کد مطلب: ۷۳۲۸۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۱۳ آذر ۱۴۰۱ / قیمت دلار به کانال پایین بر نمی‌گردد؟

پیش بینی قیمت دلار 13 آذر 1401 / قیمت دلار به کانال پایین بر نمی‌گردد؟

قیمت دلار در دومین هفته آذرماه با روندی با ثبات در جریان است. این اسکناس آمریکایی متاثر از سیاست بازارساز برای مهار قیمت همچنان روند صعودی دارد. آیا بازارساز می‌تواند قیمت را به کانال ۳۵ هزار تومانی برگرداند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در نخستین روز هفته قیمت دلار متاثر از ارزپاشی‌های بازارساز در کانال هفته قبل با روندی باثبات در جریان است.

روند قیمت دلار در یک ماه گذشته با نوسانی اندک همراه بود. این تغییرات افزایشی قیمت هر چند به ظاهر محدود بود اما توانست قیمت این اسکناس آمریکایی را نزدیک به ۲ کانال جابه‌جا کند.

بانک مرکزی با شروع نیمه دوم سال تلاش‌های خود را برای کنترل بازار ارز و نگه داشتن قیمت دلار در محدوده ۳۴ و ۳۵ هزار تومان مضائف کرد. این اقدامات از جهش قیمت دلار کاست، اما نتوانست روند را به کانال‌های پایین‌تر بکشاند.

تحلیلگران بازار معتقدند رشد قیمت دلار در کشور ریشه‌های بنیادی دارد. آنها سرعت بالای حجم نقدینگی، بیشترین تورم در ۴۵ سال گذشته، از دست رفتن امید برای مذاکرات هسته‌ای برجام، کسری بودجه و فقدان رقابت‌پذیری در کشور را از این عوامل می‌دانند.

جهت مسیر دلار با رفتار بازارساز

از سوی دیگر در خبری اکوایران با اشاره به نقطعه نظر فعالان بازار در خصوص افزایش قیمت دلار در روزهای‌ آینده نوشته: ممکن است قیمت دلار تحت تاثیر افزایش فعالیت نوسان‌گیران در بازار پشت خطی، در مسیر صعودی قرار بگیرد. ولی ادامه حرکت در مسیر افزایشی، بستگی به رفتار بازارساز خواهد داشت.

در صورتی که بازارساز همانند هفته‌های اخیر عرضه خود را در سطح بالایی نگه دارد، دشوار است که دلار به سوی سقف تاریخی 36 هزار و 500 تومان برود.

البته بازارساز تا هفته ابتدایی دی‌ماه کار راحتی پیش رو نخواهد داشت؛ چراکه برخی فعالان باور دارند تقاضای فصلی از اواسط آذرماه به بازار وارد خواهد شد که تا انتهای هفته اول دی می‌تواند کار را برای بازارساز دشوار کند.

از أواسط آبان ماه بود که بانک مرکزی در راستای تسهیل فرایند عرضه ارز اقدام به ارئه راهکارهایی نظیر افزودن برخی شعب بانک‌ها برای عرضه ارز، نوبت‌دهی اینترنتی و فروش أوراق ارزی کرد و توانست دمای قیمت دلار را کاهش دهد و قیمت را تا کانال ۳۴ هزارتومان پایین بکشد.

روند کاهشی قیمت دلار متوقف شده؟

در این میان تحلیلگران بازار معتقدند که دلار دیگر به کانال‌های قبل برنمی‌گردد و روند کاهشی قیمت دلار تا رسیدن به ارزش ذاتی متوقف شده است.

آن‌ها بر این عقیده بودند که رنج قیمتی ۳۴ هزار تومان محدوده مطلوب قیمت دلار برای نهاد پولی کشور است. اما اکنون قیمت‌ها نزدیک به ۲ کانال با محدوده مذکور فاصله دارد و به نظر می‌رسد برگشت قیمت با وجود شرایط اقتصادی کشور، اوضاع نامساعد سیاسی، اجتماعی و از دست رفتن امید به مذاکرات هسته‌ای برجام امکان‌پذیر نیست.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه قیمت دلار ، هوشمندانه به ارزش ذاتی خود نزدیک شده به تجارت‌نیوز گفت: «اگر به صورت نموداری بررسی کنیم، دلار اکنون سقف زده است. فعلا در استراحت و بالای سقفی که زده مشغول کف‌سازی است.»

دلار به کانال‌های جدید ورود می‌کند؟

او افزود: «این اسکناس آمریکایی به دلیل وضعیت اقتصادی کشور تا پایان سال حرکت دوم و سقف‌های بالاتر را خواهد زد و به کانال جدید ورود می‌کند.»

حق‌شناس با بیان‌ اینکه اگر شرایط اجتماعی به ثبات نرسد و آرام نشود، امکان حباب دلار وجود دارد گفت: «خیلی کم اتفاق می‌افتد دلار حباب مثبت بگیرد. اما در برهه‌ای در سال ۹۷ حباب دلار مثبت شد و تا ۱۹ هزار تومان رفت اما معمولا به خاطر سیاست‌های بانک مرکزی دلار حباب مثبت نمی گیرد.»

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به فروش اوراق ارزی و عدم استقبال مردم از آن اظهار داشت: «برخی اوقات اهداف کوتاه مدت باعث از بین رفتن اعتماد در بلند مدت می‌شود. موضوع فروش اوراق ارزی هم که در سال ۹۰ یک بار اجرا شد و در سررسید به اهداف خود پایبند نبود اعتماد را در میان مردم از بین برد. الان مردم می‌گویند؛ چه معلوم که در روز تسویه دولت پول را درست پس بدهد و یا مثلا بگوید تسویه بر اساس ارز نیما است.»

حق‌شناس ضمن تاکید بر این‌که اعتماد عمومی موضوع ارزشمندی در اقتصاد است خاطر نشان کرد: «این اعتماد بارها در موضوعات مختلف توسط دولت‌ها قربانی شده است. الان تاوانش را دولت آقای رئیسی در بحث اوراق می‌دهد.»

اکنون به نظر می‌رسد هدف نهاد پولی کشور کاهش قیمت دلار نیست بلکه هدف ممانعت از جهش یک‌باره قیمت و عدم انتقال شوک به بازار است. باید دید کارت جدید بانک مرکزی برای این هدف چه خواهد بود؟

برای مطالعه اخبار و تحلیل‌های بیشتر به صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.