خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۲۳۵۵

همتی عنوان کرد:

مشکلی در بازار ارز نداریم / دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود

مشکلی در بازار ارز نداریم / دلار 4200 تومانی حذف نمی‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت تصمیمی برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نگرفته است، گفت: از نظر عرضه و ذخایر مشکلی در ارز نداریم، در تثبیت بازار ارز هم مشکلی نداریم و تسلط لازم و کافی وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی امروز جمعه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که با حضور فعالان اقتصادی استان، نمایندگان مردم تبریز در مجلس و مدیران بانک مرکزی برگزار شد ابراز کرد: دغدغه بانک مرکزی حمایت از تولید و افزایش صادرات در کشور است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مشکلاتی دارند که بخشی از آن به نقدینگی و تأمین منابع مالی مربوط می‌شود، ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آن را تأمین کرده و این مشکلات را برطرف کنیم.

همتی با تاکید بر اینکه باید صادرکنندگان و تولیدکنندگان در این شرایط سخت تحریم‌ها هماهنگ و همدل باشند، ادامه داد: برای مدیریت تأمین ارز نیاز داریم تا همه فعالان اقتصادی، واردکنندگان و صادرکنندگان ما را همراهی کنند. هدف بانک مرکزی کمک به تولید کننده و صادرکننده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بازا ر ارز را رصد می‌کنیم و با متخلفان برخورد می‌شود، گفت: باید صادرکنندگان غیرنفتی در ارائه ارز خود به سامانه نیما همراهی کامل را داشته باشند.

همتی با اشاره به حل مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد: آذربایجان شرقی از پتانسیل و قابلیت‌های لازم برای صادرات برخوردار است و بانک مرکزی تلاش می‌کند تا مشکلات این فعالان برطرف شود چراکه هدف کنونی کمک به رونق تولید و بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشورمان است.

همتی با بیان اینکه از نظر عرضه و ذخایر مشکلی در ارز نداریم افزود: در تثبیت بازار ارز هم مشکلی نداریم و تسلط لازم و کافی وجود دارد.

تمرکز بر واحدهای تولیدی دوچندان شود

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در شرایط سخت تحریمی قرار داریم و باید تمرکز بر واحدهای تولیدی دوچندان شود، رونق تولید در این شرایط ضروری است.

مسعود پزشکیان اظهار کرد: در شرایط تحریم و برای مقابله با آمریکا باید هرچه بیشتر به واحدهای تولیدی توجه کنیم و چرخ تولید را به گردش درآوریم.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بالای آذربایجان شرقی در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی گفت: باید از این قابلیت‌ها استفاده شود و در این خصوص باید سرانه اعتباری استان هدفمند شود.

پزشکیان با اشاره به تلاش نمایندگان مجلس برای حمایت از تولید در کشور گفت: اعتقاد داریم که باید موانع سر راه واحدهای تولیدی و اقتصادی برداشته شود.

گفتنی است در این نشست، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی تبریز مشکلات و نظرات خود را با رئیس کل بانک مرکزی در میان گذاشتند که از این موارد می‌توان به فرآیند تخصیص ارز به محصولات دامی، بهبود وضعیت زمان تخصیص ارز، پیگیری وضعیت اعطای تسهیلات به بافت‌های فرسوده و بهبود وضعیت اعطای تسهیلات به دامداران اشاره کرد.

دولت تصمیمی برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نگرفته است

عبدالناصر همتی همچنین در نشست خبری با خبرنگاران در تبریز اظهار کرد: همچنان کالاهای اساسی با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود و مشکلی در این خصوص نداریم.

وی در خصوص روش‌های بازگشت ارز نیز گفت: ۵۰ درصد صادرات را فعالان اقتصادی باید یا اسکناس بیاورند یا واردات بکنند و حتی برای ۵۰ درصد بعدی که باید به سامانه نیما وارد کنند می‌توانیم هماهنگی کنیم و اگر خودشان خواهان وارد کردن مواد اولیه باشند به آنها اختیار لازم داده خواهد شد.

همتی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌های فعال اقتصادی است و صادرات خوبی از این استان صورت می‌گیرد، افزود: امید زیادی به صادرات آذربایجان شرقی داریم چراکه میزان صادرات آذربایجان شرقی در سال گذشته ۲.۲ میلیارد دلار بود که برای افزایش آن تسهیلات لازم را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه این استان از نظر تولید و صادرات جزو استان‌های کلیدی و مهم کشور است، گفت: امروز در جلسات مختلفی در مورد نحوه کمک به تولید، صادرکنندگان و تامین مالی واحدهای تولیدی بحث و تبادل نظر شد و بر نقش آفرینی موثر بانک‌های استان در پیشبرد تولید تاکید کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی ابراز کرد: آنچه در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده با آنچه می‌تواند اتفاق بیافتد خیلی فاصله دارد، امیدوارم بعد از این سفر، با همت مدیران و پیگیری های لازم، جهش خوبی را در فعالیت‌های اقتصادی استان شاهد باشیم چراکه دغدغه بانک مرکزی همان دغدغه دولت و کشور و حمایت از تولید و افزایش صادرات است.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف اصلی ما رشد صادرات غیرنفتی و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است که امیدوارم با همراهی فعالان اقتصادی و مسئولان بتوانیم به این مهم برسیم.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.