کد مطلب: ۴۴۲۴۳۲

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مرزهای ایران و ترکیه همچنان بسته‌اند / برقراری پرواز ماهان به ترکیه

مرزهای ایران و ترکیه همچنان بسته‌اند / برقراری پرواز ماهان به ترکیه

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه می‌گوید: مرز زمینی میان ایران و ترکیه همچنان بسته است و هیچ خودرویی در مرزهای زمینی تردد ندارد.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در پاسخ به این پرسش که آیا با شیوع ویروس کرونا تجارت میان ایران و ترکیه متوقف شده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: با شیوع ویروس کرونا پروازهای هواپیمایی ترکش ایر به مقصد ایران وجود ندارد. تنها وسیله حمل و نقل بین ایران و ترکیه هواپیمای ماهان است که این شرکت هوایی موظف است تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی را از ایران به ترکیه و سایر ممالک وارد کند. همچنین علاوه بر خطوط هوایی بین ایران و ترکیه حمل و نقل قطار باری بین ایران و ترکیه ادامه دارد.

سید جلال ابراهیمی در ادامه افزود: به اعتقاد ما تجارت وقتی جریان دارد که حمل و نقل هوایی، دریایی یا زمینی برقرار باشد زمانی که هیچ کدام از آنها وجود نداشته باشد می‌توان مدعی شد که تجارتی وجود ندارد.

او به خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در ترکیه اشاره و اظهار کرد: خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا ترکیه کاهش میزان توریست است. همچنین این ویروس منجر به توقف صنایع کوچک در این کشور شده است. قرار شد امسال درآمد توریسم ترکیه به ۵۰ میلیون دلار برسد که شیوع این ویروس صدمات زیادی را به صنعت ترکیه رساند و باعث کاهش درآمد ۶۰ تا ۷۰میلیون دلاری ترکیه از محل توریسم شد.

مواد اولیه بین ایران و ترکیه جابه‌جا می‌شود؟

ابراهیمی با اشاره به جابه‌جایی مواد اولیه بین ایران و ترکیه گفت: صنایع کوچک ترکیه نیمه تعطیل است. هیچ مواد اولیه‌ای میان ایران و ترکیه جابه‌جا نمی‌شود و صادرات و واردات عملا متوقف است. در دو هفته گذشته یک قطار باری از محل ایران توانسته مقداری کالا را حمل کند اما تعداد واگن‌ها کم است.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در ادامه افزود: دو ماه فرصت داده شد که کالا به ایران وارد و به سایر کشورها توزیع شود؛ چرا که با واردات کالا از ترکیه بخشی از آنها از مرز ایران به قزاقزستان، ارمنستان و بخشی به گرجستان و منطقه شیخ‌نشینان می‌رود. این در حالی است که مرز زمینی میان ایران و ترکیه بسته است و هیچ خودرویی در مرزهای زمینی تردد ندارد. البته در ۱۰ روز گذشته بخشی از کالا به کشورهای منطقه توزیع شد اما حالا حمل‌ونقل خودروهای تریلی به مرزهای ایران به صفر رسیده است.

ابراهیمی درباره وضعیت مرز بازرگان گفت: این مرز نیز به وضعیت تعطیل درآمدند. در حوزه شمال غرب که نخجوان را شامل می‌شود این کشور برای ادامه حیاتش مواد غذایی لازم را از ایران دریافت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.