کد مطلب: ۶۲۰۸۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا جدی شد؟/ چین و روسیه به حاشیه می‌روند؟

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا جدی شد؟/ چین و روسیه به حاشیه می‌روند؟

مذاکرات فنی ایران و آمریکا در وین از طریق روسیه و چین پیش می‌رود. اما حالا ایران گفته که امریکا درخواست مذاکره مستقیم را دارد و اگر توافق خوبی در دسترس باشد، ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با امریکا را نادیده نمی‌گیرد. آیا ایران و امریکا در وین با هم دیدار می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر امور خارجه ایران می‌‌گوید مذاکرات وین به مرحله‌ تصمیم سیاسی رسیده. آمریکا هم می‌گوید مذاکره مستقیم با ایران موثرتر است. روسیه هم از مذاکره مستقیم دو کشور استقبال کرده است. آیا مذاکره مستقیم ایران و آمریکا جدی است؟

گفتگوی میان ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ، از طریق واسطه انجام می‌شد. چه در مذاکرات هسته‌ای سال ۹۴ و چه در مذاکرات وین . گاهی عمان واسطه مذاکره بود و گاهی عراق و روسیه و چین. اما حالا ایران اعلام کرده که پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا را نادیده نمی‌گیرد.

واکنش ایران به مذاکره با آمریکا

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته چهارم بهمن ماه در «همایش ملی ایران و همسایگان» اعلام کرد که «طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است.» اما پاسخ ایران به این پیشنهاد چیست؟

امیر عبدالهیان گفته « اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا نیازمند این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم این را نادیده نخواهیم گرفت.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی به مذاکره مستقیم با آمریکا واکنش نشان داد. علی شمخانی امروز پنجم بهمن ماه در توییتی نوشت: «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.»

این دو گفته نشان می‌دهد که ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا را زمانی می‌پذیرد که توافق خوب و بلندمدت در دسترس باشد. اما توافق خوب از نظر ایران چیست؟

بر اساس آنچه تاکنون مقامات ایرانی گفته‌اند، ایران خواستار لغو کلیه تحریم‌هایی است که با خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ علیه ایران وضع شده است. ایران می‌گوید چون آمریکا بر خلاف تعهدات خود به صورت یکجانبه از برجام خارج شده، حالا باید کلیه آن تحریم‌ها را لغو کند. شرط دیگر ایران این است که امریکا باید تعهد بدهد که از توافق جدید خارج نمی‌شود.

البته ایران اعلام کرده که نه توافق موقت را می‌پذیرد و نه توافق جدیدی را. ایران خواستار احیای برجام است اما طرف‌های مذاکره گویا به دنبال توافق جدیدی هستند.

مذاکره مستقیم در وین؟

پس از انتشار اظهارات وزیر خارجه ایران درباره بررسی پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا ، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام، از این گفته استقبال کرد و در توییتی نوشت گفت‌وگوی مستقیم می‌تواند در مراحل پیشرفته مذاکرات مفید باشد.

البته این گفته نماینده روسیه می‌تواند به این معنا باشد که هنوز مذاکرات وین به مرحله پیشرفته نرسیده. وزیر امور خارجه هم گفته بود که تاکنون مذاکرات فنی در حال انجام بود و پیام‌های دو کشور از طریق چین و روسیه و برخی از کشورهای همسایه انجام می‌شد.

اما او به مساله دیگری هم اشاره کرده و گفته: اکنون به مرحله تصمیم سیاسی نزدیک شده‌ایم و باید تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق می‌افتد.

کدام کشورها پیام ایران و آمریکا را مبادله می‌کنند؟

اما مذاکرات کنونی ایران و امریکا چگونه انجام می‌شود؟

آنگونه که وزیر امور خارجه ایران گفته مذاکرات وین اکنون از طریق چین و روسیه و برخی کشورهای همسایه در حال انجام است. طرف آمریکایی تا کنون به صورت non paper پیشنهادات خود را به ایران ارائه داده و مذاکره مستقیم ما و آمریکا صحت ندارد.

علی شمخانی هم گفته «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام می‌شود.» پیش از این هم گفته شد که مذاکره ایران و امریکا از طریق عراق انجام می‌شود.

اما در شرایط کنونی کشورهای حاضر در مذاکرات وین، خواستار مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شده‌اند. احتمالا دلیل این درخواست این است که آنها معتقدند مذاکرات مستقیم موثرتر است و می‌تواند این گفتگوها را زودتر به نتیجه برساند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته موضع ما همیشه این بوده که در مورد مذاکرات برجام با ایران تعامل مستقیم داشته باشیم. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یکی از اعضای دستگاه دیپلماسی آمریکا گفته که «دیدار مستقیم برای دستیابی سریع به توافق ضروری است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چین و روسیه که ارباب ایران هستن و مطمئن باشید این دو کشور اجازه پیروزی برجام رو نمیدن خودتون رو خسته نکنید البته ارگان‌هایی داخلی هم هستند که اونها هم نمیخوان برجام انجام بشه چون خوب دارن پول پارو می‌کنند بقیه آش هم که قصه هست برای سرگرمی

