کد مطلب: ۴۶۷۷۷۵

رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی به تجارت‌نیوز پاسخ داد:

قیمت دلار پس از انتخابات آمریکا چه خواهد شد؟

قیمت دلار پس از انتخابات آمریکا چه خواهد شد؟

به گفته رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی با توجه به نرخ تورم و سقوط ارزش ریال، روند نرخ ارز صعودی خواهد بود. اتفاقات اخیر هم بر آن دامن زده و حالا فقط اتفاق بزرگی مثل کاهش تحریم‌ها در پی انتخابات آمریکا می‌تواند بر کاهش نرخ اثر بگذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد مجتهد، رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی، با نظر به حوادث هفته جاری از جمله تحریم‌ بانکی چین و روسیه و انفجار در بیروت وضعیت بازار ارز در هفته‌های پیش رو را بررسی می‌کند.

به گفته این کارشناس با توجه به وجود تورم بالای ۳۰ درصد در کشور و سقوط ارزش ریال، کاهش نرخ ارز ممکن نیست مگر با رخ داد بزرگی مثل کاهش تحریم‌های آمریکا در پی انتخابات ریاست جمهوری این کشور.

سیگنال‌های هفته‌ جاری

اخیرا در پی هشدارهای FATF به کشورهای جهان در رابطه با ادامه رابطه مالی با ایران، دو کشور چین و روسیه رسما مبادلات بانکی خود با ایران را قطع کردند.

از سوی دیگر به تازگی در بیروت نیز انفجاری رخ داد که تاثیر آن بر بازار ارز چندان دور از ذهن نیست. اما تبعات این رخدادها چطور و چه زمانی به بازار ارز خواهد رسید؟

مجتهد پاسخ می‌دهد: مسلما این اتفاقات اثر منفی خود را خواهد داشت. چرا که ما با لبنان نه در حجم زیاد اما ارتباطاتی داشتیم که احتمالا متاثر خواهند شد. از طرفی همان زمان که مجلس FATF را تصویب کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام دو بند از بندهای پنج‌گانه را تصویب نکرد، بدیهی بود که باید منتظر تبعات منفی برای بانک‌ها و اقتصادمان باشیم.

وی ادامه می‌دهد: حتی رئیس کل بانک مرکزی هم این را اعلام کرد. نتیجه هم این شده که هر بانکی در جهان بخواهد با ما کار کند بر اساس قواعد FATF هشدار دریافت خواهد کرد. چرا که رابطه با ایران با ریسک همراه است.

او می‌افزاید: بدیهی است که این دو کشور به علت حجم بالای معاملاتشان با سایر کشورها حفظ روابطشان را به رابطه با ایران ترجیح دهند و مراودات اندکشان را با ما قطع کنند. زیان را صادرات و واردات کشور ما در آخر می‌بیند و در نهایت کل اقتصاد کشورمان متضرر می‌شود.

مجتهد ادامه می‌دهد: بدون واردات قطعات و مواد اولیه قاعدتا تولید ما دچار مشکل خواهد شد. از طرفی صادرات هم بدون داشتن درآمد ارزی بی‌فایده است. در نهایت با کمبود ارز مواجه می‌شویم.

سقوط ریال

به گفته رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی بازار ارز ما مدتی است که از کنترل دولت خارج شده‌است و برخی تصمیمات سیاسی هم ضربه‌های پی‌در‌پی‌ هستند که به این بازار وارد می‌شوند و التهاب بازار را بیشتر می‌کند.

مجتهد می‌گوید: در نهایت نتیجه این شده که بازار ارز دچار نوسانات شدید است و هر چه بانک مرکزی تلاش می‌کند کمتر به نتیجه می‌رسد. چرا که منابع کافی در اختیار ندارد و عده‌ای هم سفته‌بازی می‌کنند و به بحران‌ها دامن می‌زنند. به همین دلیل دائما نرخ ارز ما صعودی است.

او تاکید می‌کند: توجه کنید که نرخ تورم ما بالای ۳۵ درصدی است بنابراین ارزش پولمان نزولی است. یکی از نظریه‌هایی که درباره نرخ برابری ارز ما وجود دارد تساوی قدرت ارزهاست. بنابراین با توجه به تورم ما، ‌نمی‌توان نرخ ارز را در یک نرخ پایین ثابت نگه داشت درحالی که ارزش پول در حال کاهش است.

این کارشناس معتقد است تا زمانی که تورم کنترل نشود پایین آمدن نرخ ارز ممکن نیست. او می‌گوید: احتمالا نرخ ارز پایین نخواهد آمد و فقط این ضربه‌ها آن را تشدید خواهدکرد.

تاثیر انتخابات آمریکا

از نظر مجتهد روند افزایشی برای ارز ادامه خواهد داشت و عوامل کوچک قادر به تاثیر بر آن نیستند. تنها برخی عوامل بسیار مهم مثل رفع تحریم‌های آمریکا می‌تواند آن را تغییر دهد که آن هم هر روز در حال تشدید است.

او در این باره می‌گوید: اگر آمریکا با تغییر رئیس جمهورش تغییر روش دهد مسلما بر وضع ارز ما اثر خواهد گذاشت. حتی بر توافق‌های ما با کشورهای خاص ممکن است موثر باشد. اما تا زمانی که تغییری حاصل نشود چیزی قادر نیست نرخ ارز ما را تکان دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این دولت با وضع اقتصادی که دارد وچون اقتصاد ووضع معیشت وزندگی مردم تاکنون برایش مهم نبوده لذا به نظرمی رسددراین مدت باقیمانده گشایشی دیده نمی شود

  • فرزان

    تمام زندگی ما دست زن ترامپه اگه زنش باهاش خوب نباشه ترامپ اعصابش خورد بشه دوباره تحریم میکنه تحریم سخت و ما بدبختر میشیم همه چی دست زن ترامپه

    • حسین

      ???

