خبر فوری:

کد مطلب: ۶۵۸۷۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ترس تولیدکنندگان نفت از افزایش تولید/ جهان دچار کمبود می‌شود؟

ترس تولیدکنندگان نفت از افزایش تولید/ جهان دچار کمبود می‌شود؟

امین ناصر، رئیس شرکت بزرگ تولیدکننده نفت آرامکو، از کمبود سرمایه‌گذاری در بخش سوخت‌های فسیلی خبر داد و گفت اگر این روند ادامه پیدا کند، نمی‌توان تولید نفت را افزایش داد. وی اشاره کرد که گذار به انرژی‌های سبز دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس شرکت آرامکو عربستان سعودی گفت که جهان با بحران شدیدی در زمینه کمبود منابع نفت رو به رو است. از آنجایی که بیشتر شرکت‌ها با فشارهای انرژی سبز روبرو هستند، از سرمایه‌گذاری در این بخش هراس دارند. وی افزود که این شرکت‌ها نمی‌توانند ظرفیت تولید نفت خود را سریعتر از آنچه که وعده داده شده است، افزایش دهند.

امین ناصر، رئیس آرامکو، بزرگترین شرکت تولید نفت جهان روز دوشنبه اعلام کرد که آرامکو به همان افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای پایبند است و نمی‌تواند تولید نفت را بیشتر از این افزایش دهد. این شرکت در حال حاضر روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و قرار است تا سال ۲۰۲۷ این میزان به ۱۳ میلیون بشکه در روز برسد.

پایان کرونا به ضرر جهان است؟

به نقل از رویترز ، در حال حاضر کمتر از ۲ درصد ظرفیت اضافه تولید نفت به جهان ارائه می‌شود. قبل از شیوع کرونا صنعت هوانوردی روزانه ۲٫۵ میلیون بشکه نفت بیشتر از دوران کرونا مصرف می‌کرد. اگر این صنعت دوباره به روند قبلی خود بازگردد می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

به گفته امین ناصر، جنگ روسیه و اوکراین بحران نفتی پیش رو را کمرنگ کرد. در واقع کمبود سرمایه‌گذاری جهان را به سمت بحران انرژی هدایت کرد که اثرات آن به دنبال همه‌گیری کرونا آغاز شد. محدودیت‌های کرونا هم در چین مدت زیادی طول نمی‌کشند و تقاضا برای نفت به رشد سابق خود بازمی‌گردد.

از هر ده بشکه نفت در جهان یکی را عربستان سعودی یعنی روزانه ۱۰٫۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. احتمالا در طول سال جاری و هنگامی که پیمان میان اوپک و متحدانش از جمله روسیه به پایان برسد، این میزان به ۱۱ میلیون نزدیک شود.

چرا عربستان تولید نفت را افزایش نمی‌دهد؟

ریاض درخواست‌های زیادی را از سمت غرب مبنی بر افزایش سرعت و میزان تولید خود برای مبارزه با بحران انرژی دریافت کرده است. پاسخ آرامکو به این خواسته‌ها این است که اگر می‌توانستیم این کار را می‌کردیم. چنین کاری مستلزم زمان و سرمایه است.

امین ناصر همچنین گفت که از سوی دیگر روند گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی سبز و انرژی بدون آلاینده کربنی نیز مشکل‌ساز شده است.
او همچنین به نشست گلاسگو سال گذشته و عدم جضور آرامکو در این نشست اشاره کرد و گفت که پیام سازمان انرژی بین‌الملل مبنی بر عدم نیاز به سرمایه‌گذاری جدید در بخش سوخت‌های فسیلی نیز تاثیر زیادی بر این بحران داشت.

انرژی سبز صرفه اقتصادی دارد؟

به عقیده امین ناصر اگر پروژه‌های انرژی سبز ادعا می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ نیاز به سوخت‌های فسیلی را بین می‌برند باید بسیار سریع‌تر و قدرتمندتر پیش بروند. در غیر این صورت تنها مشوق استفاده بیشتر از ذغال سنگ می‌شوند.

در واقع اولویت اول بسیاری از کشورهای آسیایی آوردن غذا بر سر سفره‌های مردم است. برای آنها تفاوتی ندارد با چه انرژی این کار انجام شود. وقتی ذغال سنگ برای آنها نصف قیمت تمام می‌شود پس این کار را با ذغال سنگ انجام می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.