کد مطلب: ۵۰۳۰۴۹

روحانی:

ما یک قِران هم از بانک مرکزی نگرفتیم / پرداخت حقوق هیچ کارمندی با تاخیر مواجه نشده است

ما یک قِران هم از بانک مرکزی نگرفتیم / پرداخت حقوق هیچ کارمندی با تاخیر مواجه نشده است

رئیس جمهور با بیان اینکه اوراق را جایگزین پول نفت کردیم ما یک قران هم از بانک مرکزی نگرفتیم، گفت: در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، یک روز پرداخت حقوق هیچ کارمندی با تاخیر مواجه نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار کرد: به شهادت رساندن شهید سلیمانی انتقام از جمهوری اسلامی ایران، استقلال کشورهای منطقه و انتقام از آن ملت‌های بزرگی بود که در برابر توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم ایستادند و آن توطئه را شکستند.

رئیس جمهور گروهک داعش را یک مشت مزدور صهیونیست ها و آمریکایی ها در منطقه خواند و تاکید کرد: آنها نمی‌خواستند مساله داعش اینطور تمام شود، آنها می‌خواستند داعش حکومت منطقه را به عهده بگیرد به گونه ای که وقتی زخمی می شدند اسرائیلی‌ها اینها را در بیمارستانهای خود مداوا و مجددا تجهیز می کردند.

روحانی با بیان اینکه تنها کسانی که از به هم ریختگی، جنگ و ناامنی در منطقه سود می برند، صهیونیست ها و در مرحله بعدی آمریکایی ها هستند، گفت: در منطقه هیچکس از اینکه عراق، سوریه، لبنان، یمن و یا افغانستان ناامن باشد، سود نمی برد و از این ناامنی همه کشورهای منطقه به جز رژیم صهیونیستی ضرر می کنند.

رئیس جمهور افزود: اینها می‌خواستند از یک مرد بزرگی انتقام بگیرند که روبروی نقشه‌های آنها با درایت می‌‌ایستاد. بعضی‌ها فکر می‌کنند شهید سلیمانی یک سردار شجاع کم‌نظیر بود، این درست است اما تنها شهامت نیست، درایت او هم مهم است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما با شهید سلیمانی از زمان جنگ و از سال 62 از نزدیک در دفاع هشت سال آشنا بودم و از سالهای 76، 77 که ایشان مسوولیت‌های جدید را به عهده گرفت تقریبا هفتگی همدیگر را در یک مقطعی می‌دیدیم، در این دوران ریاست جمهوری هم ملاقات‌های ما با ایشان در زمینه‌های مختلف زیاد بود. ایشان یک مرد با تدبیری بود، کاملا می‌فهمید، کاملا اهل تحلیل بود و سیاست منطقه و جهان را درک می‌کرد و به معنی واقعی کلمه معتدل بود نه در این خط بود نه در آن خط بود نه راست بود نه چپ بود.

رئیس جمهور تاکید کرد:شهید سلیمانی را هیچ جناحی نمی‌تواند متعلق به خودش بداند، شهید سلیمانی یک قهرمان ملی و افتخار برای کل ملت ایران، برای ملت‌های منطقه و برای مسلمانهای انقلابی است. البته آنها خواستند قهرمان ملی را از ما بگیرند اما به نظر من اشتباه کردند این قهرمان ملی ما قهرمان ابدی شد و برای همیشه در تاریخ ما شهید سلیمانی یکی از قهرمانان بزرگ تاریخی ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه شهید سلیمانی حق بزرگی بر گردن مردم همه منطقه دارد و برای برقراری امنیت و آرامش منطقه تلاش های فراوانی کرده است، گفت: داعشی های بی رحم که پرورش یافته استکبار و صهونیست بودند هدفشان بهم ریختن آرامش و امنیت منطقه بود و آمریکا، صهیونیسم و کسانی که منافع شان در منطقه به خطر افتاده بود، از شهید سلیمانی بخاطر اینکه نقشه های آنها را نقش بر اب کرده بود، انتقام گرفتند.

دکتر روحانی با بیان اینکه اولین پاسخ به جلادان کاخ سفید را مردم عراق در تشییع جنازه با شکوه شهید سلیمانی و شهید المهندس دادند، گفت: تشییع پیکر این شهیدان در شهرهای مختلف ایران از روزهای تاریخی و تودهنی و سیلی محکم به جنایتکاران آمریکایی بود.

رئیس جمهور مصوبه پارلمان عراق درمورد ضرورت خروج سربازان آمریکایی از این کشور را اقدام مهم انجام شده از سوی نمایندگان مجلس عراق برشمرد و گفت: هدف دشمن این بود که با شهادت شهید سلیمانی مقاومت در منطقه را بشکند اما درست برعکس شد و خون شهید سلیمانی موجب تقویت روحیه مقاومت در منطقه شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه شهید سلیمانی ابدی شد و امروز صحنه و مسیر مقاومت با همان شور و اشتیاق تا خروج کامل آمریکایی ها از منطقه ادامه دارد، گفت: همانطور که بعد از شهادت شهید سلیمانی گفتم، بازهم تاکید می کنم که دست سردار ما را قطع کردید، پای شما را از منطقه قطع خواهیم کرد و تا آن روز مقاومت را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور افزود: یکی از آثار این کار احمقانه و و قیحانه این بود که ترامپیسم پایان یافت و تا چند روز دیگر دوران حکومت این جانی تمام می شود و به زباله دان تاریخ می رود و ما از این بابت بسیار خوشحالیم و معتقدیم دوران بعد از ترامپ شرایط بهتری برای ثبات منطقه و جهان خواهد بود.

روحانی به ایجاد برخی دو قطبی های نادرست در جامعه اشاره کرد و گفت: بعضی موارد شاهد دوقطبی هایی در کشور هستیم که واقعیت ندارد و ناصحیح و کاذب است، اینکه گفته می شود نفت را بفروشیم یا نفروشیم، کم بفروشیم یا زیاد بفروشیم، چرا درمورد مسئله به این روشنی باید بحث شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حتما باید نفت را تولید کنیم و حتما باید بفروشیم و این حق ما است، گفت: اگر یک لحظه هم زودتر بتوانیم حق خود را پس بگیریم، درمورد آن تردید نمی کنم و برای تحقق آن همه تلاش خود را انجام می دهیم.

