارز را تثبیت کنید لطفا ، اینقدر حرف نزنید .اقتصاد را سامان دهید حرافی نکنید .

  • ناشناس

    چقدر اینا رو دارند بخدا. ?

  • ناشناس

    مطمعن باشید میاد زیر بیست من هم تو خواب دیدم.

  • ناشناس

    دلار تا 22 بهمن میاد زیر 22 تومن

  • ناشناس

    از فردا ریزش دلار شروع میشه

  • هادی

    دلار به شددت میاد پایین بگوش باشید، بازار خرید فروش کلا راکت شوده گول دلال جماعت نخورید

  • محمد امین

    آقای محترم ما که کالای با ارز ۴۲۰۰ در بازار ندیدیم هر چه بود کالا باارز ۳۰ هزار تومان بود واون ارز ۴۲۰۰ را شما یا عمدا یا سهوا به کسانی دادید که خودتون می دونید چه کسانی هستند پس خواهشن اینقدر دروغ مانند بقیه تحویل مردم ندید.

  • محمد امین

    اونهای که گوششون را دادن به دست عده ای که بروید در بورس سرمایه گذاری کنید شما پیش خودتون حساب نکردید که اولا اینا دروغ می گویند دوما ما کشور در تحریم بود چهار دورمون دیوار کشیدند صادرات ووارداتی نداشتیم اونوقت شما رفتید توی این شرکت ها سهام خریدید.وقتی خرید وفروشی نیست چطور شما رفتید سرمایه گذاری کردید.اونا از پول شما جیب خودشون را پر کردند .ببخشید ناراحت نشوید طمع انسان را درچاه می اندازد .شما پیش خودت گفتی خب من چه زرنگم عجب کارخوبی امروز می خرم فردا سه برابر می فروشم.تا تحریم هست Fetfهست آش همین وکاسه همین است.