کد مطلب: ۵۷۷۸۸۰

چالش مهندسی عرضه در بورس کالا / مسئول کیست؟

یک مقام مسئول، با اشاره به ادعای چالش مهندسی عرضه در بورس کالا گفت: نهاد رگولاتور، باید برای جلوگیری از این اقدام برنامه‌ریزی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالا در رابطه با مهندسی عرضه توسط برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان عمده در این بازار گفت: باید کسانی که آن را مطرح می‌کنند توضیح دهند که منظور دقیق آنها از مهندسی عرضه چیست؟ اما آن موردی که می‌تواند و باید در مدیریت صحیح به بازار کمک کند، رگولاتوری سمت عرضه است. آن نهاد متولی چه شرکت ملی صنعت پتروشیمی، چه وزارت صمت و چه هر دستگاهی که به عنوان رگولاتور سمت عرضه است، باید نسبت به برنامه‌ریزی برای سمت عرضه اقدام کند.

این مقام مسئول افزود: به عنوان مثال در بخشی از محصولات، نهاد رگولاتور باید گرید‌ها را به صورت دقیق برای عرضه‌کننده معین کند. این که به صورت کلی اعلام می‌شود عرضه کننده‌ای باید به طور مثال پنج هزار تن مواد نساجی عرضه کند، صحیح نیست. ممکن است عرضه‌کننده در هفته‌های مختلف با تغییر گرید‌ها همان پنج هزار تن را عرضه کند و الزامات تعهد کف عرضه را هم رعایت کند، اما در واقعیت محصول و گریدی که عرضه کرده با توجه به نیاز واقعی تولیدکنندگان، نیاز بازار را برطرف نکرده باشد.

جهرمی در ادامه بیان کرد: باید این موضوعات در برنامه عرضه‌ای که در ابتدای فصل شرکت‌ها اعلام می‌کنند، در نظر گرفته شود و از ابتدا مشخص شود که شرکت‌ها چه میزان و با چه گرید‌هایی محصولات خود را عرضه می‌کنند.

استفاده از ابزار و قراردادهای سلف

او در ادامه افزود: مورد بعدی که در این زمینه می‌توان بیان کرد استفاده از ابزار و قراردادهای سلف (تحویل کالا در آینده) است. یعنی عرضه‌کننده بیاید و عرضه سلف را انجام دهد. زیرا زمانی که قرار است خط تولید یک کالا تغییر کند باید یک تناژ متناسب از آن خریداری شود و بر اساس آن تناژ مناسب، تولید صورت گیرد. در غیر این صورت خط تولید نمی‌تواند به طور کامل کار کند. برای همین منظور هر دو سمت عرضه و تقاضا باید با یکدیگر عمل کنند. گرید‌ی که نیاز است سفارشی برای آن داد شود مانند موارد پزشکی این‌ها را باید از قبل با استفاده از ابزار سلف و سایر ابزار‌ها انجام دهند تا هیچ‌گاه بازار با خلا مواجه نشود. در غیر این صورت مشکلات مختلفی رخ می‌دهد.

این مقام مسئول در رابطه با این پرسش که بورس کالا با مهندسی عرضه چه برخوردی می‌کند گفت: بورس کالا بر اساس تصمیمات رگولاتوری که در سمت عرضه شکل می‌گیرد، اقدام می‌کند. اگر تولیدکننده‌ای کمتر از تناژی که اعلام کرده عرضه کند، قاعدتا عرضه آن برگشت می‌خورد تا زمانی که افزایش عرضه خود را اعمال کند. مگر اینکه دستگاه متولی به دلایلی مانند نداشتن کاتالیز و هر دلیل منطقی دیگر، نتواند تولید را انجام دهد. در این صورت می‌توانیم آن عرضه کمتر از میزان را در بورس کالا بپذیریم. همچنین طبق ضوابط، اگر کسی کف عرضه را رعایت نکند سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان، وظیفه پیگیری و برخورد با آن را دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    غیر ممکنه این عرضه های مهندسی شده کار افراد بی سواد وحقیقی باشه اصلاحات واقعا بهانه ای بیش نیست امروز حتی نمادهایی که تاکنون رشد قابل محسوسی نداشتن در این روز مثبت به شدت نزولی شدند معلوم نیست این ریزشها تا کی ادامه داشته باشه وگرنه سهامدارها مجددا اعتمادشون از بین میره

  • ناشناس

    چهارشنبه بجای ۴ میلیون تومان دقیقا زیر یک میلیون عرضه اولیه ثبت میکنند چرا با اختلاف زیاد عرضه اولیه تعلق میگیرد