روحانی ادامه داد: یا می گویند پول نفت را در بودجه خرج نکنیم، بله اینکه پول نفت را در بودجه جاری صرف نکنیم حرف درستی است اما پول حاصل از فروش نفت را باید برای توسعه زیرساخت های کشور هزینه کنیم و اگر برای توسعه بخش صنعت نفت و بودجه عمرانی و توسعه زیرساخت های کشور هزینه شود، اشکالی ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دولت تا امروز 61 هزار و 400 میلیارد تومان برای امور عمرانی پرداخت شده و نسبت به سال گذشته 70 درصد رشد داشته ایم، گفت: این یک افتخار بزرگ برای دولت است و آیا دولت بهتر از این باید مدیریت خود را نشان دهد؟

روحانی با اشاره به اینکه در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، یک روز پرداخت حقوق هیچ کارمندی با تاخیر مواجه نشده است، گفت: آن روزها که پول نفت داشتیم حقوق کارمندان گاهی از 5 تا 10 روز به تاخیر می‌افتاد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اوراق دولتی امروز مانند پول نقد ارزش یافته است، گفت: اوراق را به جایگاه واقعی آن رساندیم و اعتماد مردم برای خرید اوراق دولتی جلب شده است، اوراق دولتی را جایگزین پول نقد کردیم و ریالی از بانک مرکزی استقراض نکردیم اما نسبت به این مسائل کمتر صحبت می شود.

روحانی با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش نفت برای توسعه کشور و حمایت و توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه هزینه خواهد شد، گفت: هیچ دولتی در تاریخ انقلاب نمی تواند ادعا کند که مانند دولت یازدهم و دوازدهم حامی اقشار کم درآمد بوده است و نمونه بارز و روشن این حمایت برق و گاز امید است که با هدف کمک به اقشار ضعیف و کاهش مصرف، برای کم مصرف ها رایگان شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید درمورد فروش نفت و صرف درآمد آن در بخش توسعه کشور و حمایت از اقشار ضعیف تردیدی داشته باشیم، گفت: این موضوع دیگر نگاه دوقطبی ندارد.

وی به موضوع فناوری نانو و پیشرفت های حاصل شده در این حوزه در کشور اشاره کرد و گفت: فناوری نانو و های تک ها کشور را متحول می کند، نفت را باید بفروشیم و برای توسعه این تکنولوژی ها هزینه کنیم.

روحانی با بیان اینکه درآمد کشور از نانوتکنولوژی در 7 سال گذشته، 7 برابر شده است ، گفت: اگر تحریم نبود و روند موفقیت در این حوزه طبیعی طی می‌شد در سال 1400 می توانستیم یک میلیارد دلار محصولات نانوتکنولوژی صادر کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه بیاییم پول نفت را در زیرساخت های کشاورزی، بیوتکنولوژی، ای سی تی، هوافضا و تکنولوژی های نو هزینه و در کشور تحول ایجاد کنیم، گفت: بله این غلط است که با پول نفت حقوق کارمند را پرداخت کنیم و این پول باید برای توسعه کشور در زیرساخت ها هزینه شود.

روحانی با اشاره به اینکه نه تنها 2میلیون و 300 هزار بشکه بلکه باید تلاش کنیم بیشتر از این مقدار نفت بفروشیم، گفت: ما باید با فروش بیشتر نفت خود به آمریکا، صهونیست‌ها و کسانی که نمی خواهند موفقیت ما را ببیند، تودهنی و سیلی بزنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه توقع ما از مجلس تشویق دولت است، گفت: نزدیک به نیمی از سال دیگر را این دولت هست و به مردم نشان می دهیم که می‌توانیم نفت را تولید و صادر کنیم.

روحانی موضوع واکسن کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: این چه حرفی است که گفته می شود واکسن را فقط در داخل تولید کنیم یا اینک فقط آن را وارد کنیم، مانند این است که در زمان جنگ می‌گفتند اسلحه فقط در داخل تولید شود یا اینکه فقط از خارج بخریم، ما آن زمان هم هر دو کار را کردیم، هم در داخل ساختیم و هم از خارج وارد کردیم، درمورد واکسن هم هر دو کار را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه طرح اینگونه مباحث درست نیست، گفت: تلاش برای ساخت واکسن داخلی تا رسیدن به نتیجه مطمئن ادامه دارد و اگر واکسن خارجی آماده است و می‌توانیم خرید و به مردم تزریق کنیم، تردید نخواهیم کرد و معیار ما هم در این مسیر وزرات بهداشت و نظر متخصصین است.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود در جلسه روز چهارشنبه دولت با اشاره به پنج شنبه های افتتاح طرح های ملی و توسعه ای کشور، گفت: پنج شنبه گذشته شاهد افتتاح خوشحال کننده طرح های پتروشیمی در کشور بودیم و طرح های افتتاح شده پتروشیمی دراین دولت به عدد 10 رسید که تا پایان دولت به 17 طرح بزرگ پتروشیمی خواهد رسید.

رئیس جمهور افزود: در آغاز فعالیت دولت یازدهم تولید پتروشیمی کشور 56 میلیون تن بود که تا پایان دولت دوازدهم به 100میلیون تن افزایش خواهد یافت و ارزش محصولات پتروشیمی از سال 92، 11 میلیارد دلار بود که تا پایان این دولت این رقم به 25 میلیارد دلار خواهد رسید که این افتخار برای حسن روحانی و این دولت نیست و یک افتخار ملی و برای همه مردم و کشور است که نباید از بیان آن دریغ کنیم.

