کد مطلب: ۳۸۳۸۴۳

لوگو و برند؛ به قیمت ایجاد دو عنصر بیرونی و درونی

لوگو و برند؛ به قیمت ایجاد دو عنصر بیرونی و درونی

چندین روز پیش مقاله‌ای می‌خواندم در مورد هزینه طراحی لوگو و برند و سرمایه‌گذاری‌های سرسام آوری که شرکت‌های بزرگ برای آن می‌کنند.

چندین روز پیش مقاله‌ای می‌خواندم در مورد هزینه طراحی لوگو و برند و سرمایه‌گذاری‌های سرسام آوری که شرکت‌های بزرگ برای آن می‌کنند. مدتی سخت مشغول کند‌وکاو در این دنیا بودم و از قضا امروز موقع شستن تمیز کردن خانه، متوجه حجم کثیفی ظرف‌ها شدم! چند روزی بود بخاطر مشغله کاری، کمتر به کارهای خانه رسیدگی کرده بودم. کمر به همت بستم و تصمیم گرفتم همه را یکباره بشویم. بعد متوجه شدم که مایع ظرفشویی‌ام تمام شده و پد تمیز کننده ظروف هم ندارم. تا رسیدن به نزدیک‌ترین مغازه، راه زیادی نداشتم. هر دو را خریدم و به خانه آمدم. در مسیر بازگشت به خانه، نکته جالبی ذهنم را به خود مشغول کرد.
چرا موقع خرید از فروشنده، از نام ریکا برای مایع ظرفشویی و از اسکاچ برای پد ظرفشویی استفاده کرده بودم؟ چرا این نام‌ها تا این حد ماندگار شده‌اند. با اینکه می‌دانیم در قفسه فروشگاه‌ها، لوگوی ریکا روی بسته‌بندی مایع‌های ظرفشویی دیده نمی‌شود و شاید هیچوقت هم لوگوی اسکاچ را ندیده باشیم. باب شدن آنها تا این حد به چه علت است؟ چرا هنوز از واژه تی‌تاپ برای خریدن کیک‌های بسته‌بندی شده استفاده می‌کنیم؟ این برندها چگونه توانستند تا این حد در ذهن‌ها ماندگار شوند؟ جواب این‌ها در طراحی لوگوی حرفه‌ای و ایجاد هویت برند نهفته شده است.

لوگو و برند شرکت‌ها عناصری بسیار مهم و کلیدی هستند

شاید در ذهن بسیاری از ما، لوگو با برند تفاوت چندانی نداشته باشد. یا احتمالاً در قید و بند آن نبوده‌ایم. اما جالب است بسیاری از کسانی‌که به دنبال ایجاد شرکت‌های بزرگی هستند و حتی صاحبان کسب‌وکارها نیز تمایز چندانی بین این دو قائل نمی‌شوند. جدای از هر چیز، در ابتدا باید تفاوت بین این دو مفهوم را درک کنیم. لوگو، عنصری گرافیکی است که با استفاده از علائم دیداری و نشانه‌ها، به نشان دادن کالا و خدماتی خاص می‌پردازد. در واقع لوگو، یک نماد بیرونی و قابل مشاهده است. حال آنکه برند، مفهومی درونی است که در ذهن جامعه شکل می‌گیرد. درکی که از یک برند حاصل می‌شود، مفهومی انتزاعی دارد که شامل احساسات، عواطف و مدل ذهنی مشتری‌ها می‌شود.

طراحی لوگو و برند! مزنه چند؟

حتی اگر من بتوانم یک گوشی موبایل را تولید کنم که دقیقاً مشابه یکی از جدیدترین مدل‌های آیفون باشد و این اطمینان توسط متخصصان نیز ثابت شده باشد، باز هم شما ترجیح خواهید داد که از خود گوشی‌های آیفون که مزین به لوگوی اپل می‌باشد استفاده کنید. این اهمیتی است که طراحی یک لوگو و برند خوب برای محصول ایجاد می‌کند و موجب تمایز آن می‌گردد.
هزینه طراحی لوگو و مراحل هویت‌سازی برند، چیزی نیست که یکبار انجام شود و تا ابد پایدار باشد. لوگو و برند نیز مانند ما انسان‌ها دارای مراحل تولد، رشد، بلوغ، میانسالی، کهن‌سالی و مرگ می‌باشند. چرخه عمری که لوگو و برندهای مختلف دارند، تعیین کننده میزان ثبات و پایداری شرکت‌ها هستند. هرچند باور غلطی است که صرفاً داشتن یک لوگو و برند خوب، تضمین کننده صد در صد موفقیت محصول باشد. این باوری غلط است. چرا که لوگو و برند، حیات خود را وابسته به محصولات و خدماتی می‌دانند که نشانگر آنها هستند. به عبارت بهتر، باید محصول و خدماتی خاص و باکیفیت وجود داشته باشد که بتوان برای آن لوگو و برند معتبر و حرفه‌ای طراحی کرد.
اگر به تازگی کسب‌وکاری راه انداخته‌اید و به دنبال نام تجاری، لوگو و برند مناسبی برای آن هستید، مطمئن باشید که سرمایه‌گذاری مناسبی انجام خواهید داد. اما کار به همین سادگی‌ها هم نیست! برای داشتن لوگو و برند حرفه‌ای، لازم است از مشورت کسانی بهره‌مند شوید که تخصص‌های لازم در این زمینه را داشته باشند. برای ایجاد یک لوگوی مناسب، ویژگی‌هایی از قبیل سادگی، تمایز و رنگ‌بندی مناسب در کنار اصول زیبایی‌شناسی در نظر گرفته می‌شود. و اگر می‌خواهید تا سالیان دراز، در اذهان مردم باقی بمانید، به ادراک بسیار پیچیده‌تری نیاز است. چرا که برند، ارتباط مستقیمی با اصول و قواعد کارکرد ذهن انسان‌ها و جوامع دارد و شناخت آن به این سادگی‌ها نیست.
قیمت طراحی لوگو می‌تواند بسیار متغیر باشد. بسته به میزان حرفه‌ای بودن کار انجام شده، هزینه طراحی لوگو از ۱۰ دلار تا ده‌هزار دلار متفاوت است. هزینه‌هایی که در مراحل مختلف طراحی هویت برند پرداخت می‌شود نیز گاهی اوقات تا چیزی حدود سیصدهزار دلار می‌رسد. اما سوال اصلی اینجاست که شما به دنبال چه چیزی هستید؟ اگر گمان‌تان این است که برای طراحی لوگو و برند باید خیلی کمتر از اینها متحمل شوید، کار خود را به سایت‌های طراحی لوگو بسپارید! در ضمن اگر به چنین چیزی متوسل شدید، دور برند خود نیز یک خط قرمز بکشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.