خبر مهم:

کد مطلب: ۵۶۶۰۵۶

مراحل ثبت نام بورس، گرفتن کد بورسی سجام و احراز هویت آنلاین با سامانه اقتصاد بیدار

مراحل ثبت نام بورس، گرفتن کد بورسی سجام و احراز هویت آنلاین با سامانه اقتصاد بیدار

بازار بورس به عنوان یکی از پربازده‌ترین بازارهای چند سال اخیر، مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است. اولین قدم برای ورود به این دنیای جذاب، ثبت نام کردن در یک کارگزاری و دریافت کد بورسی و کد معاملاتی است.

بازار بورس به عنوان یکی از پربازده‌ترین بازارهای چند سال اخیر، مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است. اولین قدم برای ورود به این دنیای جذاب، ثبت نام کردن در یک کارگزاری و دریافت کد بورسی و کد معاملاتی است. این کار برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس ضروری است.

در ادامه با همراه باشید تا ضمن بررسی بعضی اصطلاحات رایج، روش ثبت نام در بازار بورس را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

چطور می‌توانم به طور همزمان در سجام و کارگزاری ثبت نام کنم؟

خوشبختانه از سال ۹۹، سامانه‌های آنلاین ثبت نام و احراز هویت بسیار رشد کردند و کارگزاری اقتصاد بیدار به عنوان یک کارگزاری پیشرو در توسعه نرم‌افزارهای مرتبط با بازار سرمایه، اقدام به راه‌اندازی یک سامانه جامع برای ورود به دنیای بورس کرده است. در ادامه روند کامل ثبت نام در بورس را با استفاده از این سامانه توضیح خواهیم داد. ابتدا لازم است تا اطلاعات بیشتری راجع به بورس، کارگزاری، سجام و سامانه‌های مختلف داشته باشید.

ثبت نام در این سامانه کاملا رایگان است و هیچ هزینه‌ای را برای شما در بر نخواهد داشت.

IMG 20210725 WA0002

همانطور که در تصویر مشاهده می‌‌کنید، در صورتی که برای اولین اقدام به ثبت نام سجام و کارگزاری کرده باشید، باید مراحل زیر را به صورت آنلاین طی کنید.

  • ورود به سایت اقتصاد بیدار
  • پر کردن اطلاعات هویتی
  • آپلود مدارک شناسایی
  • احراز هویت آنلاین
  • شروع سرمایه‌گذاری

کارگزاری بورس چیست و کارگزار چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

کارگزاری در واقع یک واسط بین خریدار و فروشنده و نماینده شما در امور سهام است. کارگزار با آماده کردن شرایط و پلتفرم‌‌های معاملاتی، امور خرید و فروش سهام را برای شما انجام می دهد. ثبت نام سجام و بورس و تکمیل احراز هویت نیز یکی از کارهایی است که کارگزاری برای شما انجام می‌دهد. انتخاب کارگزاری خوب می‌تواند نقش مهمی در موفقیت سرمایه‌گذاری شما ایفا کند.

برای شروع فعالیت خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، اولین قدم ثبت نام بورس و سجام است که این امکان طریق سامانه کارگزاری اقتصاد بیدار به صورت همزمان و رایگان فراهم شده است. احراز هویت نیز به صورت آنلاین انجام می‌شود.

از جمله خدماتی که یک کارگزاری به مشتریان ارائه می‌دهد می‌توان به: دادن اعتبار معاملات به مشتریان، ارائه مشاوره‌های تخصصی، تخفیف کارمزد، برگزاری کلاس‌های آموزشی، پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته به صورت تلفنی و اینترنتی و… اشاره کرد.

سامانه سجام چیست؟

سجام، کوتاه شده عبارت "سامانه جامع اطلاعات مشتریان" است. این سامانه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه‌اندازی شده است. سامانه سجام کار پرداخت سود سهام را نیز راحت کرده و دیگر برای دریافت سود سهام نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها ندارید بلکه مبلغ آن به حساب بانکی شما واریز می‌شود.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی که به عنوان کد سهامداری نیز شناخته می‌شود، یک شناسه اختصاصی برای سهامداران (حقوقی و حقیقی) است که نزد سازمان بورس ثبت می‌شود. پس از دریافت کد بورسی می‌توانید در بازار سرمایه فعالیت کنید و برای ثبت نام در کارگزاری‌ دیگر نیازی به احراز هویت مجدد ندارید. ساختار کد بورسی بدین شکل است که از ۳ حرف نام خانوادگی و ۵ رقم به صورت رندوم ساخته می‌شود. به طور مثال اگر نام خانوادگی شما نیکبخت باشد، کد بورسی شما می‌تواند "نیک۳۲۱۴۹" باشد.

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز بستگی به این دارد که قبلا در سجام ثبت نام کرده و احراز شده باشید یا خیر. اگر قبلا ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشید، تنها با وارد کردن شماره موبایل خود در سامانه کارگزاری اقتصاد بیدار (ex.ebidar.com) ، ثبت نام شما تمام می‌شود.

