کد مطلب: ۷۴۴۶۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قضیه تهاتر نفت با بخاری چیست؟/ ناترازی گاز جبران می‌شود؟

قضیه تهاتر نفت با بخاری چیست؟/ ناترازی گاز جبران می‌شود؟

با ورود به فصل سرما سناریوی کمبود گاز که چند سالی است گریبان کشور را گرفته تکرار می‌شود. بر همین اساس، راهکارهایی جهت کاهش شدت مصرف انرژی ارائه شد که یکی از آنها به گفته آرش نجفی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، تهاتر نفت با بخاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، داستان تکراری این روزهای کشور سرماست و کمبود گاز. وضعیتی که با عنوان «زمستان سخت» برای اروپا طلبیده می‌شد، امروز دامان ایران را گرفته است.

گازسوزی بخاری‌های فرسوده بخش خانگی یکی از عوامل دخیل در بحران گازی کشور به حساب می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰ میلیون بخاری گازی فرسوده در کشور وجود دارد.

آرش نجفی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، به تجارت‌نیوز گفت: کشور با کمبود شدید گاز مواجه است بنابراین طرح تعویض بخاری‌های فرسوده می‌تواند برای جبران ناترازی گاز در کشور نتیجه‌بخش باشد. در همین راستا طرح تهاتر نفت با بخاری مطرح شد.

وی ادامه داد: دولت حتی پروژه تامین هزینه‌‌های عمرانی از محل تهاتر نفت به وزارت راه برای کشتی‌سازی، ریل‌کشی و … را پیشنهاد داده است. در همین ارتباط، بر سر موضوع تهاتر نفت با بخاری موافقت‌هایی صورت گرفته است. البته موانعی در روند اداری وزارت نفت وجود دارد که در حال طی‌ شدن است.

کمبود گاز کشور حل می‌شود؟

نجفی در تشریح طرح تهاتر نفت با بخاری، گفت: پیشنهاد ما این است که از محل تهاتر نفت خام بخاری‌هایی با کیفیت A تامین و سپس در منازل به‌کار گرفته شوند. به عبارت دیگر، وزارتخانه باید نفت خام را به تولیدکنندگان بخاری بدهد و در ازای آن بخاری باکیفیت تحویل و در منازل به‌کار گیرد.

وی افزود: با انجام این کار، مبلغ گاز صرفه‌جویی‌شده به مرور به خزانه باز می‌گردد؛ آن‌هم به‌جای نفتی که تهاتر شده است. با این شرایط نه‌تنها تراز مالی رقم می‌خورد، بلکه مساله کمبود گاز کشور حل خواهد شد.

نجفی ادامه داد: با تعویض بخاری‌ها می‌توان حداقل به میزان 120 میلیون مترمکعب کمبود گاز را در ایام سرد سال جبران کرد. پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است که با اجرای این طرح در 110 روز فصل سرما، مصرف گاز به میزان 600 مترمکعب صرفه‌جویی می‌شود.

او تصریح کرد: تعویض بخاری‌های فرسوده در مصوبات گذشته مطرح شد و شورای‌عالی انرژی و اقتصاد نیز این موضوع را تایید کردند. همچنین شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و نفتی هم حاضر به سرمایه‌گذاری شدند.

بر اساس این گزارش، ایران ۶.۴ درصد از تولید و 6 درصد از مصرف گاز دنیا را به خود اختصاص داده است. در همین راستا، چند سالی است که کشور با معضل ناترازی گاز در فصل سرما مواجه است که این موضوع آثار زیان‌باری را برای صنایع از جمله صنایع پتروشیمی، فولاد و … رقم زده است. حال باید دید طرح مذکور تا چه میزان ظرفیت اجرایی دارد.

چراکه در گذشته نیز طرح تهاتر نفت با ساختمان‌سازی مطرح و شکست خورد. رستم قاسمی، وزیر وقت راه و شهرسازی، علت شکست این طرح را خُلف وعده وزارت نفت در مورد تخصیص نفت به ساخت‌وساز عنوان کرد. آیا وزارت نفت این‌بار به وعده خود وفا می‌کند؟

برای خواند اخبار بیشتر در حوزه انرژی خبر مصوبه تهاتر خشکبار و موبایل اجرا نشد را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.