کد مطلب: ۴۱۵۱۲۸

رحمانی:

مبادلات ایران و عمان به ۵ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

مبادلات ایران و عمان به ۵ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چنانچه همکاری‌ها در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری، اجرای طرح‌های خدمات فنی و مهندسی و نیز گردشگری افزایش یابد، می‌توان به سطح ۵ میلیارد دلاری تبادلات تجاری امیدوار بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان گفت: کریدور شمال - جنوب ظرفیتی است که می‌تواند در کنار استفاده از ظرفیت استان‌های مرزی، حجم مبادلات تجاری ایران و عمان را به ۵ میلیارد دلار افزایش دهد.

رحمانی افزود: در شرایط کنونی حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عمان، یک میلیارد دلار است که این اعداد و ارقام به هیچ عنوان، شایسته دو کشور نیست بنابراین باید با استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده از جمله کریدور شمال ـ جنوب علاوه بر ارتباط کشور‌های حاشیه دریای خزر و آسیای میانه با جنوب ایران، کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و مناطق آفریقایی، سطح روابط تجاری ایران و عمان را نیز از این طریق، افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: عمان از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران نیز با تدابیر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و با اعتقاد به اهمیت توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسایه، سرزمین‌های اسلامی و به ویژه کشور عمان، در این باره گام‌های جدی برخواهد داشت.

رحمانی گفت: جهت‌گیری کمیسیون مشترک ایران و عمان باید به سمت برنامه‌ریزی و پیگیری افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد که در این راستا شناسایی هزینه‌ها و فرصت‌های جدید همکاری همراه با ارائه راهکار‌های متناسب با نیاز‌ها و علایق بخش خصوصی دو کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر روابط تجاری ایران و عمان با تلاش‌های تجار ایرانی و نیز حمایت‌ها و پشتیبانی‌های وزیر تجارت عمان رو به افزایش بوده است، افزود: چنانچه همکاری‌ها در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری، اجرای طرح‌های خدمات فنی و مهندسی و نیز گردشگری افزایش یابد، می‌توان به سطح ۵ میلیارد دلاری تبادلات تجاری امیدوار بود.

رحمانی گفت: پیشنهاد من این است که کمیته مشترک پیگیری مصوبات این کمیسیون تشکیل شود، زیرا ایران با دارا بودن ظرفیت‌های کم‌نظیر در عرصه صنعتی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و خدمات فنی و مهندسی، فرصت‌های مناسبی را برای توسعه روابط با عمان دارد و از سوی دیگر، عمان نیز می‌تواند روابط مناسبی را در حوزه‌های متقابل برای تجار ایرانی رقم بزند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اراده دولت ایران و سیاست‌های تجاری ما بر توسعه روابط تجاری با عمان و تأمین نیازمندی‌های دو کشور متمرکز شده است، افزود: ما کشور عمان را نه به عنوان یک فرصت برای تجارت، بلکه به عنوان جایگاه ویژه آن در منطقه می‌شناسیم و معتقدیم می‌توان در جهت توسعه روابط با کشور‌های عربی، همسایگان و شمال آفریقا در سایه همکاری با عمان حرکت کنیم.

وی گفت: مشکلاتی در نقل و انتقال پول و مبادلات بانکی وجود دارد که امیدورایم در جلسه وزیر تجارت عمان با رئیس کل بانک مرکزی، بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

وزیر صنعت با اشاره به اینکه دولت‌ها در حوزه روابط تجاری ایران و عمان، تنها تسهیل گر هستند، افزود: این امیدواری وجود دارد که با همکاری‌های مشترکی که میان بخش خصوصی دو کشور شکل می‌گیرد، روابط تجاری از سطح کنونی افزایش بیشتری را شاهد باشد.

رحمانی همچنین حل مشکلات بندری و کشتیرانی را خواستار شد و گفت: شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید و صادرات کالا‌های باکیفیت کشاورزی که مورد نیاز مصرف‌کنندگان عمانی هستند، می‌توانند شرایط مناسبی را فراهم آورند؛ این در حالی است که در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز می‌توان انتظار داشت که با توانمندی بالای شرکت‌های ایرانی، اجرای برنامه‌های اقتصادی در عمان را برای همکاری مشترک با ایران بیش از گذشته تقویت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از امکانات سرمایه‌گذاری برای تولید مشترک و ارسال کالا به بازار‌های هدف میان ایران و عمان به عنوان یکی از فرصت‌های همکاری یاد کرد و افزود: مانعی برای گسترش روابط تجاری ایران و عمان وجود ندارد و مناطق آزاد ایران می‌توانند در کنار شهرک‌های صنعتی، همکاری‌های مشترکی را میان دو کشور داشته باشند.

وی گفت: امید می‌رود در جلسات مشترک با بخش خصوصی ایران و عمان، دو طرف بتوانند زمینه‌های همکاری را بیش از گذشته فراهم آورند.

آغاز بکار هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان

هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان با حضور وزیر صنعت و تجارت عمان و وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس سازمان ملی استاندارد و فعالان اقتصادی دو کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

در این اجلاس سه تفاهم نامه در حوزه استاندارد، ورزش و تفاهم نامه همکاری در حمل و نقل دریایی امضا می‌شود.

بر اساس این گزارش تجارت، سرمایه گذاری، صنعت، همکاری اتاق‌های بازرگانی و مناطق آزاد، محیط‌زیست، برق و گاز از زمینه‌های همکاری ایران و عمان است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.