روحانی ادامه داد: فردا در سی و نهمین هفته افتتاح طرح‌های ملی، طرح‌های مهمی در حوزه آب و برق از جمله یک سد بزرگ که سالانه 600 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه می‌رساند، افتتاح خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه فردا چهل و ششمین سد ملی کشور در این دولت افتتاح می‌شود، گفت: تا پایان این دولت، تعداد سدهای افتتاح شده به عدد 57 خواهد رسید و این درحالی است که کل سدهای ساخته شده بعد از انقلاب تا سال 92، 125 سد بوده یعنی 50 درصد سدهای ساخته شده در کشور در این دولت بوده که البته افتخار آن برای جوانان، مهندسان و متخصصین است که برای توسعه و پیشرفت کشور تلاش می‌کنند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

در روزهای پایانی سال 2020 هستیم و فردا آخرین روز این سال میلادی است، روز جمعه آغاز سال 2021 خواهد بود که امیدواریم برای همه کشورهایی که آغاز سال آنها در این روز خواهد بود و همه آ‌نهایی که به حضرت عیسای مسیح (ع) معتقد هستند و از جمله ما مسلمانها که معتقدیم به رسالت و نبوت آن پیامبر عظیم‌الشان، همه بتوانند از اخلاق و راه و شیوه آن بزرگوار بهره بگیرند و استفاده کنند.

سال میلادی که گذشت سال سختی برای همه کشورهای جهان بود به دلیل اینکه از آغاز این سال و حتی از پایان سال قبلی 2019 گرفتار ویروسی شدند که در طول قرن گذشته بی نظیر بود و سلامت مردم، فرهنگ مردم، روابط مردم و اقتصاد جامعه همه اینها دچار مشکل شد و امروز می‌بینید که کشورهای جهان از لحاظ اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و از لحاظ سلامت جامعه خود دارای چه مشکلات بزرگی هستند و با اینکه از این موضوع بیش از 10 ماه گذشته، وارد ماه یازدهم شدیم و در بعضی کشورها کمی بیشتر است، همچنان این مشکل به عنوان یک مشکل بزرگ پیش رو هست.

باید تلاش شود تا از این مشکل فاصله بگیریم و آن روزی که بشود برای پایان کرونا روز اعتماد عمومی قرار داد، هنوز نامشخص است و معلوم نیست چه ماهی و در چه شرایطی ما در برابر این مشکل می‌توانیم بگوییم، مشکل پایان یافته است.

خوشحالیم و خوشبختیم که کادر درمان ما، مردم بسیار مخلص ما، همه نیروهایی که در صحنه هستند و کمک کردند، بسیج، سپاه و همه نیروها با همه توان و با همه امکانات خود وارد صحنه شدند، قرارگاه عملیاتی، خودِ ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه کمیته‌هایی که در این زمینه مسوول بودند از همه آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.

علاوه بر مساله کرونا در سالی که فردا پایان می‌پذیرد یعنی سال میلادی 2020 ، با یک غم و دردِ بسیار بزرگی مواجه شدیم آن هم در روزهای اولیه سال، روز دوم، سوم سال بود که با شهادت سردار بزرگ ما که با یک ترور وحشیانه توسط مقامات آمریکایی در راس آن رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور که این دو از مسوولین اصلی این جنایت هستند، مواجه شدیم و البته دیگران هم در این جنایت سهیم و شریک هستند.

ملت ما دست از آنها نخواهد کشید و به هر حال این حق مردم ماست برای اینکه از خون عزیز خود انتقام بگیرند، شهادت شهید سلیمانی انتقام از جمهوری اسلامی ایران بود، انتقام از ملت‌های منطقه بود، انتقام از استقلال کشورهای منطقه بود، انتقام از آن ملت‌های بزرگی بود که در برابر توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم ایستادند و آن توطئه را شکستند، آنها نمی‌خواستند مساله داعش اینطور تمام شود. آنها می‌خواستند داعش حکومت منطقه را به عهده بگیرد، داعش یعنی یک مشت مزدور صهیونیست‌ها و آمریکا، اینها مزدوران آنها بودند و دیدید که وقتی زخمی شدند، اسرائیلی‌ها آنها را داخل خاک اسرائیل بردند و مداوا کردند و وقتی که اسلحه می‌خواستند اسرائیلی‌ها به اینها اسلحه دادند.

آن کسی که نفع و استفاده اول از به هم ریختگی، جنگ و ناامنی در منطقه را می‌برد صهیونیست‌ها هستند بعد هم آمریکایی‌ها، و الا کسی از اینکه عراق ناامن باشد نفع نمی برد، از اینکه سوریه، لبنان و یمن ناامن باشد چه کسی سود می‌برد؟ اگر افغانستان ناامن باشد جز صهیونیست‌ها همه ضرر می‌کنند. تمام کشورهای منطقه از ناامنی ضرر می‌کنند، تمام کشورهای منطقه از عدم استقلال ضرر می‌کنند.

اینها می‌خواستند از یک مرد بزرگی که روبروی نقشه‌های شان به خوبی و با درایت می‌ایستاد انتقام بگیرند. بعضی‌ها فکر می‌کنند شهید سلیمانی یک شجاع کم‌نظیر بود، بله یک سردار شجاع و کم نظیر بود این درست است اما تنها شهامت نیست، درایت او هم مهم است.

شهید سلیمانی را از زمان جنگ، سال 62 و در هشت سال دفاع مقدس از نزدیک می‌دیدم بعد هم در این 20و چند سال که او مسوولیت‌هایی داشت و من هم مسوولیت‌هایی داشتم از سالهای 76، 77 که ایشان مسوولیت‌های جدید را به عهده گرفت تقریبا هفتگی همدیگر را در یک مقطعی می‌دیدیم، در این دوران ریاست جمهوری هم ملاقات‌های ما با ایشان در زمینه‌های مختلف زیاد بود.

