خبر مهم:

کد مطلب: ۴۱۰۳۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت مسکن در استان‌های اولویت اول مسکن ملی / افت شدید معاملات در ۳ استان‌

قیمت مسکن در استان‌های اولویت اول مسکن ملی / افت شدید معاملات در 3 استان‌

در دوره‌ای که تقاضا در بازار مسکن سه استان سیستان و بلوچستان، قم و خراسان جنوبی روندی به شدت نزولی به خود گرفته، قرار است در اولین مرحله از طرح اقدام ملی مسکن، خانه‌های دولتی در بازار این استان‌ها عرضه شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته اخیر طرح مسکن ملی در چهار استان کلید زده شد. قیمت هر متر مربع مسکن در این چهار استان چقدر است و چقدر نسبت به گذشته تغییر داشته است؟ آیا این استان‌ها با افزایش تقاضا و رشد معاملات مواجه بودند؟

میزان معاملات مسکن در سه استان سیستان و بلوچستان، قم و خراسان جنوبی که اولویت ثبت نام خرید مسکن ملی بودند، در مقایسه با بهار سال 97 به صورت میانگین 42.5 درصد کاهش یافته‌اند.

آن طور که آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در بهار امسال، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در استان خراسان شمالی 960 هزار تومان اعلام شده که به طور میانگین نسبت به بهار سال 97 افزایش 31 درصدی را پشت سر گذاشته است. علی‌رغم این افزایش قیمت، میزان معاملات مسکن در این استان، وارد روند صعودی 75 درصدی شده است.

در استان خراسان جنوبی نیز قیمت هر مترمربع زمین 597 هزار تومان گزارش شده است. میانگین قيمت فروش يک مترمربع زيربنای مسكونی در خراسان شمالی طی بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 31 درصد افزایش یافته است. ماحصل این افزایش برخلاف خراسان شمالی در سقوط تعداد معاملات خود را نشان داده و میزان معاملات در این مدت 42 درصد کاهش یافته است.

استان قم نیز مشابه استان خراسان جنوبی افزایش قیمت حدود 43 درصدی و کاهش میزان معاملات حدود 41 درصدی را تجربه کرده است. در نهایت میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در این استان دو میلیون و 329 هزار تومان است.

در نهایت وضعیت معاملات مسکن در آخرین استان مشمول طرح مسکن ملی (در مرحله اول)، روندی نزولی معادل حدود 45 درصد را ثبت کرده است. این استان رکورد بیشترین کاهش را در میان دو استان خراسان جنوبی و قم شکسته است. قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در استان سیستان و بلوچستان نیز با حدود 36 درصد افزایش، به 801 هزار تومان می‌رسد.

این آمار و ارقام معاملات و قیمت مسکن در روزهای قبل از آغاز اجرای طرح مسکن ملی چه پیام‌هایی دارد؟ آیا استان‌هایی که روند معاملات آنها یک روند نزولی بوده مشکل عرضه مسکن داشتند؟ در دوره‌ای که تقاضا در بازار مسکن سه استان سیستان و بلوچستان، قم و خراسان جنوبی روندی به شدت نزولی به خود گرفته، باید مسکن‌های دولتی در بازار عرضه شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام . من از ساکنین بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی هستم واقعا متری ۵۹۷ خنده دار هست . در منطقه مهرشهر بیرجند قیمت هر متر زمین در بهار سال ۹۷ مبلغ ۳۷۰ هزار تومان و در بهار سال ۹۸ مبلغ ۱.۸۵۰ هزار تومان می باشد . که نشان از رشد ۵۰۰٪ دارد . همچنین اپارتمان صفر بدون نصبیجات در بهترین نقاط شهر در بهار ۹۷ متری ۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان در بهار ۹۸ به متری ۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان رسیده که دلالت بر رشد حداقل ۳۰۰٪ دارد . در نقاطی که قیمت زمین و مسکن همانند مسکن مهر پایین بوده رشد بیشتری داشته است . خواهش میکنم مبالغ واقعی رو تو اخبارتون درج کنین . الان تو روستا با این مبلغ زمین نمی دهند

  • ناشناس

    درشهرستان ماکو هم مسکن ملی ثبت نام کنید بهتره

  • ناشناس

    سلام.دولتمردان مسکن،
    سهمیه ها روبیشر کنید من یه فرهنگی هستم توی منطقه ی مرزی توی یه روستا که دسترسی به نت مشکل است تا بنده از جریان مسکن باخبر وخودم به شهر رساندم سهمیه تمام شده بود آیا کسی هست که بگه ،چکار کنم منم نیاز به مسکن دارم؟

  • ناشناس

    سلام از اینکه مسکن داره سیره نزولی پیدا میکنه بسیار خوشحالم امیدوارم که درهمه شهرها همینجور خونهای خالی ولی بی ارزش قیمتاشون بیاید پایین تا همه جوونا بتونن منزل دار بشن وزود ازدواج کنن امین یا رب العالمین .

  • ناشناس

    خونه ارزون شد الهی شکر.

  • گل

    خونه ارزون شد الهی شکر.

  • ناشناس

    الهی خونه هایی که اضاف وخالی هستن ارزون بشن تاهمه جوونا بتونن راحت خونه بخرن وبعد ازدواج کنن وباخیاله راحت به زندگیشون سرو سامان بدن

  • ناشناس

    كسي پول نون نداره بخره
    خونه ديگه تعطيل شد

  • ناشناس

    هدف از مسکن ملی :
    قیمت گذاری روی مسکن تا دلال بگه که دولتی اینقدر شده من چرا پایین تر بدم عین سکه و دلار و خودرو.
    ولی به حول و قوه الهی مسکن ارزانتر خواهد شد چون قدرت خرید مردم پایین هستش.

  • ناشناس

    سلام چند روز پیش خونه ای تو کرج می خواستم بخرم فروشنده گفت متری ۹ میلیون تومان .نخریدم حقیقت پولش نداشتم امروز با من تماس گرفت گفت بیا متری ۷ میلیون ببر چون که آدم خوبی هستی .گفتم فقط برو به فکر شب اول قبر باش مسلمان .برو توبه کن وبه جای دنیای مادی به فکر دنیای آخرتت باش.واله متری ۷ میلیون هم نخریدمش