کد مطلب: ۴۲۹۲۴۰

قیمت واقعی پراید ۴۷ میلیون تومان است

قیمت واقعی پراید 47 میلیون تومان است

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: قیمت تمام شده پراید را ۳۹ میلیون تومان اعلام کردند که باید به آن ۹ درصد ارزش افزوده، سود کارخانه، سه درصد شماره‌گذاری و حدود سه درصد بیمه شخص ثالث را هم به آن اضافه کرد؛ بنابراین قیمت خودرو در حدود ۴۷ تا ۴۸ میلیون تومان قیمت واقعی آن خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه با علل افزایش‌ بی‌رویه قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر در بازار خودرو، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها در بازار به دلیل نزدیک شدن به ایام شب عید و افزایش تقاضا و روش دستوری تعیین قیمت خودرو برای خودروسازان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام شده است؛ وگرنه تولید و عرضه خودروسازان نسبت به ماه گذشته که به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز برای هریک از دو خودروساز (ایران خودرو و سایپا) می‌رسد، نشان می‌دهد عرضه بیشتر شده است.

وی افزود: همچنین طی دو یا سه ماه اخیر با تلاش‌های صورت گرفته، تعداد خودروهای ناقص مانده در کف پارکینگ خودروسازان (بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه) به حداقل رسیده و در حال حاضر تعداد آنها به زیر ۱۰ هزار دستگاه رسیده است؛ بنابراین علت اصلی افزایش‌ قیمت‌ها تفاوت زیاد قیمت کارخانه و بازار است و باتوجه به پایان سال و نزدیک شدن به ایام عید نیز تقاضا در بازار بیشتر می‌شود که این موضوع نیز تاحدودی باعث افزایش قیمت می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در حال حاضر مشکل سرکوب مالی خودروسازان است. قیمت‌های دیکته شده مربوط به بهمن ماه سال گذشته است که آن زمان هم قیمت مناسبی نبوده و خودروسازان را با زیان مواجه می‌کرد. بهمن سال گذشته قیمت‌ها در کمیته خودرو سازمان حمایت اعلام شد و پس از آن اجازه هیچ افزایش قیمتی داده نشد.

وی افزود: به طور مثال آنها قیمت تمام شده پراید را ۳۹ میلیون تومان اعلام کردند که باید به آن ۹ درصد ارزش افزوده، سود کارخانه، سه درصد شماره‌گذاری و حدود سه درصد بیمه شخص ثالث را هم به آن اضافه کرد؛ بنابراین قیمت خودرو در حدود ۴۷ تا ۴۸ میلیون تومان قیمت واقعی آن خواهد شد. این درحالی است که نتیجه قیمت دیکته شده ۳۷ میلیون تومان برای پراید ۱۳۱، ضرر ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ میلیارد تومانی برای هریک از دو خودروساز در سال گذشته و ۵۲۰۰ میلیارد تومان در شش ماهه سال جاری ایجاد کرده است.

نعمت‌بخش در ادامه با اشاره به نقدینگی موجود در بازار گفت: زمانی که نقدینگی در بازار بالغ بر دو میلیارد تومان باشد، این حجم از پول‌های سرگردان در شرایطی که اختلاف بین قیمت بازار و کارخانه از کمترین مقدار برای پراید تا بالای ۵۵ میلیون تومان برای خودروهایی همچون دنا و غیره است به سمت این بازار کشانده می‌شود.

وی افزود: برخی سیاست‌های اشتباه اتخاذ شده باعث دلال‌پروری شده و در نتیجه آن به محض آنکه سایت‌ برای فروش باز می‌شود، ظرف مدت بسیار کوتاهی، ظرفیت تمام می‌شود. شرکت بازرسی کنترل کیفیت بعد از چهار الی پنج ماه خرید از خودرو با مشتریان که تماس می‌گیرند تا میزان رضایت آن‌ها را از خودرو سوال کنند؛ حدود ۷۰-۸۰ درصد اعلام می‌کنند که ماشین‌ها را فروخته‌اند؛ این نشان می‌دهد زمانی که سایت برای فروش باز می‌شود؛ اکثرا دلالان و سرمایه‌گذاران هستند که برای خرید اقدام می‌کنند و تنها ۲۰ درصد شاید مشتریان واقعی باشند.

