کد مطلب: ۵۹۵۲۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کشورها برای جذب مهاجران ایرانی سخت‌گیری می‌کنند؟

کدام کشورها برای جذب مهاجران ایرانی سخت‌گیری می‌کنند؟

اگرچه تمایل و تقاضای ایرانیان برای مهاجرت افزایش پیدا کرده است و برخی از کشورها از جمله آلمان نیاز به نیروی کار دارند، اما همچنان ایرانیان برای دریافت ویزای کاری با مشکل مواجه هستند. آنطور که برخی از موسسات کاریابی خارجی می‌گویند در شرایط برابر کشورهای مقاصد مهاجرتی، مهاجران غیرایرانی را ترجیح می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تقاضا و تمایل برای مهاجرت ایرانیان زیاد است، همچنین درخواست نیروی کار از سوی کشورهای دیگر وجود دارد. در چنین شرایطی دلیل ویزا نگرفتن برخی از ایرانیان برای مهاجرت کاری چیست؟

ایرانی بودن مانعی برای ویزا گرفتن

برخی از متقاضیان مهاجرت در تسلط زبان مقصد مشکل دارند و برخی از پس هزینه‌های مهاجرت برنمی‌آیند. اما آنطور که برخی از موسسات کاریابی خارجی به تجارت‌نیوز می‌گویند پای ملیت نیز در میان است و کشورهای مقصد تمایل کمتری برای جذب ایرانیان دارند.

رنگ آمیز، مسئول یک موسسه کاریابی خارجی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اخیرا به سختی ویزای کاری به ایرانیان می‌دهند. به طور مثال در شرایط یکسان بین مهاجران هندی، ایرانی و افغانستانی، مهاجران کشورهای دیگر را در اولویت قرار می‌دهند.»

او می‌گوید: «این موضوع به وضعیت سیاسی مربوط است. زمانی که روابط سیاسی با کشورهای مقصد خوب نباشد برای گرفتن ویزای کار با مشکل مواجه می‌شویم.»

کدام کشورها برای جذب ایرانیان سخت‌گیری می‌کنند؟

مسئول این موسسه که در زمینه ویزای کاری در کشورهای عربی و آلمان فعالیت دارد، ‌می‌گوید: «در حال حاضر قطر، امارات و آلمان برای کار کردن با ایرانیان بیشتر سخت‌گیری می‌کنند. جراح قلب ایرانی و امریکایی بوده که شرایط یکسانی داشتند اما جراح قلب امریکایی توانسته ویزای کاری را در امارات بگیرد و مشغول به کار شود. ارزش ملیت ایرانی است که ناشی از روابط سیاسی ما با کشورهای دیگر است که گاهی مشکل‌ساز می‌شود.»

یکی دیگر از موسسات کاریابی خارجی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «کشورهای مقصد مهاجرتی برای ویزا دادن به ایرانیان بیشتر سخت‌گیری می‌کنند. دلیلش را به صورت مشخص نگفته‌اند که توضیح دهم اما مثلا در شرایط یکسان برای مهاجران ایرانی با مهاجران هندی و فیلیپینی، ایرانیان را رد می‌کنند.»

این در حالی است که بر اساس داده‌های رصدخانه مهاجرت ایران ۸۵ درصد جمعیت امارات و ۷۹ درصد از جمعیت قطر را مهاجران شکل می‌دهند. اغلب از نواحی افریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرق آسیا به آنجا مهاجرت کرده‌اند.

از سوی دیگر اخیرا رئیس آژانس فدرال کار آلمان اعلام کرد که این کشور در مجموع به ۱٫۲ میلیون نیروی کار نیاز دارد. اما آنطور که برخی از موسسات فعال در زمینه ویزای کار می‌گویند این کشور برای جذب ایرانیان سخت‌گیری بیشتری دارد. در حالی که آلمان مقصد اول ایرانیان برای مهاجرت به اروپاست.

اما و اگرهای ایرانیان برای مهاجرت

تعداد نیروی کار مهاجر در جهان ۱۶۴ میلیون نفر است اما به نظر می‌رسد علاوه بر سیاست‌های مهاجرتی کشورهای مقصد که گاهی به صورت کلی و برای همه سخت‌گیرانه می‌شود، ایرانیان با اما و اگر بیشتری برای گرفتن ویزا مواجه هستند.

«تقاضا برای مهاجرت زیاد است»، این را برخی از موسسات کاریابی خارجی می‌گویند. اگرچه از بین این تقاضاها بسیاری از مهاجرت‌ها انجام نمی‌شود اما تمایل به مهاجرت ایرانیان موضوع مهمی است که آنها بر آن تاکید دارند.

مسئول بک موسسه کاریابی خارجی می‌گوید: «از پزشکان تا کارگران گرفته به دنبال مهاجرت هستند. استدلال آنها هم افزایش تورم و وضعیت اقتصادی است. تقاضاها زیاد شده است البته برخی مشکلات مالی دارند و موفق به مهاجرت نمی‌شوند.» گاهی برای ویزای کار تا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هم باید هزینه کرد. بستگی به مقصد مهاجرتی و موسسات دارد.

پیش از این هم رصدخانه مهاجرت ایران درباره قدرت گذرنامه ایران در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ گزارش داده بود که بر اساس آن در میان ۱۱۶ کلاس گذرنامه، ایران در رتبه ۱۰۵ و هم‌تراز با سریلانکا قرار داشت. به نظر می‌رسد حالا مهاجران علاوه بر تامین هزینه‌های مهاجرت، یادگیری زبان، دل کندن از خانواده و دوستان و… با این مشکل هم دست و پنجه نرم کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.واقعا جای تاسف دارد در کشوری که در سال ها و یا حتی قرن های گذشته میزبان ملت های خارجی از مسیحی و یهودی و مسلمان و نیز سرمایه گذاران ثروتمند و نخبه ها و اساتید پزشکی و غیر پزشکی بوده است،در حال حاضر صبح تا شب که در تهران از سفارتخانه های خارجی گذر میکنیم،ایرانی ها در صف های طولانی در داخل و خارج سفارت را از دور و نزدیک میبینیم.باتشکر