کد مطلب: ۳۳۳۲۵۶

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت واقعی دلار ۷ تا ۸ هزار تومان است

قیمت واقعی دلار 7 تا 8 هزار تومان است

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: با مکانیزم‌های فعلی نمی‌توان رقم واقعی دلار را مشخص کرد اما اکنون قیمت واقعی دلار بیش از 7 یا 8 هزار تومان نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره این پرسش که در دوران تحریم باید بر کدام بازارهای صادراتی متمرکز شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: برای صادرات کالاهای غیرنفتی یک سری بازارهای سنتی وجود دارد که جامعه هدف آن کاملا مشخص است. برخی بازارها هستند که در این تحریم‌های جدید به دلیل موانع پولی و بانکی که وجود دارد، قادر نخواهند بود با تجار ایرانی به توسعه همکاری‌ها ادامه دهند اما با وجود اعمال تحریم‌های جدید می‌توانیم بازارهای سنتی را حفظ و توسعه دهیم.

محسن مهرعلیزاده در ادامه افزود: با مکانیزم مالی که از سوی اروپایی‌ها تهیه شده، می‌توان اشاره کرد که رابطه تجار ما با شرکت‌هایی که در کشور اروپایی فعالیت می‌کنند، بهتر خواهد شد. همچنین تجار ما برای صادرات کالاهای غیرنفتی به این بازارها می‌توانند با برنامه‌های مدون به فعالیت خود ادامه دهند تا ضمن حفظ بازارها را توسعه بخشند.

او اظهار کرد: این روزها افزایش نرخ ارز تقریبا به نفع صادرات است. با افزایش نرخ ارز علاوه بر بازارهای سنتی اروپایی‌ها و همسایگان می‌توان به بازارهای جدید دیگر اندیشید. البته برای راهیابی به بازارهای جدید باید دید که برای چه کالاهای تولیدی می‌توان به بازاریابی اقدام کرد.

قیمت واقعی دلار چند است؟

مهرعلیزاده درباره این پرسش که قیمت واقعی دلار چند است؟ گفت: با مکانیزم‌های فعلی نمی‌توان قیمت واقعی دلار را مشخص کرد. با محاسبات کلی اقتصادی یا رابطه توان ظرفیت تولید ناخالص کشور در مقایسه با بازارهای اطراف به نظر می‌رسد قیمت واقعی دلار بیش از 7 یا 8 هزار تومان نیست.

او افزود: البته برای تعیین و تکلیف کردن نرخ ارز بستگی دارد چه سیاستی را برای این مولفه در نظر گرفته شود. با پیاده‌سازی برخی برنامه‌ها می‌توان نرخ ارز را به 8 هزار تومان رساند و بالعکس آن نیز می‌توان اقدامی را جهت رساندن نرخ ارز به 18 هزار تومان انجام داد.

قیمت واقعی دلار در بازار

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: باتوجه به سیاست‌های موجود به نظر نمی‌رسد که قیمت دلار تا پایان سال روند کاهشی را به خود بگیرد.

استاندار سابق اصفهان گفت: در حال حاضر قیمت 11 یا 12 هزار تومانی دلار هم نرخ واقعی نیست. این گفته ما به این معنا نیست که قیمت ارز در آینده کاهش خواهد یافت، بلکه این موضوع به این معناست که اتخاذ صحیح سیاست‌های درست می‌تواند دلار را به نرخ واقعی خودش نزدیک کند.

مهرعلیزاده درباره این پرسش که آیا ممکن است نرخ 11 هزار تومانی ارز به قیمت واقعی خودش نزدیک شود؟ پاسخ داد: اینکه بگوییم تا 6 ماه دیگر نرخ ارز از 11 هزار تومان کاسته خواهد شد، خیالی باطل است. در حقیقت با توجه به سیاست‌های موجود به نظر نمی‌رسد که قیمت دلار تا پایان سال روند کاهشی را به خود بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت واقعی دلار بالاتر از نرخ نیما هست و این قیمت رسمی طبق معمول غیر واقعی است