کد مطلب: ۴۵۷۸۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش بانک مرکزی به نوسانات ارزی امروز/همتی به تلویزیون می‌رود/او چه می‌خواهد بگوید؟

واکنش بانک مرکزی به نوسانات ارزی امروز/همتی به تلویزیون می‌رود/او چه می‌خواهد بگوید؟

رئیس کل بانک مرکزی امشب قرار است در گفتگوی خبری ساعت ۲۱ شرکت کند. این اولین حضور رسانه‌ای همتی بعد از نوسانات اخیر بازار است. اما همتی قرار است در این برنامه چه بگوید و واکنش بازار به سخنان او چه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به اتفاقات هفته گذشته انتظار می‌رود همتی بخواهد یا به ریشه‌های افزایش قیمت دلار بپردازد و مقصران جدیدی را معرفی کند یا از تدابیر جدید برای تزریق ارز به کشور بگوید و سیگنال کاهشی به بازار بدهد. اما مساله این است که او در هفته گذشته به این موارد پرداخته و واکنش بازار، نوسان بیشتر بوده است.

یکی از گمانه‌ها در خصوص اظهارات امشب همتی، کنترل بازار است و اینکه اخبار سیاسی بر بازار ارز تاثیری نخواهد گذاشت. این در حالی است که روز جمعه ۳۰ خرداد، پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس، همتی در صفحه اینستاگرام خود از عدم تاثیر این قطعنامه بر قیمت دلار خبر داد و نوشت: «این قطعنامه نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه شود. بانک مرکزی علی‌رغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد و با بازگشت ارز حاصل از صادرات، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.»

اما بر خلاف اظهارات همتی بازار با افزایش قیمت مواجه شد. پس با این مقدمه، اعلام سخنانی مانند سخنان روز جمعه، دردی از گرانی دلار دوا نمی‌کند.

گمانه دوم در خصوص اظهارات همتی اعلام مقصران جدید گرانی ارز است. بخشنامه اول تیر بانک مرکزی تلویحا صادرکنندگان را مقصر گرانی دلار دانسته و به آن دسته از صادرکنندگانی که ارز صادراتی خود را به کشور برنگردانده‌اند «حداکثر چهار ماه از تاریخ صدور کالا» فرصت داده تا ارز خود را وارد کشور کنند و «درصورت عدم برگشت ارز توسط صادرکنندگان، اسامی متخلفان در رسانه‌ها انتشار می‌یابد.»

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت هم در گزارشی از ورود ۲۲ میلیارد یورو به بازار خبر داده و گفته بود این منابع می‌تواند روی بازار اثر بگذارد اما این منابع هم مشروط به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است.

این اولتیماتوم ارزی به صادرکنندگان در حالی است که سید رضی آقامیری، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد افزایش قیمت دلار، تقصیر صادرکنندگان نیست و دلیل آن شرایط تورمی اقتصاد است. پس وعده بازگشت ارز صادراتی هم کارساز نخواهد بود.

گمانه سوم، احتمالا وعده آزادسازی برخی از منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر است. از جمله اشاره به سفر ۳۱ خرداد همتی به عراق به منظور آزادسازی پول برق و گاز ایران که در بانک مرکزی عراق بلوکه شده است. اما این وعده هم احتمالا ارز جدیدی به بازار تزریق نخواهد کرد چون همانگونه که خود همتی گفته بود این منابع قرار است صرف واردات کالای اساسی شود.

این مساله نشان می‌دهد دست رئیس کل برای تاثیر و کنترل بازار بسته است. حال باید منتظر ماند و دید همتی چه خواهد گفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بزرگترین اشتباه دولت و بانک مرکزی کاهش سود سپرده های بانکی بود که سال گذشته هم اتفاق افتاد واثار مخربش را همه دیدند ولی متاسفانه دوباره تکرار شد با این مشکلات اقتصادی به جای ایمکه بانک مرکزی با افزایش نرخ سود نقدینگی را جمع کنه برعکس عمل کرد .متاسفانه در این کشور اقتصاد دان نداریم واشتباهات مکرر تکرار میشه.

