کد مطلب: ۷۱۲۱۶۵

لایحه آبخیزداری به دولت ارسال نشد

لایحه آبخیزداری به دولت ارسال نشد

در حالی لایحه آبخیزداری در حال تنظیم است که اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال‌های اخیر ۴۰ درصد از برنامه ششم توسعه عقب افتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود وعده دو ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ارسال لایحه آبخیز داری به دولت، همچنان ارسال این لایحه با تاخیر روبرو شده است.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی دوماه پیش وعده داده بود لایحه قانون جامعه آبخیزداری ظرف دو هفته آینده به هیات دولت ارسال خواهد شد.

اکنون دو ماه از وعده دو هفته‌ای وزیر جهاد کشاورزی برای ارسال لایحه آبخیزداری به دولت می‌گذرد و همچنین ارسال این لایحه با تاخیر روبرو شده است موضوعی که در گفتگوی ویژه خبری پیگیری و بررسی شد.

‌ وحید معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی در این گفتگو گفت لایحه پس از رفت و برگشت‌های متعدد و بررسی در بخش‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی و بدنه دولت تنظیم و اکنون آماده ارسال به دولت است.

سهیم بودن نهاد‌های مختلف در تنظیم لایحه از عوامل تاخیر عنوان می‌شود بطوریکه وحید می‌گوید چندین جلسه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دربخش‌های مختلف دولت این لایحه مورد بررسی قرار گرفت تا قطعی شود.

در باره اهداف لایحه آبخیزداری گفته می‌شود قاعدتا بهره برداران در سطوح حوزه آبخیزداری دخیل هستند و نقش مردم باید پر رنگتر باشد و اهدافی که در خصوص نقش مردم دیده می‌شود و همچنین مهمترین بحثی که در این لایحه تدوین شده اثرات اقتصادی در حوزه اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

در حالی لایحه آبخیزداری در حال تنظیم است که اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال‌های اخیر ۴۰ درصد از برنامه ششم توسعه عقب افتاده است.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی دلایل عقب افتادن طرح‌های آبخیز داری از برنامه ششم توسعه را به بحث‌های مالی ربط می‌دهد و می‌گوید اگر این مشکل مرتفع شود طرح‌های اجرایی در ۱۲۰ میلیون هکتار آماده اجرا است.

محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید برای رفع مشکل مالی اجرای طرح‌های آبخیزداری، در مجلس مصوب شده است که درآمدی که از طرف سازمان جنگل‌ها ومراتع ایجاد می‌شود صفر تا صد آن در اختیار سازمان جنگل‌ها با اولویت اجرایی وعملیاتی کردن طرح‌های آبخیزداری وطرح‌های آبخوان داری قرار داده شود موضوعی که در سنوات قبل اینگونه نبوده است.

متولیان امر می‌گویند بند‌های ویژه‌ای هم در برنامه هفتم توسعه و هم بودجه سال ۱۴۰۲ در کنار لایحه آبخیزداری برای اجرای سالانه ده میلیون هکتار طرح آبخیزداری دیده شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.