کد مطلب: ۷۵۰۰۶۰

مالیات بخش تولید کاهشی شد؟

مالیات بخش تولید کاهشی شد؟

طبق لایحه بودجه سال آینده مالیات بخش تولید با تغییر همراه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از فرار مالیاتی به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان در طول سه سال گذشته خبر داد و گفت که در سه سال گذشته ۸۸۵ هزار فرد حقوقی و ۳/۵ میلیون نفر اشخاص حقیقی مالیات پرداخت نکرده اند.

رحیم زارع در توضیح جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: این جلسه با حضور میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه و خاندوزی وزیر اقتصاد و معاونان آنها تشکیل شد و منابع درآمدی ‌و موضوع مالیات ها اعم از مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت و اشخاص حقوقی در لایحه بودجه سال آینده بررسی شد.

وی ادامه داد: منابع مالیاتی در سال جاری افزایش داشته به طوری که از ۴۵۴ هزار میلیارد تومان سال جاری به حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ نکته مهم در این جلسه این بود که ۸۸۵ هزار فرد حقوقی در طول سه سال گذشته مالیات پرداخت نکرده اند که نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان می شود.

زارع افزود: ۳/۵ میلیون نفر اشخاص حقیقی نیز طی سه سال گذشته مالیات پرداخت نکردند که نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان می شود لذا از این دو محل ۸۰ هزار میلیارد تومان به عنوان پایه جدید مالیاتی در بودجه آمده است. این اشخاص حقوقی و حقیقی به نوعی فرار مالیاتی داشته اند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه پیشنهاد دولت در لایحه بودجه کاهش ۷ درصدی مالیات بخش تولیدی برای حمایت از تولید است، گفت: دولت در لایحه بودجه نرخ تورم را ۴۰ درصد را پیش بینی کرده و مواردی برای حمایت از معیشت مردم و تولید و شاخص های کلان آمده است.

زارع در پایان یادآور شد: کمیسیون تلفیق طی ۵ روز بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، مصوبه ای نداشته و فقط کلیات بودجه را بررسی می کند؛ در صورت تصویب کلیات در صحن علنی، کمیسیون وارد تبصره ها و جزییات بودجه شده و مصوباتی خواهد داشت.

سهم مالیات در بودجه 1402

داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در جلسه‌ای با حضور محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: در حوزه مالیات اعتقاد داریم که همسو با سیاست‌های دولت، گام‌های مهمی برداریم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم یه کمک پایگاه اطلاعاتی همه فعالیت‌های مالیاتی را رصد کنیم و درنتیجه این اقدامات در سال جاری بالغ بر یک و نیم میلیون اظهار نامه مالیاتی دریافت کردیم.

به گفته منظور، این مسیر کمک می‌کند تا فرار مالیاتی را شناسایی کنیم و بتوانیم وصول مالیات را بهبود ببخشیم.

وی با بیان اینکه رشدی که در وصول مالیات اتفاق افتاد کاملا محسوس است، اظهار کرد: ماهانه ۴۰همت وصول مالیات داریم و این در حالی است که این رقم درسال ۹۹، ۱۵ همت بود. همچنین در ۸ ماهه امسال، ۳۱۰ همت وصول مالیات داشتیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت: پیش‌بینی ما در بودجه سال آینده ۶۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی است؛ گام بلندی که در جهت افزایش سهم مالیات در بودجه است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد بودجه از طریق مالیات است و برنامه ریزی داریم تا این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۸۰ درصد برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.