مرد با تدبیری بود، کاملا می‌فهمید، کاملا اهل تحلیل بود، سیاست منطقه را درک می‌کرد، سیاست جهان را درک می‌کرد و به معنی واقعی کلمه، معتدل بود نه در این خط بود نه در آن خط، نه راست بود نه چپ بود اصلا هیچ جناحی نمی‌تواند شهید سلیمانی را متعلق به خودش بداند، شهید سلیمانی یک قهرمان ملی و یک افتخار برای کل ملت ایران، برای ملت‌های منطقه و برای مسلمانهای انقلابی است.

البته آنها خواستند قهرمان ملی را از ما بگیرند اما به نظر من اشتباه کردند این قهرمان ملی برای همیشه در تاریخ یک قهرمان ابدی شد، شهید سلیمانی یکی از قهرمانان بزرگ تاریخی ماست چه در دفاع مقدس که شبانه روز تلاش می‌کرد بعد هم در امنیت منطقه شرق، مرزهای منطقه غرب، بعد هم که آمد برای مسائل منطقه و کمک به ملت‌های مسلمان در این منطقه، واقعا شبانه روز تلاش می‌کرد. خلوص او از کلامش از عملش و از بیانش کاملا مشهود بود. انسانی که نه دنبال چیزی برای خودش، نه دنبال مقام و نه دنبال موقعیت بود.

یادم نمی‌رود ‌آن لحظات اولیه‌ای که داعش آمد و بر موصل مسلط شد و اینها شروع کردند برای اینکه حمله کنند به سامرا بعد حمله کنند به کاظمین و حمله کنند به کربلا و نجف، واقعا با همه اخلاص و وجود به صحنه رفت. اصلا معلوم نبود عراق کی به کی هست و چه وضعی دارد؟ خود ایشان گاهی برای من تعریف می‌کرد آن شبها که رفته بودیم منطقه سبز، اصلا نمی‌خواهم اسم ببرم، خیلی از انسانها که از مسوولین عراق بودند از این منطقه سبز فرار کرده بودند اصلا کسی در این منطقه نبوده و ببینید شهید سلیمانی تک و تنها در این شرایط سخت با آن بچه‌های مخلص، با آن نیروهای مخلص، البته در عراق مردم عراق به صحنه آمدند، مرجعیت فتوا داد.همه اینها در کنار هم قرار گرفت.

اربیل داشت سقوط می‌کرد همه اینهایی که در کردستان عراق شعار می‌دادند و شعار می‌دهند همه فرار کرده بودند یک کسی شب و روز در بیابانهای کردستان عراق بود، تنها و همه نیروها را جمع می‌کرد، نمی‌دانید میدان جنگ اینطوری چقدر سخت است. میدان جنگی که نیروی آن اصلا نیست همه از اسم داعش فرار کردند و همین که می‌گفتند داعش آمد، شهر خالی می‌شد و همه به هم می‌ریخت در یک چنین شرایطی شهید سلیمانی رفت و ایستادگی و مقاومت کرد.

شهید سلیمانی واقعا حق بزرگی به گردن منطقه، استقلال و ثبات این منطقه دارد و البته آن مضجع شریف و عتبات عالیات ائمه هدی(ع) حتما شهید سلیمانی را مورد لطف خاص خودشان قرار دادند و خواهند داد. به هر حال آن دو امام بزرگوار ما در سامرا، دو امام بزرگوار ما در کاظمین، مولای ما امیرالمومنین حضرت و ابی‌عبدالله ‌‌الحسین، لااقل 6 امام مضجع شریف‌شان در آنجا بود و همه اینها در خطر بود و اینها رحم نمی‌کردند.

داعش همان‌هایی بودند که سامرا را تخریب کرده بودند، نه گنبد و نه گلدسته، نه ضریح را تخریب کرده بودند، من رفتم و دیدم حتی قبر مطهر و سنگ قبر هم شکافته شده بود یعنی اینها اینقدر آدم ‌های بی رحم بودند، آدمهایی بودند که به هیچ اصولی معتقد نبودند. پرورش یافته استکبار و صهیونیست‌ها بودند و می‌خواستند منطقه را به هم بریزند و از بین ببرند و شهید سلیمانی نقش بزرگی داشت.

البته آ‌مریکایی‌ها از اول از شهید سلیمانی عصبانی بودند، صهیونیست‌ها که به شدت از شهید سلیمانی عصبانی بودند، افراد دیگری هم بودند که منافع آنها در منطقه به خطر بود آنها هم از شهید سلیمانی عصبانی بودند و این شخصیت را در واقع انتقام گرفتند در برابر کسی که نقشه‌های آنها را در طول این مدت به هم‌ ریخت و به هم زد.

از سال 2001 از حمله آنها به افغانستان، عراق، مسائلی که بود در تمام مراحل تا ظهور داعش همه جا شهید سلیمانی در صحنه با همه وجود فعال بود و واقعا محاسبه نمی‌کرد که الان بلند شد و رفت در این میدان در یک کشور دیگر، انسان در کشور خودش از این شهر به آن شهر می‌رود، در منطقه از این کشور به آن کشور، واقعا یک شخصیت کم نظیر بود، هم از لحاظ فهم و درک و تحلیل، هم از لحاظ بلندنظری، خیلی با او صحبت کردیم در جلسات متعدد، در طول سالیان دراز و هیچ موقع ندیدم که به سمت این جناح یا آن جناح برود همیشه یک مسیر اعتدال ملی را طی می کرد.

اگر بخواهم یک مثال بزنم ممکن است این مثال کافی نباشد، مثلا شما در شب احیا، مگر کسی خط می‌شناسد؟ هر جا که یک مراسم باشکوه باشد همه می‌روند، آنجا خط نیست، چپ و راست و این جناح و آن جناح همه کنار هم نشسته اند، خطی وجود ندارد وقتی فصل حج می‌شود خط وجود ندارد، همه برای مراسم حج می‌روند، وقتی اربعین می‌شود خط وجود ندارد‌، وقتی عاشورا در مراسم می‌رویم خط وجود ندارد، شهید سلیمانی واقعا این چنین بود، ملت ، منطقه ، اسلام و رهبری را می‌دید اینطور نبود که به فکر این یا آن، این جناح و آن جناح باشد. این یکی از افتخارات بزرگ ما بود.

