خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۰۵۶۶

مجوز واردات موردی برای واحدهای تولیدی صادر شد

مجوز واردات موردی برای واحدهای تولیدی صادر شد

مجوز واردات موردی ۵۸۱ ردیف تعرفه برای واحدهای تولیدی صادر شد. این دستورالعمل گمرک به‌منظور تسهیل دسترسی بنگاه‌های تولیدی به تجهیزات و قطعات مورد نیاز صادر شده است.

مجوز واردات موردی ۵۸۱ ردیف تعرفه برای واحدهای تولیدی صادر شد. دستورالعمل گمرک به‌منظور تسهیل دسترسی بنگاه‌های تولیدی به تجهیزات و قطعات مورد نیاز صادر شده است تا به این طریق امکان دسترسی بنگاه‌های صنعتی به واردات موردی فراهم شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علاوه‌‌ بر صدور مجوز واردات موردی، گمرک امکان اخذ «نقش واردکننده موردی» جهت ثبت‌سفارش تعرفه‌‌های مجاز برای واحدهای تولیدی در سامانه جامع تجارت را نیز فراهم کرده است تا به این طریق شرایط برای واردات کالا از سوی متقاضیانی که فاقد کارت بازرگانی هستند یا کارت بازرگانی آنها توسط خود فرد باطل شده نیز فراهم شود. براساس دستورالعمل گمرک، متقاضیان اخذ «نقش واردکننده موردی» می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و احراز صلاحیت از بخش «بارگذاری صلاحیت‌‌ها»، با «نقش بازرگان موردی- واحد تولیدی حقیقی و یا حقوقی» اقدام به ثبت‌سفارش کنند.

شرایط اخذ مجوز

بر اساس دستورالعمل گمرک واردکنندگانی امکان اخذ «نقش واردکننده موردی- واحد‌های تولیدی حقیقی یا حقوقی» را خواهند داشت که دارای کارت بازرگانی نبوده یا کارت بازرگانی آنها در وضعیت «ابطال توسط خود شخص» باشد. در غیراین‌صورت باید شخص ابتدا نسبت به مشخص کردن وضعیت کارت بازرگانی خود در اتاق بازرگانی اقدام کند.

از سوی دیگر، براساس این دستورالعمل کاربران با نقش «بازرگان موردی واحد تولیدی حقیقی یا حقوقی» تنها اجازه ثبت‌سفارش تعرفه‌‌های خطوط تولید را خواهند داشت. دسترسی به مواد اولیه یا تجهیزات موردنیاز همواره یکی از چالش‌های اصلی بنگاه‌های تولیدی محسوب شده، چالشی که با اعمال تحریم‌های جدید شدت یافت؛ به‌طوری‌که در حال‌حاضر اغلب بنگاه‌های صنعتی با کمبود قطعات موردنیاز مواجه هستند و این امر موجب شده تا بسیاری از بنگاه‌های صنعتی به تولید زیر ظرفیت روی آورند. حال اجرایی شدن این دستورالعمل در نهایت تسهیل دسترسی به مواد و تجهیزات مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی را به همراه خواهد داشت و به این طریق زمینه برای رسیدن به رونق تولید فراهم خواهد شد.

براساس این دستورالعمل در هنگام ثبت پرونده‌ها با نقش «بازرگان موردی- واحد تولیدی حقیقی و یا حقوقی»، استان محل فعالیت واحد تولیدی در سربرگ «اطلاعات اصلی» انتخاب شود. همچنین براساس یکی دیگر از بندهای این دستورالعمل متقاضیان باید علاوه‌بر مجوزهای فنی و ارزی موردنیاز پرونده، «مجوز موردی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل فعالیت واحد تولیدی» خود را نیز اخذ کنند.

