کد مطلب: ۷۵۱۲۳۱

لیست غذاهای مجلسی ایرانی در سایت آشپزی رضیم

لیست غذاهای مجلسی ایرانی در سایت آشپزی رضیم

طبق آداب و رسوم، ایران و ایرانی سابقۀ دیرینه‌ای دارد و همواره فرهنگ میهمان‌نوازی در بین ایرانیان از جلوه‌های خاص و ویژه‌ای برخوردار بوده است.

طبق آداب و رسوم، ایران و ایرانی سابقۀ دیرینه ای دارد و همواره فرهنگ میهمان نوازی در بین ایرانیان از جلوه های خاص و ویژه ای برخوردار بوده است.

به گونه ای که ملت ایران از دیرباز به عنوان ملتی میهمان نواز که هر آنچه از بهترین ها رادر اختیار داشته باشند، برای میهمانان خود نیز فراهم می آورند. اما این فرهنگ پسندیده بعد از ورود اسلام به ایران بسیار بیشتر از قبل در میان ایرانیان اهمیت بیشتری یافته است؛ چنانچه در ضرب المثل های ایرانی داریم :"میهمان برکت سفره است" و یا "مهمان حبیب خداست". غذا همواره در فرهنگ مهمان نوازی ایرانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و ما ایرانیان همیشه سعی در تدارک بهترین نعمات برای میهمانان خود بوده و هستیم. غذاهای زیر انواعی از غذاهای مورد تدارک برای میهمان توسط ایرانیان است:

• زرشک پلو با مرغ
• باقالی پلو با ماهیچه
• ته چین مرغ
• عدس پلو
• خورشت بادمجان
• خورشت فسنجان
• خورشت قورمه سبزی
• خورشت قیمه
• خورشت قیمه بادمجان

زرشک پلو با مرغ

مواد لازم برای یک غذای 4 نفره
برنج ۴ پیمانه
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
زرشک ۱ پیمانه
کره ۲۵ گرم
سینه یا ران مرغ ۴ تکه
آبلیمو ۲ قاشق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه به میزان لازم
زعفران دم کرده به میزان لازم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
شکر ۱ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت زرشک پلو با مرغ

ابتدا گوشت را به مدت 15 الی 30 دقیقه با یک قاشق غذا خوری مخلوط روغن، فلفل و نمک که از قبل آماده کرده اید، طمع دار کنید. تکه های گوشت طمع دار شده را در یک ظرف به مدت تقریباً 7 الی 10 دقیقه سرخ کنید؛ تا زمانی که رنگ گوشت ها به رنگ طلایی درآمده باشد باید گوشت را تفت دهید.

پیاز نگینی و سیر خرد شده را که از قبل به صورت آماده دارید را در یک ظرف دیگر با کمی روغن تفت بدهید. تا زمانی که رنگ پیاز و سیر به صورت شفاف شود ادامه دهید؛ سپس باید رب گوجه فرنگی و کمی ادویه به آن اضافه کنید. بعد از این که رنگ رب گوجه فرنگی باز شد، گوشت ها را به مخلوط حاضر اضافه کنید.

ادامۀ دستور پخت زرشک پلو با مرغ را می توانید از سایت رضیم دریافت نمایید.

عدس پلو

44ث

مواد لازم برای یک غذای 4 نفره
برنج ۳ پیمانه
عدس ۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
کشمش ۴ قاشق غذاخوری
خلال پسته (اختیاری) ½ فنجان
خرما (اختیاری) ۸ عدد
زعفران دم کرده و دارچین به مقدار کافی
کره و روغن به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه به مقدار کافی

دستور پخت عدس پلو

برای تهیۀ یک عدس پلوی خوشمزه ابتدا برنج را در آب نمک خیس کنید. باید توجه داشته باشید که نباید برنج های هندی و برنج ایرانی کهنه در مدت زمان طولانی بخیسانید. در ادامه عدس نیز را درون یک کاسه ریخته و حدوداً تا 2 سانتیمتر بالاتر از سطح عدس آب اضافه کنید.