مردم واقعا به این اخلاص پاسخ دادند، مردم به این شهامت پاسخ دادند، مردم به این فداکاری پاسخ دادند. شهادت شهید سلیمانی منطقه را تکان داد. ببینید اولین پاسخی که در برابر این جلادان کاخ سفید دادند، مردم عراق جواب دادند، آن تشییع جنازه ایشان در بغداد، در کربلا، در نجف، مردم آمدند واقعا با چه شور و عشقی هم برای شهید سلیمانی هم برای شهید ابومهدی المهندس که از فعالان صحنه عراق در مبارزه با داعش بود و از یاران نزدیک شهید سلیمانی بود هر دوی این بزرگواران در کنار یکدیگر به شهادت رسیدند. آن مراسم باشکوه در عراق. وقتی هم که جنازه به ایران آمد دیدید، اگر واقعا می‌شد و امکان‌پذیر بود تمام شهرهای ایران و همه استانها شایق بودند که این جنازه به استان آنها برود، در خیابانهای شهر آنها هم مردم بیایند و به این سردار بزرگ اظهار علاقه کنند. دیدید شهرهایی که امکان پذیر بود و این جنازه رفته بود اهواز، مشهد، قم چه خبر شد. تهران که آن اجتماع بسیار عظیم و کم نظیر تاریخ، در کرمان که معلوم است هم موطن او و هم مدفن او بود، آنجا مردم چه کردند واقعا یکی از روزهای تاریخی ما در آن هفته بود، از صبح روز جمعه‌ای که ایشان به شهادت رسید تا روز سه شنبه که در کرمان دفن شد ببینید در سراسر جهان واقعا چه خبر بود.

پس در اولین پاسخ به نظر من آمریکایی‌ها آنچنان تودهنی و آنچنان سیلی خوردند، اصلا این سیلی که ما می‌گوییم عین‌الاسد و… آنها سیلی‌های کوچکی به آمریکا بود، سیلی اصلی حضور مردم بود، اصلا ترامپ در مخیله‌اش نمی‌آمد، صهیونیست‌ها فکر نمی‌کردند که یک فردی را شهید کنند تمام عراق، تمام سوریه، تمام لبنان، تمام منطقه و کل ایران همه به خیابان بیایند، از این عظمت تجلیل کردند.

پاسخ اصلی و قاطع را در برابر این جنایت، مردم ایران و مردم منطقه به خوبی و به بهترین شکل دادند با شکوهمندترین،‌با عظمت‌ترین تشییع جنازه‌ای که نسبت به این مردم بزرگ انجام دادند. بعد هم پارلمان عراق یک قدم بسیار مهمی برداشت و با اکثریت قاطع آرا تصویب کرد که آمریکایی‌‌ها باید از آمریکا خارج شوند.

آمریکایی‌ها اصلا فکر نمی‌کردند که یک سردار بزرگ را در عراق شهید کنند بعد پاسخ آن این باشد که نمایندگان ملت عراق در پارلمان همه رای دهند که شما باید از کشور بیرون بروید، شما یک مشت قاتل هستید. اینها فکر می‌کردند که مثلا در عراق جایگاهی دارند و افرادی طرفدار آنهاست ،دیدند چه وضعی پیش آمد و به نظر من کار بزرگی پارلمان عراق با رای خودش انجام داد.

هدفی هم که دشمن دنبال آن بود این بود که با شهادت سلیمانی مقاومت را در منطقه بشکند یعنی بگویند دیگر نمی‌شود کاری کرد، مردم عراق و سوریه و لبنان و یمن و افغانسان و همه کشورهایی که شهید سلیمانی نفوذ داشت و تلاش و جهاد کرده بود، همه آنها مایوس شوند که درست برعکس شد.

به نظر من امروز روحیه مقاومت در تمام این کشورها یعنی خون شهید سلیمانی همان طور که قرآن می‌گوید که خون شهدا به زمین ریخته نمی‌شود، خون دمیده می‌شود و انسان‌ها را می‌سازد، وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ، این صریح قرآن است و می‌گوید اینها زنده هستند، شهید سلیمانی هست شهید سلیمانی در تاریخ نمی‌میرد برای همیشه زنده تاریخ است، ابدیت می‌دهند.

آنها نمی فهمند کسی را که شهید می‌کنند، آن فرد را ابدی می‌کنند و آن قهرمان را ابدی می‌کنند، شهید سلیمانی را ابدی کردند و امروز می‌بینیم صحنه مقاومت با همان شور و اشتیاق و قدرت و حتی بیشتر و انشاءالله تا پایان ادامه دارد و پایان آن روزی است که من یک بار دیگر هم در جلسه دولت همان روزها گفتم، "دست سردار ما را قطع کردید باید پای شما را از این منطقه قطع می کنیم". تا زمانی که در این منطقه شما حضور دارید انتقام نهایی را نگرفتیم. یک روز که پای شما از این منطقه قطع شود آن روزی است که انتقام نهایی را گرفتیم و انشاءالله این راه را ادامه خواهیم داد.

یکی از آثار این کار وقیحانه و احمقانه هم این بود که بحمدالله ترامپیسم پایان یافت و تمام شد چند روز دیگر دوران حکومت این قاتل وحشی که این همه جنایت کرد، سپری می‌شود و کل زندگی و تاریخش به زباله‌دان سپرده می‌شود و ما از این نظر که ترامپیسم قبل از سالگرد شهادت شهید سلیمانی پایان پذیرفت، بسیار خوشحالیم و این کار بزرگی بود که کارِ ما و کار ملت‌های منطقه نبود، کارِ مردم آمریکا بود و ملت آمریکا هم شناخت که این فرد لیاقت این کار را ندارد و رقیب او را به قدرت نشاند و انشاءالله مطمئن هستم در دوران بعد از ترامپ شرایط بسیار بهتری برای ثبات و امنیت کل منطقه ما انشاءالله خواهد بود.