    • ایمان

      گل گفتی?

    • انصاف+دنیا

      تو دیوونه ای پسز?

    • ناشناس

      خداییش هر چی میکشیم از دست همین زناست?

  • ایراندوخت

    با نزدیک شدن به انتخابات نرخ دلار و با تبعیت از دلار دیگر ارزها یویو نوسان را تجربه خواهند کرد با توجه به اخبار روزانه و پیشبینی های داخلی و خارجی این نوسان اوج خواهد گرفت اشخاص با قمار برروی یکی از کاندیدها اقدام به خرید و یا فروش ارز خواهند کرد این اقدام البته در سطحی وسیعتر به خرید و فروش املاک خودرو طلا و بورس منجر خواهد شد در روزهای اخر با توجه به اعلام ایالتی آرا و پیشبینی صحیح تر رییس جمهور اینده این اقدام شدت و جهت درست تری خواهد گرفت با برد بایدن تنها باتاثیر روانی ان دلار تا بیشتر از پنجاه درصد ارزش خود را ازدست خواهد داد با شروع این سقوط اشخاص بیشماری به صف فروش ارز طلا خودرو و ملک خواهند پیوست که خود باعث سقوط بیسشتر قیمت ها خواهد شد و پس از تبریک ایران به بایدن شور بیشتری خواهد گرفت پس از اولین اشارت بایدن به تصمیمات خود در رابطه با خلیج فارس و بخوص ایران این سقوط جهت خواهد گرفت و ارزش پول ایران نسبت به ارزها بالا خواهد رفت
    البته روی دیگر سکه برد ترامپ خواهد بود که نیازی به نوشتن نیست نتیجه این برد ریزش تومان و صعود دلار تا مرز چهل هزار تومن خواهد بود که این صعود بسته به اولین اشاره ترامپ پس از پیروزی سمت و سو خواهد گرفت
    در صورت

    • Leila

      درسته

    • مسعود

      دمت گرن
      دقیقا مثل فیلنای علمی تخیلی هیحان انگیز نوشت
      دست به قلمت بیست

  • ناشناس

    ی معجزه ی بشه بارها و بارها میگم ایکاش در ایران بدنیا نمیومدم

    • م

      حالا که اومدیم چه می شه کرد

    • مهدی

      ایول??

    • مهدی

      توهندوستانشم که به دنیامیومدیم روزگارمون هزاربرابرازاینی که هست بهتربود

  • اقتصاد

    تورم بعد از خروج آمریکا از برجام تا الان دقیقا 900 الی 1000 درصد تا الان بوده طلای گرمی صد وبیست تومان شده یک و دویست که تقریبا 1000درصد میشه دلار سه هزار تومانی شده 25 هزارتومان مسکن متری سه میلیون تومان شده متری 25میلیون تومان سکه طلای دانه یک میلیون تومان هم شده یازده میلیون هزار و صد در صد تورم حال دیگه فکرشو بکنید که داره روز به روز گرانتر هم میشه حالا اجناس که دیگر هیچ سر به فلک گذاشته وتنها راه پایین آمدن مسکن طلا و خودرو و….پایین آمدن دلار هست که ریال ارزش پیدا کند در غیر این صورت هیچ چیزی ارزان نخواهد شد.

    • محمدرضا

      پچه ها قیمت دلار بعد از اتخابات کم می شود

    • محمدرضا

      پچه قیمت دلار کم می شود یا زیاد

    • ناشناس

      به چه قیمتی میرسد

    • ناشناس

      اگر بایدن انتخاب بشه به احتمال زیاد پایین میاد

  • ناشناس

    بمیره ترامپ و کسانی که مردم رو فقیر کردن و ارزش پول ما رو پایین آوردن با این وضع مگه میشه زندگی کرد خدا به دادمون برسه

  • محمدرضا

    پچه ها اگر ارزش ریال کم شود قیمت دلار کاهش می یابد

  • هی بابا ننه هی

    تنها راه حل مشکلات تقیه است باید برای مردمم که شده به آمریکا رو بزنیم حتی شده دستشو روحانی ببوسه.

    • ناشناس

      روحانی از همون اول هم‌موافق صلح و مذاکره بوده اما خوب قدرت بالاتری مانع این صلح و مذاکره ست

  • ناشناس

    دولت اگ تونست دلار طلا از ثروتمندان و دلالان بگیره خوبه،آگه تونست بگ هرکی دلار میخره باید ثبت کنه کجا میره کجا خرج شده چی خریده، اگ تونست دلار دست مردم نده واسه خرید فروش حله اگ تونست خودش صادر کنه خودش دلار بگیره تبدیل ریال کنه بده دست صادر کننده خوبه اگ دولت تونست جلوی دلالان مسکن ماشین بگیره خوبه،،کاری نداره اگ تونست مالیات بگیره از پولدارها خوبه دولت اگ تونست نظم داشته باشه و نظارت دقیق و وزیران جوان و نخبه خوبه اگ تونست سر کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی وایسه خوبه دولت اگ تونست هدفمند کار کنه و مردمی کار کنه دور از چپ راست بودن خوبه!!

  • ناشناس

    مردم موبایل وخودرو وگوشت وبرنج بخاطر تحریم گرون نمیشه همه اینا دست مسئولینه مگه سیب زمینی یا بادمجون از خارج به ایران میاد که تحریمه؟
    مطمئا باشید انقدر همچی گرون میشه که هممون از گرسنگی میمیریم

    • ناشناس

      والا همین طوره که شما عرض کردین هممون میمیریم تسلیت??خدا ببخشه همه ما بیگناهان را????