کد مطلب: ۶۷۱۱۷۱

مذاکرات چه تاثیری بر بازار داشته است؟

مذاکرات چه تاثیری بر بازار داشته است؟

پس از سفر جوزف بورل به تهران برای احیای مذاکرات برجام در فرمت جدید تغییراتی در بازار رخ داد که می‌توان به کاهش قیمت ۴۰۰۰ هزار تومانی هر برگ اسکناس دلار آزاد اشاره کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اهداف سفر جوزپ بورل به تهران محقق شد و قرار است به زودی مذاکرات احیای برجام که از اسفند ماه متوقف شده از سرگرفته شود اما آستانه سفر این مقام اروپایی تغییراتی در بازار ایران رخ داد که به آن می‌پردازیم.

دنیای‌اقتصاد نوشت، روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با کاهش قابل توجه ۴۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز شنبه به رقم ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

همچنین قیمت سکه طلا طرح جدید نیز روز گذشته با کاهش ۶۶۰ هزار تومانی به سطح ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

کاهش بهای گواهی سکه و صف فروش شدن صندوق طلا و افت شدید قیمت در بازار آتی نیز در کنار کاهش تقاضا در بازارهای فولاد و محصولات پتروشیمی نشان‌دهنده تغییر ذهنیت‌ها و تخلیه انتظارات تورمی در بازارهای کالایی است.

پیام دیدار طولانی بورل با شمخانی

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی درباره سفر بورل به تهران نوشت: موضوع مهمی که می‌تواند سفر بورل به تهران را از رایزنی‌‌‌های معمول میان مقامات سیاسی متفاوت کند، ملاقات نسبتا طولانی او و هیات همراهش با دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با مدیریت شورای عالی امنیت ملی به پیش رفته و ملاقات اعلام نشده و نسبتا طولانی جوزف بورل با مسئول نهاد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حاوی پیام‌‌‌های متفاوتی باشد.

گرچه در اظهارات منتشرشده از دریابان شمخانی در ملاقات با بورل جنبه‌‌‌های انتقادی نسبت به بدعهدی و بی‌‌‌عملی آمریکا و اروپا در برجام کاملا پررنگ است اما تاکید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر حضور مستمر ایران در میز مذاکرات و قصد تهران برای دستیابی به توافقی قوی، قابل اتکا و پایدار نشان می‌دهد که از نظر ایران پنجره دیپلماسی در مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان باز است.

توافق حاصل می‌شود؟

همچنین جوزپ بورل، دیپلمات اروپایی در نشست خبری شنبه شب در عین حال که از حسن نیت تهران و واشنگتن تشکر کرد، گفت: «اما هنوز نمی‌‌‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌‌‌های سیاسی‌‌‌شان فائق بیایند یا خیر؟ چون مساله الان مشکلات سیاسی است.»

بورل با ابراز تردید در خصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، گفت: «نمی‌توانم بگویم که توافق نهایی چه زمانی حاصل خواهد شد و اینکه این اتفاق خواهد افتاد یا نه. اجازه بدهید ببینیم هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. باید فضای مذاکرات را در جلسه بعد مورد ارزیابی قرار دهم. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.»

با توجه به صحبت‌‌‌های بورل درخصوص سفرش به تهران و نتایج رایزنی‌‌‌هایش، اکنون فضای مذاکرات هسته‌‌‌ای یک فضای نه سیاه و نه سفید است. یعنی از یکسو با توجه به آغاز گفتگوها در روزهای آتی این امیدواری وجود دارد که برجام به سرانجام برسد و از سوی دیگر چون در حال حاضر اختلافات میان تهران و واشنگتن باقی مانده است، مشخص نیست که آیا طرفین خواسته‌‌‌های همدیگر را خواهند پذیرفت یا خیر؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.