نکته دومی که می‌خواهم به آن اشاره کنم اینکه بعضی از موارد دوقطبی‌هایی در جامعه ما ایجاد می شود، حرف‌هایی زده می‌شود که این دوقطبی‌ها واقعا نه به مصلحت ماست، نه درست است و اصلا واقعیت ندارد بی‌خود ذهن مردم را مشغول می‌کنیم، بیخودی یک عده این طرف، یک عده آن طرف حرف می‌زنند، در این روزنامه در آن روزنامه، در این رسانه در آن رسانه‌ها، واقعا این دوقطبی‌ها، دوقطبی‌های ناصحیح و کاذب است.

یکی می‌گوید خوب است ما نفت را کم بفروشیم، یکی می‌گوید خوب است نفت را زیاد بفروشیم. یکی می‌گوید بودجه ما نباید متکی به نفت باشد، آدم دچار حیرت می‌شود که چرا راجع به مساله به این سادگی و واضحی بحث می‌شود؟ ما نفت خود را باید تولید کنیم یک، نفت‌مان را باید صادر کنیم دو، در حداکثر ممکن، این حق ماست و شما می‌گویید این حق ما را به جای اینکه پس بگیریم پس نگیریم؟ اگر یک لحظه زودتر بتوانیم حق‌مان را پس بگیریم من تردید نمی‌کنم و همین الان این کار را می‌کنم.

همین امروز این کار را بکنیم. هر روز وزیر نفت ما بتواند 2میلیون 300 هزار بشکه نفت برای صادرات تولید کند، برای کل تولیدش که خیلی بیشتر است، همان روز آماده هستیم. این کار گرفتن حق ملت ایران است چیزی نیست که کسی تردید کند.

بعد می‌گویند شما نباید پول نفت را در بودجه خرج کنید. بله این حرف درست است منتها لغت آن را باید دقیق انتخاب کنید. نفت را حتی‌الامکان نباید در بودجه جاری مصرف کنیم، باید نفت را استخراج کنیم و ببریم بفروشیم و بیاوریم با آن نفت سرمایه‌گذاری کنیم حال مقداری از آن به صندوق می‌رود صندوق برای سرمایه‌گذاری در کشور استفاده می‌شود و بسیار هم خوب است و مقداری هم باید در صنعت خودِ نفت صرف شود، صنعت نفت ما کمی عقب است، صنعت نفت ما باید بیاید نشاط پیدا کند، فعال شود، ما خیلی در صنعت نفت کار داریم سرمایه‌گذاری می‌خواهیم باید سرمایه‌گذاری شود، بقیه هم که بدست می‌آید اگر بودجه عمرانی است "فبهاالمراد"، چرا ما بودجه عمرانی این کشور با این عظمت را 50 هزار میلیارد بگذاریم، چرا 100هزار میلیارد نگذاریم؟ چرا 200 هزار میلیارد یا 300 هزار میلیارد نگذاریم؟ اگر داریم بودجه عمرانی را اضافه کنیم.

امروز که آمار را دیدم، در این مدت چند ماه امسال تا چند روز پیش، 61 هزار و 400 میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شده، این افتخاری است، نسبت به پارسال این موقع 70 درصد رشد داریم. یعنی آنهایی که می‌گویند مدیر دولت، مدیریت خود را نشان دهد، دیگر از این بهتر؟ این واضح و روشن است.

در این شرایط جنگ اقتصادی که آنها می‌خواستند همه چیز را قفل کنند یک روز حقوق هیچ کارمندی تاخیر نشده، سرِ ماه حقوق را دادیم. آن روزی که بالاترین پول نفت را داشتیم حقوق کارمند گاهی 5 یا 7 روز، 10 یا 12 روز تاخیر می‌افتاد، یادمان که نرفته، در این دولت نگذاشتیم یک ساعت تاخیر بیفتد.

تمام اوراقی که منتشر می‌کنیم، اوراق را به جایگاه واقعی آن رساندیم، این را باید اقتصادی‌های ما بیان کنند. اوراق در کشور ما ارزش نداشت، هیچ‌کس نمی‌آمد اوراق بخرد، می‌گفتند دولت معلوم نیست اوراق را چه وقت به ما می‌دهد یا اصلا نمی‌دهد، نه سود آن معلوم است نه اصل آن معلوم است. ما اوراق را به جایگاهش نشاندیم. امروز مثل پول است مثل پولی که در دست شماست و اوراق همانطور ارزش دارد. اوراق دولت که در اختیار شماست در همان روز سود آن پرداخت می‌شود در همان روز اصل آن پرداخت می‌شود یک روز نگذاشتیم تاخیر شود. این کار بسیار عظیم و بزرگ اقتصادی دولت بوده است. متاسفانه نسبت به این مسائل اصلی و مهم کمتر صحبت می‌شود.

ما چیزی را در این کشور آوردیم جایگزین پول نقد کردیم و آن اوراق بود. معنی واقعی اوراق یعنی قرض گرفتن از مردم، از ملت قرض می‌گیریم با سود به ملت برمی‌گردانیم. این یکی از کارهای ارزشمند و درست است. نرفتیم از بانک مرکزی استقراض کنیم یک ریال از بانک مرکزی نگرفتیم هیچی، بانک مرکزی بیاید و اعلام کند ما یک ریال از او گرفتیم؟، ما اصلا نگرفتیم، یک مقدار پول هست که به طور معمول در بودجه می‌آید و آخر سال هم با بانک مرکزی تسویه می‌شود. اینها که استقراض نیست ما اصلا استقراضی از بانک مرکزی نمی‌کنیم و نکردیم.

در این شرایط اگر بیاییم و نفت را بفروشیم و این نفت را در توسعه کشور بیاوریم. علام کردیم و گفتیم 2میلیون و 300 هزار بشکه نفت می‌فروشیم، آن مقداری که سال آینده بیش از سالهای قبل نفت فروختیم یا صرف توسعه کشور خواهد شد یا صرف حمایت و توانمندسازی اقشار مستضعف جامعه خواهد شد، اعلام ما بوده است.

