کد مطلب: ۴۳۷۶۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشکلات ادامه‌دار در ثبت سفارش عرضه‌اولیه‌ها / سهامداران چگونه می‌توانند شکایت کنند؟

مشکلات ادامه‌دار در ثبت سفارش عرضه‌اولیه‌ها / سهامداران چگونه می‌توانند شکایت کنند؟

در دو ماه اخیر ۱۰ عرضه اولیه جدید وارد بورس شدند، با وجود مشارکت بالای سهامداران از این عرضه‌ها، اختلال در هسته بورس و ثبت سفارش برخی کارگزاری‌ها، اعتراض بسیاری از معامله‌گران را به همراه داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دو ماه اخیر ۱۰ عرضه اولیه جدید وارد بازار سهام شدند. اتفاقی بی‌سابقه که باعث شد حتی شاهد دو عرضه اولیه در یک روز نیز باشیم. این در حالی بود که پس از عرضه اولیه وآوا در آبان، بیشتر از ۲ ماه بود که خبری از عرضه اولیه نبود.

این ترافیک عرضه اولیه با وجود استقبال شدید کدهای بورسی جدید و ورود سرمایه‌های خرد به بازار، اعتراضات فراوانی را نیز در پی داشت. بسیاری از فعالان معتقدند که اگر این عرضه‎ها در طول ۱۲ ماه سال پخش شود، به طور قطع به یقین بازدهی بیشتری داشته و بر روند جذب سرمایه موثرتر خواهد بود. بسیاری نیز معتقدند عرضه اولیه باید زمانی اتفاق بیافتد که بازار روندی نزولی دارد، نه زمانی که بازار در حال صعود است و عرضه اولیه موجب کشیده شدن ترمز صعود بازار شود. حجم پایین نقدینگی موردنیاز برخی عرضه‌ اولیه‎ها نیز یکی دیگر از شکایت‌های معامله‌گران بوده است.

با وجود این، مشارکت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری عرضه‌های اخیر نشان می‌دهد که به هر حال هنوز حتی این عرضه‌های کوچک نیز برای بسیاری از معامله‌گران جذابیت دارد. با وجود این، عملکرد ضعیف برخی کارگزاری‌ها در عرضه اولیه‌های اخیر و نخریدن سهام عرضه شده بصورت آفلاین و حتی آنلاین باعث شده بسیاری از کاربران به دنبال تغییر کارگزاری خود باشند. اختلالی که بسیاری از تحلیلگران علت آنرا عرضه همزمان در یک روز می‌دانند.

پس از اعتراضات گسترده کاربران بورسی پس از عرضه اولیه شگویا، که در آن با وجود ثبت سفارش از سوی کاربران هیچ سهمی به بسیاری از آنها نرسید. عرضه اولیه زکوثر نیز با اعتراضات فراوانی مواجه شد. از آنجایی که معمولا صدای سهامداران خرد به جایی نمی‌رسد، آنها از طریق بخش نظرات سایت‌های مختلف برخی از اعتراضات خود را بیان می‌کنند.

برخی از این شکایت‌ها در بخش نظرات خبر مربوط به عرضه اولیه زکوثر در تجارت‌نیوز به شرح زیر است:
فردی ناشناس گفته : «کارگزاری با وجود درخواست عرضه اولیه نمی خرد و بورس نسبت به این عملکرد کارگزاری بی تفاوت. آیا بورس با کارگزاری ها هماهنگ هست؟ چرا بی تفاوت هست. مرجع شکایت را تعیین کند اگر شفاف هست. ناظر هم از خواب بیدار شود ببیند چه خبر هست.»

فردی دیگر به نام حمید نوشته است: «سلام منم کارگزاری ام فارابی هست .و با وجود درخواست عرضه اولیه ،نخریده. اگر بورس شفافیت دارد و با کارگزاری‌ها همراه نیست، مرجع شکایات را اعلام کند. این چه وضعی هست. همه‌اش حق خوری.»

ناشناس دیگری نوشته : «برای من هم شگویا و زکوثر خریداری نشده. بنظرم قوه قضاییه باید ورود کنه. احتمالا رانت وجود داره.» در پاسخ به او فردی نظر داده است: « شاید هم با کد ما برای خودشان می خرند؟ وقتی سکوت باشد و شفافیت نباشد همه نوع احتمال هست. بورس جواب دهد.»

کاربری دیگر این پیام را داده است: «دوروز قبل در اگاه ثبت کردم پولش هم مسدود شد ولی خریده نشد وامروز جمعه ساعت تقریبا ۱۳ پولم برگشت داده شد چرا؟(زکوثر).»

