کد مطلب: ۷۴۷۷۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تنظیم بازار خودرو از مسیر بورس کالا

تنظیم بازار خودرو از مسیر بورس کالا

با شروع عرضه خودرو در بورس کالا، بازار خودرو نیز توانست آرامش نسبی را تجربه کند؛ اما این عرضه تا چه میزان به کارخانجات و مردم کمک کرده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دومین ماه سال 1401 بود که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد و تا به امروز بیش از 141 خودرو در رنگ‌ها و مدل‌هایی مختلف روی تابلوی معاملات رفته است.

عرضه خودرو در بورس کالا برای شرایط فعلی اقتصاد ایران، مزیت‌های بسیار زیادی دارد که مهمترین آن به تعادل رسیدن قیمت خودرو در بازار آزاد و سودبری کارخانجات از تولید است.

همواره قیمت بازار آزاد خودرو توسط دلال‌ها تعیین می‌شد و اکنون با عرضه در بورس کالا، قیمت خودرو بر اساس تقاضا و درخواست مردم تعیین شده و در نهایت نیز خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.

کدام خودروها در بورس عرضه می‌شود؟

عرضه خودرو در بورس کالا همچنان ادامه دارد و امروز 750 دستگاه خودرو فیدلیتی ۷ نفره مشکی با قیمت پایه 772 میلیون تومان روی تابلوی معاملات رفته است.

همچنین قرار است یکشنبه هفته آینده دنا پلاس دستی سفید و پس از روز سه‌شنبه کامیونت وارد بورس کالا شود.

گفتنی است اختلاف قیمتی بین بازار آزاد و خودرو از بین می‌رود و سود حاصل از افزایش قیمت به جیب مردم و کارخانجات می‌رود.

یعنی زمانی که قیمت پایه 206 در بورس کالا 280 میلیون تعیین می‌شود و با افزایش درخواست به 400 میلیون تومان می‌رسد، این سود ناشی از افزایش قیمت به کارخانجات می‌رسد که در بلندمدت به کاهش زیان کارخانه‌ها کمک شایانی می‌کند.

کارشناسان و فعالان اقتصادی یکی از مهمترین مزیت‌های عرضه خودرو را افزایش تولید می‌دانند. در حال حاضر خودروسازان در زیان به سر می‌برند و با مشکلات ایجادشده طی این سال‌ها توان افزایش تولید را از دست داده‌اند.

اما زمانی که میزان عرضه و سود حاصل از آن برای تولیدکنندگان افزایش می‌یابد، تولیدکننده از محل سود افزایش یافته، توان افزایش ظرفیت تولید را هم دارد.

همان‌طور که گفته شد زیان تولیدکنندگان خودرو بسیار بالاست و به واسطه سود ایجاد شده از عرضه خودرو در بورس کالا می‌توانند در میان‌مدت بخش عمده‌ای از زیان خود را کاهش دهند.

عرضه 1

کنترل قیمت خودرو با برنامه‌ریزی هفتگی

رئیس سازمان بورس نیز بارها از مزیت‌ عرضه خودرو در بورس کالا سخن گفته و شب گذشته نیز اظهار امیدواری کرده است که با سلسله اقداماتی، از جمله اصلاح ساختار مالی شرکت‌های خودروسازی، اصلاح مدیریت شرکت‌ها، تامین قطعات، بالابردن بهروری، عرضه خودرو نیز افزایش یابد.

به گفته عشقی عرضه خودرو در بورس قطعا منجر به افزایش قیمت نشده بلکه شاهد آن هستیم که روند قیمتی خودروهایی که در بورس عرضه شده‌، منطقی‌تر است.

رئیس سازمان بورس همچنین ابراز امیدواری کرده است که با افزایش عرضه‌ها و تعیین برنامه عرضه هفتگی، این افزایش قیمت‌ها کنترل شود و منافع حاصل از عرضه‌ها به نحوی به خودروساز و مردم برسد که خودروساز در سال‌های آینده افزایش تولید و توسعه محصولات جدید را، در دستور کار داشته باشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط دلال عوض میشه و هیچ سودی برا مردم و مصرف کننده نداره

  • ناشناس

    فقط دلال عوض میشه و هیچ سودی برا مردم و مصرف کننده نداره