کد مطلب: ۶۶۴۲۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت نفت به ۱۵۰ دلار می‌رسد؟/ عراق جای ایران و روسیه را می‌گیرد

قیمت نفت به ۱۵۰ دلار می‌رسد؟/ عراق جای ایران و روسیه را می‌گیرد

با ادامه روند صعودی قیمت نفت در هفته‌های گذشته بسیاری از منابع ثبت قیمت ۱۴۰ تا ۱۵۰ دلار را برای هر بشکه نفت در تابستان امسال دور از ذهن نمی‌دانند. نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی حذف ایران و روسیه از بازار را عامل اصلی این موضوع می‌داند و می‌گوید احتمالاً عراق جای این دو کشور را در بازار نفت پر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت در آخرین روز معاملات کاری این هفته در بالاترین نقطه سه ماه اخیر ایستاد. بهای معاملات آتی نفت برنت پس از یک افت ۰.۴ درصدی در روز جمعه، دوباره وارد فاز صعودی شد و با رشد ۰٫۷۶ درصدی از ۱۲۴ دلار هم عبور کرد.

قیمت نفت سنگین ایران نیز تقریباً با همین میزان رشد به مرز ۱۱۹ دلار نزدیک شد. نفت اوپک نیز به روند رو به رشد خود ادامه داد و به ۱۲۱٫۵ دلار رسید.

گرچه پیش از این امید می‌رفت با دخالت آمریکا در بازار، بهای نفت تا حدودی کنترل شود، اما به نظر می‌رسد تشدید تحریم‌های روسیه و بیرون ماندن ایران از بازار، تحلیلگران را نسبت به آینده بازار بدبین کرده است.

در همین زمینه مدیرعامل ترافیگورا، یکی از بزرگ‌ترین معامله‌گران نفتی جهان، احتمال نفت ۱۵۰ دلاری را پیش کشید. جرمی وایر رشد تقاضا و کاهش عرضه نفت روسیه را علت این پیش‌بینی عنوان کرد.

شرکت Goldman Sachs، غول مالی جهان، با اندکی خوش‌بینی قیمت نفت را برای تابستان سال جاری تا ۱۴۰ دلار تخمین زد.

«سیتی‌بانک» نیز دیرکرد در تعلیق تحریم‌های ایران را ازجمله دلایل جهش قیمت نفت می‌داند؛ با این حال بانک مذکور ورود روسیه به بازار غیررسمی و البته پیشرفت عراق در تولید و صادرات نفت را متغیرهای مهم‌تری در بازار می‌داند.

در واقع این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا توازن بین عرضه، تقاضا و قیمت نفت بر هم بریزد. اما آیا این نبود توازن بهای طلای سیاه را به ۱۵۰ دلار در هر بشکه می‌رساند؟

ایران به بازار جهانی نفت بازمی‌گردد؟

گرچه امروز رویترز از عقب‌نشینی قیمت نفت در بازارهای جهانی خبر داد، اما به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف ایران و روسیه در این بازار مشخص نشود، روند معاملات به یک ثبات نرسد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره تأخیر در بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، گفت: توافقاتی بین کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس صورت گرفت که طبق آن احتمالا تزریق بشکه‌های جدید نفت به بازار به ایران محول شود.

حمیدرضا صالحی در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: بازگشت ایران به بازار رسمی نفت زمان‌بر است. البته ایران کماکان در این بازار فعال است و حتی فروش غیررسمی نفت هم تأثیر خود را روی بازار می‌گذارد.

او همچنین درباره کاهش صادرات نفت ایران تشریح کرد: اکنون روسیه با تخفیف‌هایی که می‌دهد جای ایران را در بازار غیررسمی می‌گیرد. اما با توجه به اینکه آمریکا و اروپا سعی در حذف روسیه از بازار نفت دارند، نبود ایران و روسیه در بازار نفت میدان را برای کشورهای دیگر از جمله عربستان و عراق باز می‌کند.

نقش کشورها در تغییر قیمت نفت

صالحی یادآور شد: در شرایط امروز بازار روسیه بیش از ایران در تغییر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد. زیرا روسیه در سال‌هایی که ایران در شرایط تحریمی بود، در ردیف بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت قرار داشت. عراق نیز به مرور در حال پیوستن به کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت است. اکنون نیز با ورود روسیه به بازار غیررسمی نقش ایران در بازار کمرنگ‌تر می‌شود.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت نفت چقدر شد ؟ را بخوانید.

بیشتر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عراق که مال خودمونه