نعمت‌بخش ادامه داد: راهکارهایی همچون یک خودرو به هر کارت ملی، سن بالای ۱۸ سال، داشتن گواهی‌نامه، لینک شدن ایران‌خودرو و سایپا و در نهایت سند خودرو در رهن کارخانه هم نتوانست از دلالی‌ها و تقاضای کاذب بازار بکاهد. بنابراین می‌توان گفت بهترین راه برای جمع شدن این صف‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت‌ این است که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به‌فروش برسد؛ در این صورت تقاضا کاهش یافته و به دنبال آن به مرور قیمت بازار نیز کاهش می‌یابد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شهرام

    تنور داغه بچسبون قربون دهنت .ولی فک‌کنم کم‌حساب کردید قربان بنظرم‌قیمت تمام شده بالای ۸۰ تا ۷۵ میلیون باشه .یه بار دیگه با ماشین‌حساب گوشیت حساب کن دمت گرم

  • ناشناس

    تا می توانید صحبت این آقا رامنتشر نکنید تمام بدبختی ما ضعف مدیریت است ومنافع شخص.

  • ناشناس

    اگر نخرید قیمتش به 20 برمیگرده ولی چه میشه کرد یه عده حمله میکنن 60 ملیونم میخرند

  • ناشناس

    دله ارزشش بهتر از پرایده از آدم دیوانه دادن این قیمت ها بعید نیست

  • ناشناس

    ورق حلب کیلو چند حساب میکنین منم چنتا قوطی نوشتبه دارم معاوضه میکنین با پراید یا فقط خودتون میبرین و میبافین

  • ناشناس

    بابا مذهب ک کسی نداره لاعقل ادم باشین ما بازنشسته ها با دو میلیون تومن با حرجهایی ک دولت برای ما نرخ تعیین میکنه بیاد رندم مسولان خودرو سازان را اردو با وضعیت ما زندگی کنن

  • حافظ

    سلام هم وطنانه عزیزم من ایرانیم اقای نعمت بخش تا حالا شده شما از گرونی خودرو حرف نزده باشی توراخدا کمی با مردم مهربون باش پراید قیمت الان 37خیلی گرونه از شما عاجزانه تقاضا دارم دیگه باپرایدت به مردم کشوره عزیزم فشار نیار اینجانب راننده اتوبوس برون شهری مردم عزیزم خیلی دوستون دارم

  • ناشناس

    اگر شرکتهای بیمه ای فقط پراید رو به دلیل آمار بالای مرگ و میر و نقص عضو ناشی از تصادفات جاده ای بیمه شخص ثالت ندن و به عهده شرکت سایپا بگذارن اونوقت قیمت واقعی پراید مشخص میشه .

  • ناشناس

    هرساله به بهونه ای قیمت رو بالا میبرن همش هم تقصیر پیس فروشه اقاپیش فروش نکنید هر وقت خبر مرگتون داشتیدنقد بفروشید.همه ای این گرونیا تقصیر دولت و خودرو سازهااست با این ماشین های اشغال این حرفا همش چرته دلال همتون دلال هستید خدا همتونو لعنت کنه بلاخره قیامتی هم هست تقاص پس میدیت همتون حالا این دنیام بگیر شماها صدسال عمر کنید اخرش باید بمیریت بعدش معلوم میشه تقصیر کیه

  • ناشناس

    اگر آقای نعمت بخش مدیر لایقی بودن این همه در مورد گران نمودن قیمت خودرو صحبت نمی کردن ، مدیر واقعی کسی است که از راههای مختلف در فکر کاهش قیمت تمام شده کالا باشد. اظهارنظرهای ایشان پشیزی ارزش ندارد.