هیچ دولتی در تاریخ ایران قبل از انقلاب که معلوم است بعد از انقلاب هم نمی‌تواند ادعا کند که مثل دولت یازدهم و دوازدهم حامی افراد کم درآمد و اقشار کم درآمد جامعه بوده است. نمونه روشن و بارز آن برق امید، آب و گاز است که برای افراد کم درآمد مجانی کردیم هم برای کمک، هم برای کاهش مصرف، دو هدف را داشتیم هر دو هدف را دنبال می‌کنیم. این کار عظیم و بزرگی است که انجام دادیم.

نفت بفروشیم یا نفروشیم؟، حتما باید بفروشیم مگر تردید داریم، نفت را در بودجه صرف کنیم اگر بودجه عمرانی است بله، اگر توسعه کشور است بله، اگر توانمندسازی بعضی از افرادی است که دچار مشکل هستند بله، ولی اگر می‌خواهیم خرج جاری کنیم خیر. جواب آن خیلی روشن است دو قطبی نمی‌خواهد باید بیاییم این را برای مردم توضیح دهیم و تشریح کنیم.

دیروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث نانو و صنعت نانو و ستاد نانوتکنولوژی مطرح بود، واقعا این هایتک‌ها می‌تواند کشور را متحول کند. ما باید نفت را دربیاوریم بفروشیم و اینها را توسعه دهیم. نانوتکنولوژی ما از سال 92 تا سال گذشته، که امسال شرایط بهتری انشاءالله خواهد داشت درآمد آن در این هفت سال ‌تقریبا 7 برابر شده است و خودِ مسوولین ستاد نانوتکنولوژی اعلام کردند و گفتند اگر تحریم نبود روندی که داشتیم در سال 1404 حداقل یک میلیارد دلار محصولات نانوتکنولوژی را صادر می‌کردیم البته الان هم صادر می‌کنیم و می‌فروشیم ولی مقداری تحریم دست و بال ما را محدود کرده است.

بیاییم نفت را بفروشیم و در بیوتکنولوژی صرف کنیم، نفت را بفروشیم در آی.سی.تی صرف کنیم، نفت را بفروشیم در هوافضا صرف کنیم و بیاییم در این تکنولوژی‌های نو واقعا تحول درست کنیم، هم در داخل بی‌نیاز شویم و هم صادر کنیم. حتی در بخش کشاورزی چیزهایی که نیاز داریم مواردی که مورد نیاز ما هست، شرایط کشاورزی ما باید کاملا متحول شود.

بله باید نفت بفروشیم، منتها نفت بفروشیم حقوق کارمند بدهیم غلط است، نفت بفروشیم نانوتکنولوژی را توسعه بدهیم صددرصد درست است، نفت بفروشیم بیوتکنولوژی را توسعه دهیم صددرصد درست است، هوافضا را توسعه دهیم کاملا درست است بنابراین در این زمینه بحث‌هایی که نه آغاز نه پایان دارد. این دولت در سال آخر می‌خواهد خیلی نفت بفروشد این دولت خیلی کارِ خوب می‌کند.

اگر من بودم می‌گفتم آقای دولت چرا 2هزار و 300 بشکه ، تلاش کن تا آخر سال 2هزار و 500 ، 3000 بروید جلو نفت را صادر کنید، به دهن صهیونیست‌ها و آ‌مریکایی‌ها بزن که می‌خواهند نگذارند نفت صادر کنیم.

دولت می‌گوید می‌توانم، مجلس باید بگوید بارک‌الله، دولت من از تو می‌خواهم بیشتر صادر کنی، آقای دولت شما می‌گویید به آمریکا سیلی می‌زنم، من می‌گویم دو تا سیلی بزنید، توقع ما از مجلس این است. مجلس شورای اسلامی باید بیاید دولت را تشویق کند.

دولت به میدان آمده، بعضی‌ها می‌گویند دولت شعار می‌دهد برای اینکه سال دیگر نیست نخیر در سال دیگر هم نصف سال هستیم در آن نصف سال و در آن شش ماه به ملت نشان می‌دهیم که هم می‌توانیم نفت را تولید و هم صادر کنیم هم می‌توانیم تحول ایجاد کنیم.

مثلا راجع به اینکه واکسن از خارج وارد کنیم یا داخل بسازیم بحث می شود؟ این چه حرفی است، اصلا این چه بحثی هست که مطرح می‌کنیم؟ مثل اینکه وقتی وسط جنگ که بودیم بگوییم اسلحه باید داخلی باشد و از خارج نباید وارد کنیم، حالا در جنگ که ما هم گلوله توپ از خارج وارد می‌کردیم هم در داخل می‌ساختیم، هم گلوله خمپاره از خارج وارد می‌کردیم هم می‌ساختیم. سالهای آخر، هم موشک می‌ساختیم هم وارد می‌کردیم.

این چه حرفی است می‌زنیم که واکسن از بیرون وارد کنیم یا در داخل بسازیم؟ هر دو. بله اگر به خودکفایی کامل رسیدیم نیاز نبود آن زمان درست است اگر نیاز نبود، چرا از خارج وارد کنیم ولی زمانی که هنوز راه مشخص نیست هیچ‌کس نمی‌داند این واکسنی که امروز یک مرحله جدید را در ایران شروع کردیم آن روزی که می‌توانیم با این واکسن، واکسیناسیون در سطح وسیع در کشور شروع کنیم چند ماه دیگر طول دارد؟ هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید ممکن است 6 یا 7 ماه دیگر طول بکشد. اگر یک واکسنی امروز آماده است و می‌توانیم خریداری کنیم و دو یا سه هفته دیگر بیاوریم و تزریق را شروع کنیم نباید تردید کنیم البته تردید نمی‌کنیم. دولت در این مسائل تردید نمی‌کند می‌خواهم بگویم این مباحث، مباحث نادرستی است.