اگر سجامی نباشید، سامانه باید شما را همزمان در سجام و کارگزاری ثبت نام کند. در این حالت به مدرکی از جمله تصویر شناسنامه، تصویر کارت ملی و اطلاعات هویتی و بانکی نیاز دارید. اما نکته قابل توجه این است که سامانه ثبت نام کارگزاری اقتصاد بیدار، شما را به صورت همزمان در سجام و کارگزاری ثبت نام می‌کند و البته لینک احراز هویت آنلاین نیز برای شما ارسال میشود و تمامی مراحل به صورت غیرحضوری انجام می‌گیرد.

برای دریافت کد بورسی محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر. همه می‌توانند کد بورسی دریافت کنند اما افراد زیر ۱۸ سال برای دریافت کد بورسی خود باید به همراه ولی قانونی، به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و احراز هویت شوند. این در حالی است که تمامی افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند به صورت کاملا آنلاین و غیرحضوری تمام مراحل ثبت نام خود را انجام داده و به پایان برسانند.

احراز هویت چطور انجام می‌‌شود؟

احراز هویت هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری و آنلاین قابل انجام است. در حال حاضر عملا همه متقاضیان، ثبت نام و احراز هویت خود را به صورت کاملا آنلاین انجام می‌دهند.

برای انجام احراز هویت کافیست از اپلیکیشن و یا وب اپلیکیشن بیدار استفاده کنید ( راهنمای کامل در ehraz.ebidar.com).

IMG 20210725 WA0003

بعد از تکمیل احراز هویت، حداکثر تا دو روز، کد بورسی برای شما ارسال می‌شود و می‌توانید با کد معاملاتی آنلاین که کارگزاری برای شما ارسال کرده است، به سامانه معاملات آنلاین وارد شده و خرید و فروش سهام را شروع کنید.

اگر وقت کافی ندارید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کنید

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که از محبوب‌ترین آن‌ها صندوق ETF یا قابل معامله در بورس است. صندوق‌های قابل معامله، توسط یک شرکت و مجموعه‌ای از خبره‌های بازار مدیریت می‌شود و در واقع ایشان، در سهم‌های مختلف بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند. با خرید سهام ETF (به طور مثال صندوق ارزش آفرین بیدار) می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را تا حدود زیادی پایین بیاورید.

صندوق‌های ETF مانند هر سهام دیگری در زمان بازار می‌توانند مورد معامله قرار بگیرند و معمولا نقدشوندگی بسیار بالایی داشته و عملکرد بهتری از شاخص را نیز به خود اختصاص می‌دهند.

چند توصیه به سرمایه‌گذاران

  • در خرید و فروش سهام عجله نکنید
  • در سبد سرمایه‌گذاری خود، سهم‌هایی از صنایع مختلف داشته باشید
  • استراتژی مشخص داشته و به آن پایبند باشید
  • سهم‌های بنیادی و خوب را خرید کنید

سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم چه تفاوتی با هم دارند؟

سرمایه‌گذاری مستقیم، حالتی که است که فرد بدون هیچ واسطه و مستقیما خودش سرمایه‌اش را مدیریت کرده و خرید و فروش می‌کند. در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم شما سرمایه‌تان را به یک فرد یا گروه خبره تحت عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا سبدگردانی می‌سپارید و خودتان به صورت مستقیم دخالتی در خرید و فروش سهام ندارید.

سرمایه‌گذاری مستقیم نیاز به دانش، زمان و پیگیری زیادی دارد و ریسک سرمایه‌گذاری و البته امکان سودآوری نیز می‌تواند بیشتر باشد. سرمایه‌گذاری غیر مستقیم ریسک کمتری دارد و سرمایه شما توسط خبرگان بازار مدیریت می‌شود.

کدام یک از بازارهای بورس، طلا، مسکن و ارز بازدهی بیشتری دارند؟

بازارهای مختلف در زمان‌های مختلف بازدهی‌های متفاوتی را از خود به جای می‌گذارند ولیکن در بلندمدت، همیشه بورس بیشترین بازدهی را نسبت به باقی بازارها داشته است.

خلاصه

برای ثبت نام کارگزاری بورس و اخذ کد بورسی، باید وارد "سامانه ثبت نام اقتصاد بیدار" شوید و ثبت نام خود را تکمیل کنید.

خرید و فروش سهام نیاز به یادگیری و دقت دارد. در سرمایه‌گذاری دقت بالایی داشته باشید.

برای فعالیت در بورس کالا و آتی نیاز به ثبت نام جداگانه است.

اگر قبلا کد بورسی دریافت نکرده باشید، بعد از حدود کمتر از ۴۸ ساعت، کد بورسی برای شما پیامک خواهد شد.

اگر ثبت نام سجام را از طریق ex.ebidar.com انجام دهید، تمام مراحل رایگان خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی محمدی

    من طبق راهنماییتون جلو رفتم و سریع کدم اومد. مرسی از راهنماییتون