کاربری با عنوان «م» نوشته است: «فارابی واقعا دیگه مزخرف شده من از سال ۹۳ مشتری فارابی هستم در روز های سخت گذشته باهاش بودیم در روز عرضه شگویا ۳۰ میلیون تومان در فارابی نقدینگی داشتم برایم شگویا ندادند کاملا هم ثبت کرده بودم.»

البته در فضاهای مجازی نیز از همین نوع شکایات وجود دارد.

به عنوان مثال در وبسایت سهام‌یاب فردی با نام کاربری yasin1991 توییت کرده : «سلام دوستان! من کارگزاریم فارابیه. چهارشنبه به موقع سفارش دادم و به من متأسفانه تا الان سهمی از این نماد تخصیص داده نشده است. تقصیر کیه من نمیدونم ولی میدونم من اشتباهی نکردم چون هم پول به اندازه کافی داشتم و هم درخواست به موقع (حداکثری) دادم و هم اینکه تا الان هم صبر کردم که آپدیت بشه که متأسفانه نشد و توی سبدم زکوثر نیست … به هر حال من از کارگزاری فارابی واقعاً رضایتی ندارم (نه فقط به خاطر این دلیل). به هر شکل امیدوارم امسال که تمام شد ولی برای سال آینده مشکلات کمتر و حتی برطرف بشه و زیرساخت مناسب برای همه ی کاربران عزیز فراهم بشه و راحت بتونن معامله کنن … ممنون? سال نوتون هم پیشاپیش مبارک»

یا کاربر kambiz_k نوشته است : «#ساوه #زکوثر چهارشنبه من هر دوتا رو از کارگزاری مفید خرید زدم بعد از ظهرش تو پرتفو بود ولی الان نیست برای کسی اینجوری شده؟»

فردی دیگر نیز توصیه کرده که از کارگزاری‌های دچار اختلال نزد سازمان بورس شکایت کنند.

کاربران می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی (با کلیک روی این لینک ) نزد سامان بورس و اوراق بهادار به ثبت برسانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجتبی اقبالی

    ازکارگزاری مفیدخواهشمندم وجه سهام عدالت رایکجاپرداخت کنه متشکرم

  • مهدی

    باسلام، عرضه اولیه بپیوندرا سیستم برام، خریداری کردوپول را هم بلوکه کرد ولی روزچهارشنبه خطا خورده و عملا عرضه بپیوند حذف شد لطف راهنمایی کنید که تکلیف چیه؟ باتشکر

  • ژیلا

    من هم دچار مشکل شدم من هفته قبل از کارگزاری کالای خاورمیانه عرضه اولیه بپیوند خریدم ثبت سفارش کردم اول وارد هسته شدسفارشم و بعد خطا و بعدشسفارش لغو شد

  • مجید

    با سلام کارگزاری مفید برام عرضه ۷۷سهم بپیوند خریده از پولم کم شده ولی توی پرتوی که میرم وجود نداره
    سفارشات که میزنم دو بار درخواست خرید شده ولی جلوش نوشته خطا کارگزار
    لطفا راهنمایی کنید

  • ناشناس

    من ازحسابم ۶۰۰هزارتومان واریزکردم داخل حسابم ۱۴۸هزارتومان بودبعدپولم شد۴۸۰۰هزارتومان کارگزاری نهاینگرهست والانمی دونم چی بگم چکاربکنم واسه مابقی پولم

  • ناشناس

    سلام من عرض اولیه وسپهر رو خرید کردم خطا میده چرا؟

  • ناشناس

    من دارا رو خریداری کردم دیروز اما الان توی لیست سفارشام نیست و پولم هم ک کسر شده.الان کسی هست راهنمایی بکنه منو؟لطفا

    • ناشناس

      بعداز ثبت سفارش و تمام شدن ساعت معامله سفارشات حذف میشن ولی سفارش شما ثبت شده جای نگرانی نیست

  • ناشناس

    صبح روزیکه سهام وسپهر عرضه اولیه شد در کارگزاری اگاه ثبت کردم پولش هم مسدود شد!! ونمیدانم خریده شدیانشد؟ و پولم برگشت داده نشدودرصفحه ثبت سفارش هم درج نشده است.

  • HAMED

    سلام من قبل اینکه تو سجام ثبت نام کنم از برنامه اپ سهام اولیه خریدم بعد الان که ثبت نام کردم اثری از خرید نیست کسی میدونه راهنمایی کنه

  • نسیمی

    سلام.سه روز است عرضه اولیه بپیوند و زن دارد سفارش فروش ارسال میکنم ولی فروش نمیرود.وروز به روز افت میکند.چه فایده ای دارد.نخریم بهتره