یکی می‌گوید واکسن داخلی اصلا ارزش ندارد و بیخودی است و تعبیراتی می‌کنند که نمی‌خواهم بگویم. چرا این حرف را می‌زنیم؟ معیار ما وزارت بهداشت و درمان ماست، اگر وزارت بهداشت و درمان، و متخصصین ما گفتند این واکسن خارجی مورد اعتماد است، وارد می‌کنیم، مورد اعتماد داخلی است استفاده می‌کنیم. معلوم است چه کسی باید نظر نهایی را بدهد.

نکته آخری که می‌خواهم عرض کنم پنجشنبه گذشته خیلی خوشحال شدم. امسال بنا بود 17 طرح پتروشیمی را تا پایان سال افتتاح کنیم. الحمدالله هفته گذشته از 17 افتتاح به 10 افتتاح رسیدیم که 10تای آن افتتاح شد و 7 افتتاح مانده که انشاءالله به حول قوه الهی با کمک همه عزیزان تا پایان سال، 7 افتتاح دیگر هم انشاءالله انجام می‌شود و این افتخار خیلی بزرگ ماست.

دیروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی - آقای علی عسگری هم در جلسه مجازی آن بود گوش می‌کرد یا نه - آنجا یکی از حرفهایی که دوستان زدند گفتند چرا این افتخارات نانوتکنولوژی کم بیان می‌شود، صدا و سیما بیاید بیشتر بیان کند و توضیح دهد و بیشتر شرح دهد.

مردم عزیز ما بدانند، وقتی دولت را شروع کردیم تولید پتروشیمی 56میلیون تن بوده، سال آینده، پایان این دولت در سال 1400 انشاءالله این 56 می‌شود 100 میلیون تن و تولید پتروشیمی ما تقریبا دو برابر می‌شود. ارزش پتروشیمی در زمانی که دولت را در سال 92 آغاز کردیم 11میلیارد دلار بوده، سال آینده به 25 میلیارد دلار می‌رسیم، این افتخار بزرگی است .این افتخار مال حسن روحانی نیست که شما بگویید نگوییم این مال این دولت نیست این مال ملت، صنعتگران، جوانان و دانشمندان است.

بیایید این را بگوییم این افتخار ملی ماست نمی‌دانم چرا دریغ می‌کنیم بیان کنیم این دولت کارکرد دولت بعدی هم انشاءالله کار می‌کند همه دولت‌ها انشاءالله در مسیر توسعه کار می‌کنند همه باید کمک و یاری کنیم. فردا (پنجشنبه) هم باز بسیار خوشحالم که طرح‌های مهم آب و برق را افتتاح می‌کنیم.

فردا یکی از افتتاح‌های بزرگ ما یک سد بزرگ است که ارزش ویژه دارد، این سد سالانه 600 میلیون مترمکعب آب را به دریاچه ارومیه می‌رساند، احیای دریاچه ارومیه که شعار ما بوده و انشاءالله این را محقق می‌کنیم. البته اقتتاح آن را برای دی ماه گذاشته ایم، یک تونل عظیمی است که این تونل خیلی کم مانده منتها یک شرایط محیطی خاصی است که باید کمی با آرامش انجام بگیرد انشاءالله این کار تا پایان امسال یا اوایل سال آینده انجام می‌گیرد و این افتتاح حتما انجام می‌شود. افتتاح احیای دریاچه ارومیه که برای من روز بسیار مهمی است و اولین مصوبه دولت یازدهم بوده انشاءالله در دولت دوازدهم اجرایی و عملیاتی می‌کنیم.

فردا سد بزرگ و مهم «کانی‌سیب» و طرح‌های مهم دیگر افتتاح می‌شود و مردم عزیز بدانند در این دولت این چهل و هشتمین سد ملی است که افتتاح می‌شود و انشاءالله تا پایان دولت امیدواریم به 57 سد برسد.

بدانید کل سدهایی که بعد از انقلاب تا اول دولت یعنی تا سال 92 ساخته شده ، 125 سد بوده است و انشاءالله در این دولت (دولت یازدهم و دوازدهم) 57 سد به بهره‌برداری می‌رسد نزدیک به 50 درصد کل سدهایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده و باز هم افتخار آن از آنِ مهندسین ما، جوانان ما و از آنِ همه عزیزان ماست که برای توسعه کشور کار و تلاش می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سید مصطفی

    اره جیب مردم بیچاره رو خالی کردی توی بورس !!!

  • ناشناس

    بله یه روز با دلار یه روز با سکه یه روز با بورس از مردم دزدی کردید و به کارمندها پرداخت کردید فقط این کاری که کردید افتخار نداره لطفا تو بوق و کرنا نکنیدش با تشکر

  • ناشناس

    رییس جمهور محترم کاملا درست می فریایند که یک قران هم نگرفته اند چون روزگارانی یک قران ارزش واقعی بسیاری داشت ولی الان نه تنها یک قران منسوخ شده بلکه ریال وتومان هم ارزش ندارد وحتی کودکان نیز این رامیدانند و درمباحث بچه گانه خود درکوچه نیز از دلار ومیلیارد صحبت می کنند

  • ناشناس

    دروغگو دشمن خداست.

  • سپنتا

    وقتی که نظراترومرورمیکنم.سرم گیج می‌ره…چرا یکی نمیگه پس بااین توضیحات که شما دادید..نه از بانک‌ها.ونه از فروش نفت.ونه معامله رونق اقتصادی..پس کشور رواگه باپول تازه به صندوق ریخته شده مردم اداره نمیشه..پس ازکجاپول می‌باره..ودرآخرچطورمیخاید پسشون بدید.باسپاس.

  • ناشناس

    باشه

  • ناشناس

    دوستان از سهم کتجمع چه خبر؟

  • ناشناس

    خداییش سنگ پا هم‌ کم آورده در مقابلت

  • ناشناس

    گرگ وال ستریت باید جلوت لنگ بندازه

  • ناشناس

    از جیب کارمندان و مردم حقوق را به موقع پرداخت کردین این که هنر نیست!!!!!!