کد مطلب: ۸۱۷

مجوز آمریکا برای فروش قطعات هواپیما به ایران

بویینگ که بزرگ‌ترین سازنده هواپیمای جهان است و جنرال الکتریک که سازنده موتور است، اعلام کردند: از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای صادرات برخی قطعات هواپیماهای تجاری به ایران مجوز دریافت کرده‌اند. ریک کندی – سخنگوی جنرال الکتریک – اعلام کرد: وزارت خزانه‌داری با درخواست این شرکت برای سرویس‌دهی 18 موتوری که اواخر دهه 1970 به

بویینگ که بزرگ‌ترین سازنده هواپیمای جهان است و جنرال الکتریک که سازنده موتور است، اعلام کردند: از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای صادرات برخی قطعات هواپیماهای تجاری به ایران مجوز دریافت کرده‌اند.

ریک کندی - سخنگوی جنرال الکتریک - اعلام کرد: وزارت خزانه‌داری با درخواست این شرکت برای سرویس‌دهی 18 موتوری که اواخر دهه 1970 به ایران فروخت، موافقت کرد. این موتورها در تسهیلات متعلق به جنرال الکتریک یا شرکت ام تی یو آئرو انجینز آلمان که برای انجام این کار مجوز دارد، سرویس‌دهی خواهند شد.

وی گفت: مقامات جنرال الکتریک با مقامات شرکت ایران ایر و ام تی یو به منظور گفت و گو در مورد نیازهای ایران، هفته آینده در استانبول دیدار خواهند کرد.

سخنگوی بویینگ اظهار کرد که شرکتش مجوز برای فروش قطعات برای ناوگان هواپیماهای فرسوده ایران دریافت کرده است و اکنون با مقامات ایران برای مشخص کردن قطعات هواپیمای مورد نیاز تماس خواهد گرفت.

وی گفت: این مجوز تنها برای قطعاتی خواهد بود که برای تضمین پرواز ایمن هواپیماهای فرسوده بویینگ که پیش از انقلاب 1979 به ایران فروخته شدند، لازم خواهد بود و شامل اجازه برای هر گونه مذاکرات در خصوص فروش هواپیمای جدید به ایران نیست.

این فروش نخستین توافق تایید شده میان شرکت‌های هوا فضای آمریکایی و ایران از سال 1979 به این سو خواهد بود.

رویترز در فوریه گزارش داده بود که هر دو شرکت بویینگ و جنرال الکتریک برای کسب مجوز برای صادرات قطعات هواپیما به ایران در مدت توافق هسته ای شش ماهه درخواست کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئول اجرای تحریم‌های بین‌المللی است، اظهار کرد: این وزارتخانه در مورد تقاضاهای مجوز اظهارنظر نمی‌کند.

بویینگ اعلام کرده این مجوز تحت توافق هسته‌ای مقدماتی که تحریم‌های ایران را تسهیل کرده، برای کمک به بهبود ایمنی هواپیماهای تجاری این کشور داده شده است.

تحلیل‌گران اظهار می‌کنند این فروش به شرکت‌های آمریکایی کمک خواهند کرد در صورت گسترش لغو تحریم‌ها، موقعیت فروش هواپیماهای جدید به ایران را داشته باشند.

یک مقام بلندپایه ایرانی در نوامبر گذشته به رویترز گفته بود ایران در صورت لغو کامل تحریم‌ها ممکن است 250 تا 400 فروند هواپیمای جدید بخرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.