عدس باید به طور کامل خیس بخورد تا نفخ آن گرفته شود. بدین منظور باید توجه داشته باشید که حتماً مدت زمان لازم برای این کار را در نظر گرفته باشید. بعد از این که عدس را آبکشی کردید، آنرا در داخل یک ظرف مناسب ریخته و ۲ پیمانه آب به آن اضافه کنید؛ پس از تنظیم حرارت گاز حدوداً به مدت 35 الی 40 دقیقه زمان لازم است تا عدس به طور کامل بپزد.

ادامۀ دستور پخت عدس پلو مجلسی را می توانید از سایت رضیم دریافت نمایید.

خورشت قورمه سبزی

خورشت قیمه

خورشت قیمه

مواد لازم برای یک غذای 4 الی 5 نفره
گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
سبزی خورشتی ۱ کیلو گرم
لوبیا قرمز یا چیتی ۲۰۰ گرم
لیمو عمانی ۴ عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
آب به میزان لازم
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه

دستور پخت خورشت قورمه سبزی

برای اینکه بتوانید یک خورشت قورمه سبزی خوشمزه تهیه کنید، ابتدا باید لوبیا (لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی) را از شب قبل آماده کنید. بدین منظور لوبیا را درون یک ظرف ریخته و تا حدود 2 ساتیمتر بالاتر از سطح لوبیا به آن آب اضافه کنید. همانطور که اشاره کردیم باید این کار را از شب قبل انجام دهید تا مدت رمان لازم برای گرفته شدن نفخ لوبیا تأمین شود.

مقداری پیاز که به صورت نگینی خرد شده را در داخل یک ظرف ریخته و به آن روغن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ پیاز تقریباً به حالت طلایی رنگ درآید. همین طور سیر خرد شده را که از قبل آماده کرده اید به ظرف حاضر اضافه کنید و تا زمانی که بوی سیر گرفته شود تفت دهید. در ادامه مقداری گوشت قرمز تکه تکه شده را اضافه کرده و تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند، تفت دهید.

ادامۀ دستور پخت خورشت قورمه سبزی را می توانید از سایت رضیم دریافت نمایید.

خورشت قیمه

مواد لازم برای یک غذای 4 نفره
گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
لپه ۲ پیمانه
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
لیمو عمانی ۴ عدد
گل سرخ و دارچین به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت خورشت قیمه

خورشت قیمه یکی از محبوب ترین غذاهای خانگی و اصیل در بین خانواده های ایرانی است که می تواندبه صورت های مختلف و با مواد متنوعی آماده و طبخ شود. به طور ساده اگر بخواهید دستور یک خورشت قیمۀ لذیذ خانگی را داشته باشید، باید به این صورت عمل کنید.

ابتدا لپه را از قبل و به مدت حدوداً 6 الی 7 ساعت در داخل ظرفی ریخته و به آن آب اضافه کنید تا نفخ لپه گرفته شود؛ مقدار آبی که اضافه می کنید باید تا 2 سانتیمتر بالاتر از سطح لپه ها باشد. مقداری پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و آنرا در داخل یک ظرف بریزید؛ سپس به آن کمی روغن اضافه کرده و روش شعله گاز با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ پیاز به حالت شفاف مایل به طلایی رنگ درآید. در مرحلۀ بعد گوشت قیمه قیمه شده را که از قبل به صورت آماده دارید، به ظرف اضافه کنید. مقداری فلفل و زردچوبه به عنوان چاشنی به ان اضافه کنید تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند، تفت دهید.

در ادامه رب گوجه فرنگی را نیز اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا خورشت دارای رنگ و بویی دلپذیر گردد.

ادامۀ دستور پخت خورشت قیمه را می توانید از سایت رضیم دریافت نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.