    • بی نام

      ببخشید با افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی افزایش می یابد یا کاهش ؟ 🙂 معلومه که افزایشی میشه این چیز واضحی است آقای اقتصاد دان . باید سود سپرده های رو از این هم کمتر کنند و از اون ور وام ها رو هم با درصد کمتر بدن {برای تولیدی ها} تا با افزایش کالا و کم شدن خلق پول توسط بانک ها ارزش ریال افزایش پیدا کنه . این دلار نیست که افزایش داشته (حتی برخی کشور ها دلار ارزشش رو از دست داده }ریال ماست که ارزشش مثل پ…گل شده .

  • ناشناس

    میخواهد بگویند که کار ما نیست.دست دلالان هست. مثل مرغ کیلو 11تومن کردن کیلو 16 تومن گران میکنند بعد میندازند گردن دلالان.خیلی جالبه مگه نه

  • milad

    نخرید ارزان میشود،قیمت دلار حباب است و هزارتا شبیه این حالا بیاد بگه کار ترامپه و کلا دسیسه آمریکایی هاست و ما مقصر نیستیم ?? بخدا یبارم شده چرندیات تحویل ندن و دنبال مقصر نباشن فقط گندکاری رو تمیز کنن ما راضی هستم اصلا کلا همه کشورا بدبختن و شماها پاک فقط درست کنید چون وقتی نخرید ارزان میشود رو میبینم و میشنوم بدنم به لرزه میافته و هر لحظه باید منتظر افزایش ده برابر در ثانیه باشیم

  • ناشناس

    قرار بود دنیا و آخرت آباد بشه ، قرار بود ایرانی عزت داشته باشه ، قرار بود فرهنگ ما صادر بشه ، قرار بود اقتصاد ما اسلامی باشه …..خدایی خوب که فکر میکنم به این نتیجه بیشتر میرسم ، (خلایق هر چه لایق) ، (به قول آقای ظریف ما خودمون انتخاب کردیم که اینجوری باشیم )، (از ماست که بر ماست ) دوست عزیز آقای همتی تو خودتو ناراحت نکن به نظرم شما هم مثل بقیه سهمتو بردار و برو چند صباحی لذتتو ببر این قصه سر درازی داره …..

    • ناشناس

      قرار بود……….

  • ناشناس

    جناب همتی میخواهی باز هم مردم را نفهم فرض کند و حرفه ای تکراری بیهوده بزند و تفسیر را به این و آن ربط دهد بهترین حرفی که میتواند بزند این است که بگید مردم بنده هیچ کاره ام و کاری از دست من بر نماید اگر کسی هست که این بازار مکاره بی صاحب را سامان دهد بسم اله و برود کار خودش دست از این همه وعده های پوچ دست بردارد

  • علی قدیمی

    رئیس بانک مرکزی باید مستقل باشه خود همتی هم گفته اگر دولت دست تو جیب بانک مرکزی نکند میتواند در برنامه هایش موفق شد حلا باید گفت همه دست تو جیب بانک مرکزی میکنند اصلا بانک مرکزی اختیار دارد فقط این نابسامانی ضررش تو جیب اقشار ضعیف جامعه میرود ثروت مندان با یک بادی ثروتشان روز بروز اضافه میشود دولت هم فقط شعار میده درعمل کسی بفکر افراد کم درامد نیست سیاست تابوده بنفع پولدار وبضررمردم عادی

  • علی قدیمی

    تنها کاری که دولت باید انجام بده کنترل بازار سرمایه است کاری کنند ک اعتماد مردم بیشتر بشه چون نقدینگی خوبی ب این بازار امده بستر تولید را بیشتر فراهم کنند اگر از این موقعیت استفاده نکنند ب تولید ضربه وارد میشود و اعتمادها هم کم میشود دولت از این موقعیت باید نهایت استفاده را ببرد

  • ناشناس

    این از بی عرضگی شماست صادر کننده ارز رو‌بر نمیگردونه شما چطور اجازه دادید از سال 97 و۹۸ ارز صادر کننده پیش خودشون بمونه وبر نگردونه قانون که کشک باشه همین میشه

    • ناشناس

      من الان من صادراتی در سال 97 قبل برج 5 داشتم دولت اخر رو جانم تشریف میآیید در حالی قبل قانون برگشت ارز بوده

  • ناشناس

    اگه مرد بودین استعفا میدادین

  • ناشناس

    به نطر دلار بره تا 90 هزار تومان هممون از گرسنگی بمیریم