کد مطلب: ۳۴۹۹۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌های تند به اخذ مالیات از بانک مرکزی / نگرانی‌ها از نوسان قیمتی در پایان سال افزایش یافت

واکنش‌های تند به اخذ مالیات از بانک مرکزی / نگرانی‌ها از نوسان قیمتی در پایان سال افزایش یافت

در شرایطی فعلی اقتصاد ایران هر اقدامی که منجر به تزریق پول به اقتصاد شود موجب افزایش تورم می‌شود و معیشت عمومی را برای خانوارها سخت‌تر می‌کند، نمایندگان مجلس طی مصوبه‌ای بانک مرکزی را مجبور کرده‌اند تا 50 درصد سود سهام و مالیات خود را به خزانه واریز کند. این مصوبه واکنش تند برخی منتقدان را به همراه داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس مصوبه جدید مجلس، بانک مرکزی موظف است 50 درصد سود سهام و مالیات خود را تا 15 بهمن به حساب خزانه واریز کند. بنابراین بانک مرکزی باید تا پایان بهمن ماه 15 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه پرداخت کند.

این در حالی است که بانک مرکزی ضمن مخالفت‌های متعدد خود با این طرح اعلام کرده پرداخت سود سهام و مالیات باعث افزایش 4.6 واحد درصدی پایه پولی و نقدینگی می‌شود و در نتیجه نرخ تورم 105 واحد رشد می‌کند.

روزنامه‌های امروز به مصوبه پرداخت مالیات از سوی بانک مرکزی واکنش نشان دادند، روزنامه هفت‌صبح با عنوان «تیغ مالیات بر گردن بانک مرکزی» و روزنامه شرق نیز با تیتر «بانک مرکزی زیر فشار مجلس» جزئیات این طرح و عواقب واریز این پول به خزانه را شرح دادند.

این مصوبه قرار است در شرایطی اجرایی شود که در ابتدای اسفند ماه امسال 288 هزار میلیارد تومان گواهی سپرده (با احتساب سود 20 درصدی مبلغ اولیه سپرده) سررسید می‌شود و نگرانی‌ها را برای نوسان بازارهای ارز و طلا بیشتر می‌کند. این در حالیست که کارشناسان اقتصادی بارها نسبت به وارد شدن این حجم پول به چرخه اقتصاد هشدار داده‌اند.

این مصوبه موجب واکنش کاربران توئیتری هم شده که برخی در توئیت‌های خود به این مصوبه انتقاد کردند.

کاربری به نام علیرضا نوشت: «هشدار همتی افاقه نکرد! 9 هزار میلیارد تومان پول چاپ می‌شود! طرح یک فوریتی مالیات خرید و فروش ارز بانک مرکزی علی‌رغم مخالفت‌های کارشناسی دقایقی پیش تصویب شد. به کجا می‌رویم؟؟»

کاربر دیگری به اسم رضا با اشاره به انتخابات نمایندگان مجلس در سال آینده، در توئیتر خود نوشت: «سال آینده انتخابات مجلس است. نمایندگان آخرین تلاش‌های خود را برای دست بردن در بودجه ۹۸ جهت تامین منافع محلی به کار می‌برند. طرح‌هایی مثل سهمیه بنزین برای هر ایرانی یا مالیات بستن روی خریدوفروش ارز بانک مرکزی از جمله آنهاست. ضمنا بعید است نمایندگان، قیمت حامل‌های انرژی را بالا ببرند.»

فرشته یکی دیگر از کابران توئیتری نیز در توئیتر خود به انتخابات پیش روی مجلس اشاره کرده: «طرح یک فوریتی مالیات خرید و فروش ارز بانک مرکزی علی‌رغم مخالفت‌های کارشناسی تصویب شد. سیاست همین است. انتخابات مجلس پیش روست و نمایندگان وعده‌هایی داده‌اند که برای گرفتن رای دوباره، ناچارند به آنها عمل کنند!»

کاربری به اسم همای هم با اشاره به پولی شدن تونل‌ها در تهران نوشت: «تو این مدت که دولت به هر قیمتی می‌خواد پول بدست بیاره، خبرهایی از جمله گرفتن پول از خودروهایی که تو تهران می‌خوان از تونل‌ها استفاده کنن یا تو محدوده طرح ترافیک حرکت کنن رو شنیده بودم اما مثه اینکه تو مجلس تصمیم گرفتن که از بانک مرکزی هم مالیات بگیرن!!!!!»

کاربری به اسم مرادی نیز نوشت: «این طرح پولی هست که نمایندگان از جیب مردم و از زیان مردم برای تبلیغات انتخاباتیشان می‌گیرند و گرنه مگه بانک مرکزی دلال است و یا کاسب که مالیات دهد. هرچه درآمد کسب می‌کند متعلق به خزانه است نه فقط مالیاتش.»

سعید، دیگر کاربر توئیتری در توئیتی نوشت: « در خبرها آمده است که طرح الزام بانک مرکزی به پرداخت مالیات سود فروش ارز در مجلس تصویب شد خبری کوتاه اما عجیب و باورنکردنی که نه سابقه‌ای در ایران و جهان دارد و نه مطابقتی با اصول علم اقتصاد و نه وجاهتی در شرایط فعلی.»

مجید حریری، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز توییت کرده است: «باور اینکه مجلس طرح الزام پرداخت مالیات سود ناشی از فروش ارز را تصویب کرد!!!؟ به همین سادگی ۹۰ هزار میلیارد خلق پول!!!؟ کسی نیست که جلو اقدامات اینچنینی را بگیره؟»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.