کد مطلب: ۵۸۶۹۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طاعون، قیمت گوشت را گران می‌کند؟

طاعون، قیمت گوشت را گران می‌کند؟

شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در چند استان کشور تایید شد. رئیس شورای تامین دام می‌گوید: این بیماری به دلیل گرانی دارو، شیوع پیدا کرده و اگر کنترل نشود ممکن است دام‌های زیادی تلف و گوشت گران شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در منطقه شکار ممنوع طالقان زیاد شده است. ویروسی که نشخوارکنندگان کوچک از جمله بز کوهی و دام‌ها را درگیر کرده است.

البته گفته می‌شود این ویروس قابل سرایت به انسان نیست اما ممکن است کشور را با بحران کمبود گوشت رو به رو کند.

رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به بحران پیش آمده توضیح داد: طاعون برخی از دام‌ها را درگیر کرده است. علت شیوع ویروس این است که دامداران به دلیل گرانی دارو، دام خود را واکسینه نکردند.

منصور پوریان به تجارت‌نیوز گفت: با شیوع این ویروس عملا ممنوعیت صادرات دام تقویت می‌شود و اگر در روزهای گذشته قرار بود دام‌ها به دلیل انباشت چربی صادر شوند، دیگر این اتفاق نمی‌افتد.

او ادامه داد: چنانچه جلوی انتشار این ویروس گرفته نشود، تعداد زیادی از دام‌های کشور درگیر می‌شود. متاسفانه این اتفاق در مناطق حساس که جمعیت دام زیاد است، به وجود آمده. حالا دامداران علاوه بر بحث کمبود خوراک با معضل بیماری هم رو به رو شدند.

تعطیلی دامداران به خاطر گرانی‌ها

پوریان اظهار کرد: در شرایط فعلی با توجه به کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های دامی نگهداری دام سخت‌تر از گذشته شده و همین افزایش هزینه‌های سربار دامداران را به مرز تعطیلی رسانده است.

به گفته پوریان، برنامه جامعی برای صنعت دامداری وجود ندارد و برنامه‌های تقویت تولید اکثرا در کاغذ نوشته می‌شود و جنبه اجرایی ندارد.

او گفت: تاکنون از صنعت دامپروی حمایت نشده و برنامه یک سویه دولتمردان فقط تولید را قربانی کرده است. همین عدم حمایت‌ها عملا تولید دام در کشور را کاهش می‌دهد.

بنابراین گزارش طاعون نشخوارکنندگان بیماری جدیدی نیست. این بیماری در سال‌های قبل هم بوده با این وجود برخی سودجویان از این شرایط سواستفاده می‌کنند و به بهانه این بیماری و کمبود دام سالم قیمت گوشت را افزایش می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خوشبختانه دام‌های سبک کرمانشاه علیه طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند.

برای مطالعه بیشتر خبر دام روی دست عشایر ماند را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    الان حالا 4 درصدی که روزی چند کیلو گوشت می خورند، برایشان گوشت گران شود چه اتفاقی می افتد؟ خوش بحال دلالان خواهد شد. اجازه دهید این قشر شریف!!! که در پناه چشم پوشی های آشکار قانونی دارد صفا می کند در پناه بیماری های دامی هم به عیش و نوش بپردازد.

    • ناشناس

      غلط کردن این حرف زدن فقط بحث صادرات خودشون آوردن با الان پشیمون کردن میخوان یک راهی روبراش پیدا کنند که صادرنکنند. وامدار رونابودکنند من خودم چهارصد تا گوسفند داشتم الان ورشکسته شدم. آقای رئیسی ازاستان قدس گوسفند جفتی هفت میلیون داد الان جفتی دومیلیون می‌خرند بایدخودش یک فکری بردارد.. ما دامداران فلج شدیم کسی نیست به دادمابرسد

    • ناشناس

      عزیزم گوشت گران نیست
      شما دامدار نیستی که بدانی دام چقدر خرج دارد تا به گوشت برسد
      دام پروار حداقل روزی ۱۵ هزار تومان و در ماه ۵۰۰ هزار تومان خرج دارد بماند دارو،دیوانگی،کارگری ،کرایه دامداری و و و و
      این دام با این خرج و هزینه در ماه نهایت ۶ تا۷ کیلو وزن اضافه میکند
      اکنون شما گوشت ارزون استفاده کنید تا گوشت دامدار بریزد.

  • کرمعلی

    ما ک گوشت نمیخوریم ایشالا انقدر بره بالا ک همونا هم ک میخورن نتونن بخورن یکدست بشیم

  • دامدارورشکسته

    فقط میخاین صادر نکنین بهونه میارین. درسته دامداریم اما احمق نیستیم
    چارتا فیلمم ساخته ی خودتون درس کنین رسانه ایش کنین تا خوب دروغتون جا بیفته