خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۴۴۳۸

اویل‌پرایس بررسی کرد:

۳ اتفاقی که نفت را ارزان کرد/پیش‌بینی ارزانی ادامه‌دار قیمت نفت

3 اتفاقی که نفت را ارزان کرد/پیش‌بینی ارزانی ادامه‌دار قیمت نفت

تحلیل‌گران بر این باورند که کاهش قیمت جهانی نفت طی هفته‌های گذشته، ناشی از سیاست‌های آمریکا برای افزایش تولید، اعطای معافیت به هشت کشور برای خرید نفت از ایران و کاهش تقاضا به دلیل شدت تنش‌ها میان ایالات متحده و چین است.

اد مورس، تحلیل‌گر بازار نفت در مصاحبه‌ای با بلومبرگ، کاهش قیمت جهانی نفت طی دو هفته گذشته را ناشی از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا برای افزایش تولید نفت این کشور دانسته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، از سوی دیگر یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران، ایالات متحده هشت کشور، از جمله بزرگ‌ترین مشتریان ایران یعنی چین و هند را از این تحریم‌ها معاف و به آنها مجوز خرید نفت و محصولات نفتی از ایران را داد. این مساله افزایش عرضه را در بازار به دنبال داشته است. این گزارش همچنین یکی دیگر از دلایل کاهش جهانی قیمت نفت را شدت تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و چین دانسته که اقتصاد جهانی را آسیب‌پذیر کرده و کاهش تقاضای جهانی برای نفت را به دنبال داشته است.

روز شنبه هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 66.75 دلار و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدیت با قیمت 56.68 دلار معامله شد.

این تحلیل‌گر بازار نفت همچنین می‌گوید: عرضه بیش از حد در بازار پدیده‌ای است که آمریکا آن را به وجود آورده است. به عقیده رئیس‌ تحقیقاتی سیتی‌گروپ، کاهش قیمت جهانی نفت، نتیجه پیامدهای غیرمنتظره سیاست‌های آمریکا از یک‌سو و تاثیرات ناخواسته تغییرات تکنولوژیکی است. هر دو عامل افزایش عرضه‌ بی‌سابقه‌ای را در بازار به وجود آورده‌اند.

بر اساس برآوردهای سازمان بین‌المللی انرژی، تولید نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به دوم نوامبر به 11.6 میلیون بشکه در روز رسیده که این بالاترین میزان تولید یک‌هفته‌ای در آمریکا است.

از سوی دیگر، طی ماه‌های گذشته تولید رهبر اوپک و متحد غیراوپکی آن، یعنی عربستان و روسیه، افزایش یافته است. به دنبال اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران و نگرانی‌ها از کاهش عرضه، این کشورها و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس طی ماه‌های اخیر با هدف جبران، تولید خود را افزایش داده‌اند.

صادرات نفت ایران اگرچه کاهش یافته اما به اندازه‌ای که تحلیل‌گران و کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، افت نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که افزایش تولید اعضای اوپک و کشور روسیه بیش از میزان خلائی است که به دلیل کاهش صادرات ایران و ونزوئلا در بازار به وجود آمده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد، افزایش تولید آمریکا و استفاده از ظرفیت مازاد تولید عربستان و روسیه که بیش از میزان کاهش تولید ایران و ونزوئلا بوده از مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت جهانی نفت است. اگر کشورهای اوپک و متحدان غیراوپکی آنها در سال آینده هم روند افزایش تولید و استفاده از مازاد ظرفیت تولید را ادامه دهند، پیش‎بینی می‌شود قیمت نفت باز هم کاهش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.