کد مطلب: ۳۰۷۸۳۴

یک کارشناس پولی و بانکی به تجارت‌نیوز پاسخ داد:

قیمت دلار چه خواهد شد؟

قیمت دلار چه خواهد شد؟

یک کارشناس اقتصاد پولی و بانکی می‌گوید: اگر اخبار کنترل بازار ارز اعلام شده از سوی دولت به همین ترتیب پیش برود احتمال افزایش دوباره نرخ دلار کم بوده مگر اینکه شوک دیگری به اقتصاد کشور وارد شود.

بازار ارز از چند روز گذشته روند کاهش قیمت را در پیش گرفته و همین مساله باعث هجوم افراد به بازارهای ارز برای کسب جزئیات بیشتر و تعیین چشم اندازش سرمایه‌هایشان شده است. اما آیا روند کاهش قیمت دلار ادامه دارد؟

کاظم دوست‌حسینی، کارشناس پولی و بانکی در واکنش به سقوط قیمت دلار به تجارت‌نیوز می‌گوید: علت کاهش قیمت دلار را می‌توان در همان عواملی که قیمت آن را افزایش داد جستجو کرد. در خصوص درآمدهای ارزی کشور، محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقالات ارز موجب کاهش آن شده بود که بر افزایش قیمت دلار تاثیر داشت؛ اما عامل اصلی افزایش قیمت دلار این بود که حجم زیادی از تقاضای ارز که باید از سوی بانک‌ها تامین می‌شد به سمت بازار آزاد روانه شد.

وی می‌افزاید: واردکنندگان به جای اینکه ارز مورد نیازشان را از بانک‌ها دریافت کنند بانک به آن‌ها ریال داده که برای تامین ارز به بازار آزاد مراجعه کنند و این باعث می‌شود تقاضای اضافی در آن بازار ایجاد شود. یک سری محدودیت‌هایی که بابت ارز مسافرتی و ارز دانشجویی از قبل وجود داشت موجب شد این حجم تقاضای ارز به سمت بازار آزاد روانه شود. وقتی حجم تقاضا بالا تا این حد بالا برود بر روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته و مردم برای پوشش دارایی‌های خود از خطر ریسک افزایش قیمت به بازار می آیند.

دوست حسینی ادامه می‌دهد: در ریزش قیمت دلار عوامل زیادی نقش دارند. ایجاد پل ارتباطی توسط اتحادیه اروپا برای نقل و انتقال مبادلات تجاری ایران محدودیت‌ها را کم کرده را کم کرده است. از سوی دیگر بخشنامه بانک مرکزی که اجازه داده برخی از نیازهای ارزی توسط بانک‌ها تامین شود به شدت قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داده و خیلی از تقاضاها را در صف بازار کم کرده است.

وی اضافه می‌کند: حجم مبادلات صورت گرفته در صرافی ها کمتر از پنج درصد کل مبادلات است اما تقویت کننده و اثرگذار بوده و نرخ‌های اعلام شده از سوی آن‌ها ملاک قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث ایجاد جو روانی بیشتر در بازار می‌شود.

دوست حسینی آینده قیمت دلار را اینگونه ارزیابی می‌کند: در حال حاضر جوی بر بازار حاکم شده که دلار در حال سقوط است و مردم برای فروش آن به بازار هجوم می‌برند. اگر اخبار کنترل بازار ارز اعلام شده از سوی دولت به همین ترتیب پیش برود احتمال افزایش دوباره قیمت دلار کم بوده مگر اینکه شوک دیگری به اقتصاد کشور وارد شود.

این کارشناس پولی و بانکی می‌گوید: اتفاق دیگری که در کاهش قیمت دلار تاثیر دارد فروش ارز به بخش خصوصی در داخل کشور بوده که می‌توان گفت احتمال کاهش قیمت دلار را بالا می‌برد. شبکه فروش ارز کشور قبلا فقط به سیستم دولتی پرداخت می‌شد اما اکنون گسترده شده و درآمد ارزی تا حدودی تضمین شده است.

وی با اشاره به صحبت‌های به وجود آمده در خصوص جبران کسری بودجه دولت از طریق افزایش نرخ دلار عنوان می‌کند: این فرضیه قوی بوده و می‌تواند درست باشد. از آذر ماه سال گذشته و حتی زودتر باید اقدامات لازم صورت می‌گرفت اما دولت خودش موافق افزایش نرخ دلار بود برای اینکه قسمتی از بدهی‌های خود را تسویه کند. اگر دولت سیاست‌هایی را که امروز به کار گرفته قبل از افزایش قیمت دلار اجرا می‌کرد در بازار ارز التهاب ایجاد نمی‌شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر من این هم باز یه بازی […]از جانب دولته که کسری دلار شو از مردم جور کنه با قیمت هرچه پائینتر و بعد از مدتی موج اصلی طوفان ارزی خواهد آمد و دیگر دولت جلودار آن نخواهد بود چون درآمدهای ارزی دولت به هیچ وجه قادر نخواهد بود نیازهای ارزی کشور را فراهم کند وقتی فروش نفت به حداقل برسد همان حداقل هم نتواند به صورت ارز مبادله کند و جای آن کالا بگیرد معلوم نیست چه بر سر بازار ارز خواهد آمد نشان بارز آن اینکه بعد از پائین آمدن قیمت دلار کماکان با افزایش افسار گسیخته قیمت اجناس داخلی و وارداتی مواجه هستیم که غیر قابل کنترل است فقط یک جابجایی موقت بین قیمت دلار و اجناس بوجود امده که در واقع همان افزایش دلار است ولی در شکلی دیگر که عدم توانایی دشمن در بالابردن دلار را نشان میدهد که مردم دچار ترس و وحشت نشوند ولی این هم بعد از مدتی کارایی نخواهد داشت و وای بر آن روز که سونامی ارزی از راه برسد

    • دکتر بهرامی

      دقیقا درسته با این کار دولت هم به ذخیره ریالی کشور دست یافت(از جیب مردم )هم به ارزی .حالا که قیمت دلار پایین اومده تمامی دلارهای خانگی وارد بازار شده از ترس مردم ارزی که دارن رو دارن میفروشن .کسانی که تمام سرمایشونو وارد این بازار پر ریسک کردن الان در حال ضرر کردن هستن و اگه نتونن درست از این بازی بیرون بیان خیلی ضرر بدی میکنن .حتما صبر کنید در اخر حتما این موج جدید گرانی پاپند مردم میشود .به زمانی میرسیم که سنگک به نرخ ازاد رو در تهران باید 5هزار تومان پول بدیم .

  • ناشناس

    دلار گران شده میوه گران شده همه چیز گرانشده