مشمولان موردی

براساس دستورالعمل گمرک مجوز واردات موردی مشمول ۵۸۱ ردیف تعرفه برای واحدهای تولیدی خواهد شد؛ ردیف تعرفه‌هایی که براساس شروط در نظر گرفته شده برای اخذ «نقش واردکننده موردی- واحد‌های تولیدی حقیقی یا حقوقی» تنها مشمول خطوط تولید خواهد شد. برخی از مجوزهای موردی صادره عبارتند از «رآکتورهای هسته‌ای»، «توربین نیروگاه زمین گرمایی»، «اجزا و قطعات برای موتورهای صنعتی و کشاورزی با قدرت‌های هزار تا ۱۰ هزار کیلووات»، «توربوجت‌ها یا توربوپراپلرها»، «پره‌های ثابت و متحرک توربین و کمپرسور مربوطه»، «تلمبه‌های توزیع سوخت یا مواد روان‌کننده، از انواعی که در جایگاه‌های توزیع بنزین یا در تعمیرگاه‌ها به‌کار برده می‌‌شوند»، «تلمبه‌های بتن»، «کمپرسورهای برودتی مخصوص کولر خودروهای سواری، سواری کار و وانت»، «کمپرسور تامین هوای فشرده جهت راه‌اندازی موتور هواپیما Starter Air jet»، «کوره‌ها و تنورها برای گداختن (Roasting)، ‌ذوب ‌کردن یا تحت سایر عملیات حرارتی قراردادن کلوخه‌‌‌های معدنی یا سولفورهای طبیعی آهن و مس (Pyrites) یا فلزات»، «تنورهای نانوایی یا بیسکوئیت ‌پزی»، «اجزا و قطعات چیلرهای جذبی»، «اتوکلاو دندانپزشکی تا حجم ۲۴ لیتر»، «ماشین‌آلات و دستگاه‌‌ها برای مایع کردن هوا یا سایر گازها»، «اجزا و قطعات و پره جهت پکیج دومنظوره (گرمایشی و بهداشتی)»، «اجزا و قطعات داخلی برج‌های تقطیر، رآکتورهای شیمیایی و مخازن جداسازی»، «رخت خشکن»، «فیلترهای مخصوص دستگاه تصفیه آب»، «صافی‌های روغن یا مواد سوختی برای موتورهای درون‌سوز»، «ماشین‌‌‌آلات و دستگاه‌ها برای تمیزکردن یا خشک ‌کردن بطری یا سایر ظروف»، «انواع بالابر با ظرفیت ده تن و بالاتر»، «موتور گیربکس آسانسور، شامل الکتروموتور، جعبه‌دنده، پولی و ترمز روی یک پایه مشترک»، «جرثقیل‌های سقفی ریلی روی تکیه گاه ثابت، به‌طور ویژه طراحی یا آماده شده برای سوخت‌گذاری و سوخت‌برداری راکتورهای هسته‌ای»، «ماشین‌های برداشت صیفی و سبزی از نوع برگی، ساقه‌ای و میوه‌دار»، «ماشین‌ها برای پاک ‌کردن، جورکردن یا درجه‌بندی کردن تخم‌مرغ،‌ میوه یا سایر محصولات کشاورزی»، «ماشین‌های ‌جوجه‌کشی و جوجه‌پروری برای پرورش پرندگان‌خانگی»، «ماشین‌آلات و دستگاه‌های نانوایی، نان شیرینی‌پزی، بیسکوئیت‌سازی یا برای تولید ماکارونی، اسپاگتی یا محصولات همانند»، «ماشین‌‌ها برای ساختن کیسه کوچک، کیسه بزرگ (Sack) یا پاکت (Envelope)»، «ماشین‌ها برای ساختن کارتن، جعبه، قوطی، لوله، بشکه یا ظروف همانند، غیر از ساختن به طریق قالب‌گیری» «ماشین‌آلات و دستگاه‌های ساختن یا تکمیل‌ کردن نمد یا نبافته‌ها به صورت توپ یا به شکل معین، ‌همچنین ماشین‌آلات و دستگاه‌های ساختن کلاه نمدی، قالب‌های کلاه‌سازی»، «ماشین‌های نورد گرم و ماشین‌های نوردگرم و سرد توام شده»، «ماشین‌های قالب‌گیری با تخلیه هوا و سایر ماشین‌های شکل دادن با حرارت».

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.