کد مطلب: ۴۴۲۱۲۸

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار:

اعمال محدودیت‌های صدور کد ابلاغ نشد

اعمال محدودیت‌های صدور کد ابلاغ نشد

روزبه شریعتی با اشاره به اینکه تاکنون اعمال این محدودیت‌ها برای دریافت کد به کارگزاری‌ها ابلاغ نشده است، گفت: در وضعیت کنونی چنین موانعی به کار نگرفته شده است و افرادی که کد بگیرند می‌تواند از همان روز اقدام به معامله کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزبه شریعتی با اشاره به آغاز عرضه اولیه‌ها در سال جدید و تاثیر آن در حضور متقاضیان کدهای سهامداری در کارگزاری اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور گسترده مشتری‌ها به کارگزاری، از هفته دوم اسفند به دلیل گستردگی شیوع ویروس کرونا زمینه ایجاد محدودیت‌هایی برای حضور افراد در کارگزاری فراهم شد.

وی افزود: مشتری‌ها برای دریافت کد باید به صورت آنلاین ثبت‌نام و فقط برای احراز هویت از طریق دفاتر پیشخوان اقدام کنند، با چنین تصمیمی دیگر فرآیند کدگیری نیازی به حضور افراد در کارگزاری‌ها ندارد.

شریعتی خاطر نشان کرد: از ماه اسفند محدودیت‌هایی برای مشتری‌ها ایجاد شد اما به دلیل افزایش عرضه اولیه و تقاضای افراد برای دریافت کد شاهد افزایش حضور مراجعه کنندگان به کارگزاری بودیم.

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: در صورت ادامه عرضه اولیه‌ها و نیز وجود ویروس کرونا باید یک پروتکل احراز هویت راحت‌تری از طریق مراجع سپرده‌گذاری و دفاتر پیشخوان برای افرادی که به دنبال کد سهامداری هستند ایجاد شود.

وی گفت: بهتر است تدابیری اتخاذ شود تا متقاضیان کد سهامداری به دفاتر پیشخوان نزدیک به محل سکونت خود مراجعه کنند و از طریق همان دفاتر، کارگزاری مدنظر خود را انتخاب و اقدام به دریافت کد کنند.

شریعتی به پیچیدگی هماهنگی‌ها برای دریافت کد اشاره کرد و افزود: ۹۰ درصد کارگزاری‌ها همچنان امکان دریافت کد به صورت غیرحضوری را ندارند، بدین معنا که افراد از طریق دفاتر پیشخوان می‌توانند احراز هویت شوند اما برای دریافت کد باید به کارگزاری مراجعه کنند.

وی با اشاره به ابلاغیه سازمان بورس در خصوص ایجاد محدودیت برای دریافت کد اظهار داشت: تا چند وقت گذشته اخباری مبنی بر ایجاد برخی از محدودیت‌ها برای دریافت کد منتشر شد که این موضوع باعث زمینه ورود افرادی بیشتری را برای دریافت کد فراهم کرد.

شریعتی با اشاره به اینکه تاکنون اعمال این محدودیت‌ها برای دریافت کد به کارگزاری‌ها ابلاغ نشده است، گفت: در وضعیت کنونی چنین موانعی به کار نگرفته شده است و افرادی که کد بگیرند می‌تواند از همان روز اقدام به معامله کنند.

وی افزود: بعد ابلاغیه سازمان بورس، کانون کارگزاران در نامه‌ای در خواست تعویق اجرای این محدودیت‌ها را به بعد از نابودی ویروس کرونا داشت به همین دلیل تاکنون ابلاغیه‌ای به ما ارسال نشده است.

رکورد معاملات خرد در تاریخ بازار سرمایه شکسته شد

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار خاطرنشان کرد: به طور متوسط در سه ماه آخر زمستان این کارگزاری بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ صدور کد جدید در روز داشتیم و این اقدام برای دریافت صدور کد تا ۲۸ اسفند ادامه داشت و دوباره از پنجم فروردین آغاز شد.

وی افزود: در کنار عرضه اولیه‌ها، هجوم نقدینگی به این بازار نشانگر افزایش تمایل افراد برای ورو د سرمایه های خود به بازار سرمایه است که این مساله در معاملات بازار کاملا مشهود است.

شریعتی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد از سال ۹۰ تا ۹۷ هیچ‌گاه با ورود این میزان از نقدینگی به بازار سرمایه و حجم معاملاتی روبرو نبودیم، گفت: در چند روز اخیر رکورد معاملات خرد در تاریخ بازار شکسته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به تاثیرگذاری ویروس کرونا در بازار اما پر رونق بودن معاملات بازار سرمایه باعث ورود گسترده افراد به این بازار و افزایش تقاضا برای صدور کد شده است.

خرابی سیستم معاملات، دغدغه اصلی فعالان بازار

وی با بیان اینکه خرابی سیستم معاملات از جمله عواملی است باعث شد برخی از فعالان بازار تمایل به تاخیر در عرضه اولیه‌ها داشته باشند، گفت: دغدغه اصلی ما سیستم معاملات است که قادر به انجام این تعداد از تراکنش نیست و کاملا مشهود است که معاملات با تاخیر و به سختی در حال انجام است.

شریعتی خاطرنشان کرد: افزایش شرکت کنندگان به بیش از یک میلیون نفر برای خرید عرضه‌های اولیه باعث ایجاد مشکل در سیستم‌های معاملاتی شده است.

وی با تاکید بر اینکه سیستم معاملات به عنوان اصلی‌ترین دغدغه فعالان بازار محسوب می‌شود، گفت: ما به دنبال این هستیم تا سرمایه‌گذاران در محیطی شفاف سرمایه گذاری و خرید و فروش کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به اینکه مشخص نیست ویروس کرونا تا چه زمانی وجود داشته باشد بنابراین نمی‌توان عرضه اولیه‌ها را به بعد از ویروس کرونا منتقل کرد.

وی گفت: اگر قرار است عرضه اولیه‌ای صورت گیرد بهتر است به جای اینکه همه عرضه اولیه‌ها در بهمن و اسفند انجام شود شاهد عرضه‌های اولیه به صورت هفتگی باشیم زیرا هجوم گسترده پول به این بازار باعث ایجاد مشکل در سیستم معاملات خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • م ز

    مجلس در مورو رانت خواری وحقه بازی چه تصمیمی گرفته چرا همه تصمیمات به نفع خودشونه ؟!