    • ناشناس

      کاملا درست میفرمایید و عین واقعیت هست واصلا غیر ازاین نیست و بدبختی ما از به خاطر همین هاست

    • حسین

      کلا تو فضا هستی… همینجوری برو کاری به کسی نداشته باش

    • حسین

      بدبختی ما به خاطر خودتحقیرهای داخلی و غربگرایان هست که متاسفانه در بین مسئولین قبلی ما هم زیاد بودند و وضع موجود حاصل همین تفکر است

    • ناشناس

      یکی ازمهمترین عامل دیر به نتیجه رسیدن برجام در دولت قبلی کارشکنی روسیه بوده چون با برحام منافع روسیه به خطر میفتاد حالا دراین مرحله یکی از مهمترین بازیگران روسیه میباشد

  • ناشناس

    اگه بعضیا بزارن ایران و امریکا بهترین خواهند بود

  • پیمان

    کاش این شیطان بزرگ بر سر عقل بیاید

  • ناشناس

    عالی میشه

  • حسین

    چین ، روسیه، آمریکا همگی قدرتهای خارجی هستند و ما بر اساس منافع خود با آنها ارتباط داریم. فعلا آمریکا به دلیل سیطره صهیونیسم بر آن حاضر به همکاری با ما نیست. اما راه برای همکاری با چین و روسیه باز است. جالبه بدونید الان بزرگترین شریک تجاری اروپا و حتی آمریکا الان چین هست

  • ناشناس

    گفتگوی بین طرفین اگر به نفع منافع ملی کشور باشد اشکالی ندارد ولی به شرطی که؛
    اولا) آمریکا چون یکجانبه از برجام خارج شده تضمین بدهد که دیگر چنین کاری را نکند.
    ثانیا) تحریم های برجامی و غیر برجامی را بردارند و غرامت خروج یکجانبه از برجام را بپردازند.
    ثالثا) کاری به پیشرفت کشور در زمینه های دفاعی، علمی، صلح آمیز هسته ای و … نداشته باشند، پیشرفت در علم و دانش نه تنها حق مسلم ایران بلکه حق مسلم تمام کشورهاست.
    رابعا) با حرف های پوپولیستی سعی در عوام فریبی دنیا نداشته باشند از یک طرف دولتشان نیاید بگوید ما خواهان برداشتن تحریم ها هستیم و از طرف دیگر جمهوری خواهان سنا سخن از خروج از برجام در دولت جمهوری خواه بعدی بزنند و کورسوی اعتماد باقی مانده را از بین ببرند.
    البته اگرچه این شروط حقایقی است که تاریخ گواه آن است ولی به نظر نمی رسد که آمریکا و غرب زیربار حقایق بروند چون منطقه ، منطقه خاورمیانه است و مرکز نفت دنیا و هدف آنها وابسته نگه داشتن کشورهای منطقه است تا نفت و ثروت های خدادای را مفت خری کرده و با آنها کالاهایی با قیمت صد برابر ساخته و به دنیا بفروشند و اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند با دلایل واهی از قبیل تحریم و … سعی در کند کردن حرکت پیشرفتی اش دارند، سیاستی که غلط اندر غلط و ضد حقوق بشری و نوعی استعمار مدرن است.

    • پيمان

      ببین دوست عزیز پول و قدرت و ریش و قیچی دست شیطان بزرگ است؛ هر غلطی می تواند بکند انها بعد از مذاکره دوباره در دولت بعدی از برجام خارج خواهند شد؛پول و قدرت اقتصادی دست آنهاست؛حالا شما تو مخیله خودت برای شیطان بزرگ تکلیف تغیین کن شاید فرجی شد. بیا یک کم واقع بین باش

    • ناشناس

      چرا فکر میکنید آمریکا یکجانبه و بی حساب از برجام خارج شد؟
      مگه همین آقای روحانی نفرمود:
      ما الکی مذاکرات را کش می‌دادیم تا زمان بخریم و همزمان داشتیم مخفیانه به فعالیتهامون ادامه میدادیم؟
      مگه ‌‌‌‌‌‌همین آقای صالحی نفرمود:
      ما لوله های سوخت رو پر از بتون کردیم،
      در حالیکه یک سری دیگه خریده بودیم و اعلام نکرده بودیم؟
      اونارو نگه داشته بودیم.

  • اکبر

    سلام بهترین کارمزاکره مستقیم است روسیه وچین بخاطر منافعه خودشان نمیگزاند تهریمها برداشته شود ومزاکره بجای برسد

  • ناشناس

    رئیسی از بایدن دعوت کرده فرداشب با بچه‌ها شام بیان منزل،
    بایدن گفته نه آقا بعدازشام میاییم…
    حالا وقت زیاده… بعداً سر فرصت میاییم… شب هم می‌مونیم?

  • ژنرال شین

    نه اصلا
    چین و روسیه با ایران متحد هستند
    اتحاد با کشور های شرق میلیارد ها برابر از غرب بهتره
    درود بر اتحاد قدرتمند ایران چین روسیه کره شمالی