کد مطلب: ۶۰۴۴۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کالاهای اساسی سهمیه‌بندی شد/ روغن تنظیم‌ بازار گران‌تر از بازار؟

کالاهای اساسی سهمیه‌بندی شد/ روغن تنظیم‌ بازار گران‌تر از بازار؟

دولت برای ارزان‌سازی کالاهای اساسی و حذف واسطه سامانه بازارگام را راه‌اندازی کرد. قرار بود در این سامانه کالاها با قیمت کمتری به دست مردم برسد اما گویا خرید کالا سهمیه‌ای است. همچنین قیمت برخی اقلام در بازار ارزان‌تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیاست دولت سیزدهم قیمت‌‌گذاری دستوری کالاهاست. دولت با راه اندازی سایت بازرگام قرار بود کالاهای اساسی را ارزان‌تر به دست مردم برساند اما ظرفیت برای خرید کالاهایی مثل مرغ، شکر، روغن و تخم‌مرغ محدود است. همچنین قیمت برخی کالاهای اساسی مثل روغن در بازار اندکی ارزان‌تر است.

میزان سهمیه مردم برای خرید کالای اساسی

مردم از سایت بازرگام چقدر می‌توانند کالا بخرند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت برای خرید کالا از سایت بازرگام محدودیت‌هایی را قائل شده است.

به عنوان مثال مردم برای روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی تنظیم بازار با قیمت ۱۴ هزار تومان را در این سامانه تنها یک بار می‌توانند سفارش دهند این در حالی است که در برخی مناطق تهران همین کالا ۱۳ هزار تومان است.

همچنین سهمیه شکر در این سامانه تنها پنج عدد است. قیمت شکر در سامانه بازرگام ۱۵ هزار تومان است اما در بازار این کالا با قیمت ۱۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

سهمیه مرغ منجمد هم پنج کیلویی است. پنج کیلو مرغ با قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. یعنی کیلویی ۲۰ هزار تومان.

تخم مرغ ۳۰ عددی هم فقط می‌‌توان دو شانه خرید. بیشتر از آن هم دیگر به کسی فروخته نمی‌شود و قیمت هر شانه ۴۳ هزار تومان است. این در حالی است که در بازار آزاد هم تخم مرغ همین قیمت را دارد.

برنج پاکستانی تنظیم بازار کیسه ۱۰ کیلویی با قیمت ۲۰۵ هزار تومان را هم فقط یک مرتبه می‌شود، سفارش داد. قیمت این کالا هم در بازار ۲۱۴ هزار تومان است.

پیش از این اعلام شده بود که خرید این کالاهای تنظیم بازار محدودیت دارد و سهمیه هر فرد مشخص است اما اینکه این سهمیه ماهانه مشخص می‌شود و یا سالانه مشخص نیست. همچنین مشخص نیست که سهمیه خرید هر کدام از این کالاها چقدر است.

11

چرا دولت محدودیت قائل شد؟

مدیر پروژه سامانه جامع تجارت با اشاره به سهمیه مردم برای خرید کالای اساسی گفت: وزرات جهاد کشاورزی این سامانه‌ را برای توزیع کالای اساسی پیشنهاد داد. کالاهای اساسی به دلیل دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی با قیمت یارانه‌ای به مردم توزیع می‌شود. بنابراین فروش این کالاها در این سامانه سهمیه‌بندی است.

محمد شیرازیان به تجارت‌نیوز توضیح داد: توزیع کالای دیگر در این سامانه بیشتر شده است. به عنوان مثال میوه و سبزیجات هم در این سامانه درج شده اما قیمت این کالاها با قیمت آزاد در بازار تفاوتی ندارد و مردم می‌توانند این اقلام را از دیگر پلت‌فرم‌ها خرید کنند.

او ادامه داد: بنابراین مردم برای خرید اقلام متفرقه نیاز نیست این کالا را حتما از این سایت بخرند و می‌توانند به دیگر سایت‌ها یا بازار مراجعه کنند. کالاهای اساسی اما چون با قیمت یارانه‌ای عرضه می‌شود برای فروش آن محدودیت قائل شدند.

شیرازیان اظهار کرد: کالاهای اساسی چون مصرف شخصی دارد افراد در هر ماه می‌توانند به شکل محدود نیاز خود را سفارش دهند. چرا که افزایش میزان سفارش‌ها می‌تواند بازار سیاه را در بازار ایجاد کند.

برای مطالعه بیشتر خبر سامانه بازرگام را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    محدودیت و سهمیه بندی کالاهای اساسی لازم است بدلیل اینکه عده ای ریخت و پاش نکنند و باعث گرانتر شدن نگردند

    • ناشناس

      با اینهمه ثروتی که ایران داره لیاقت مردمش داشتن اجناس سهمیه ای نیست مگه اینجا آفریقاست؟