کد مطلب: ۶۸۱۱۷۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با عباس کشاورز، سرپرست سابق وزارت کشاورزی:

ایران ۳ برابر میانگین جهانی آب مصرف می‌کند/ ۷۰ درصد اراضی کشور از بین می‌رود؟

ایران ۳ برابر میانگین جهانی آب مصرف می‌کند/ ۷۰ درصد اراضی کشور از بین می‌رود؟

فائو در گزارشی اعلام کرد که کشت ذرت، گندم و برنج ۷۰ درصد اراضی ایران را می‌خشکاند. اما سرپرست اسبق وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: گرچه ما با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم، اما اقدامات مهمی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب انجام شد.

علی رحیمی‌راد- به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) به‌تازگی گزارشی از وضعیت مصرف آب کشاورزی در ایران منتشر کرد. بر اساس این گزارش، کشت گندم، برنج و ذرت در ایران می‌تواند باعث از بین رفتن ۷۰ درصد اراضی شود. چراکه کشت این محصولات در ایران سه برابر میانگین جهانی آب مصرف می‌کند. از سوی دیگر، ایران جزو کشورهایی است که جبران منابع آب در آن به‌سختی انجام می‌پذیرد.

اما عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم، معتقد است که ایران اقدامات مهمی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب انجام داده است. به اعتقاد او گرچه ایران با معضل کم‌آبی مواجه است، ولی فائو بر مبنای اطلاعاتی اقدام به نتیجه‌گیری کرد که پیش‌تر داشت.

کشاورز در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: فائو درست می‌گوید که کشت گندم، برنج و ذرت در ایران سه برابر جهان آب مصرف می‌کند. زیرا ما بارندگی کمی داریم و فصل بارندگی با فصل رویش این محصولات منطبق نیست. گندم در پاییز و برنج در تابستان کشت می‌شود. پس می‌توان گزارش فائو در زمینه مصرف آب ایران را پذیرفت. اما از بین رفتن ۷۰ درصد اراضی کشور محل بحث دارد.

به دلیل اصلاح الگوی مصرف آب برنج در شمال کشت می‌شود

سرپرست پیشین وزارت جهاد کشاورزی درباره از بین رفتن ۷۰ درصد اراضی کشور تشریح کرد: اظهارنظر فائو در این رابطه که ۷۰ درصد اراضی ایران طی چند سال آینده خشک می‌شود، غیرواقعی است. چراکه به دلیل اصلاح الگوی مصرف آب ما همیشه به کشاورزان توصیه کرده‌ایم که برنج تنها در گیلان و مازندران کشت شود. ما به غیر از این مناطق کشت برنج را حمایت نکردیم. در شمال کشور و پایه رشته‌کوه‌های البرز بارندگی زیاد است و نسبت مصرف آب برنج مانند جهان تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین گندم و جو را در دیم حمایت کردیم و پیشنهاد دادیم که کشت گندم آبی متوقف شود. بنابراین مشکل تولید کشور با تکیه بر دیم حل می‌شود. حتی در کشت آبی سبک آبیاری میکرو را توسعه دادیم تا مصرف آب بهینه شود. بنابراین کاهش سطح زیر کشت به شدتی که فائو می‌گوید را منطقی و قابل قبول نمی‌دانیم.

کشت ذرت در ایران مرسوم نیست

کشاورز در پاسخ به این پرسش که «آیا کشت ذرت باعث هدر رفت منابع آبی و افزایش می‌شود یا خیر؟» توضیح داد: اول اینکه مصرف آب ما برای کشت ذرت حدود ۴۰ درصد بالاتر از دنیاست. دوم اینکه سطح زیر کشت ذرت در ایران چندان بالا نیست.

او در ادامه بیان کرد: آن زمان که بنده در وزارتخانه مسئولیت داشتم، سطح کشت زیر گندم را از ۲٫۶ میلیون هکتار به دو میلیون هکتار کاهش دادیم. پس ما به این سیاست عمل کردیم.

سرپرست اسبق وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که «آیا پس از شما نیز این اراده پابرجا بود؟» خاطرنشان کرد: حتما مصرف آب همچنان در همین حدود است؛ زیرا آبی نیست که بخواهند عرضه کنند. ممکن است در بعضی مناطق تخطی شود، با این حال ما بدون شعار با اصلاح الگوی مصرف پایبند بودیم.

کشاورز در پایان یادآور شد: فائو به آمارهای جدید دسترسی ندارد. طبعاً امروز ما شرایط بهتری داریم که احتمالا در گزارش‌های بعدی فائو فایل مشاهده باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر میانگین هدررفت آب در ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.