کد مطلب: ۵۸۸۱۸۲

موج ششم کرونا در راه است؟

موج ششم کرونا در راه است؟

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از آنجایی که داریم به فصل سرما نزدیک‌تر می‌شویم، زندگی در ازدحام مانند رفتن دانش‌آموزان به مدرسه شروع می‌شود موارد بیماری مجددا آغاز خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دکتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری امروز خود درباره احتمال بروز موج ششم کرونا در کشور و اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت:‌ درباره موج ششم پیش‌بینی‌ها این است که این احتمال وجود دارد. هرچه جلو می‌رویم، از آنجایی که داریم به فصل سرما نزدیک‌تر می‌شویم و زندگی در ازدحام مانند رفتن دانش‌آموزان به مدرسه شروع می‌شود موارد بیماری مجددا آغاز خواهد شد. موارد بیماری مجددا آغاز شود.

وی افزود: البته در این زمینه عوامل متعددی موثرند که می‌توانند این موج را تا جای ممکن کاهش دهند؛ اول از همه بحث واکسن است. اگر موج پنجم با این شدت سنگین وجود داشت، بنابه دو عامل بود؛ یکی اینکه با سویه جدیدی از ویروس کووید۱۹ مواجه بودیم یعنی سویه دلتا که چندین برابر قدرت سرایت بیشتر و همچنین بیماری‌زایی بیشتر داشته است. دوم اینکه زمانی که این موج شروع شد، هنوز واکسیناسیون در کشور ما آن طور که ظرف دو ماه اخیر اوج گرفته، اوج نگرفته بود. اکنون ظرف حداقل یک ماه اخیر، در روز بیش از یک میلیون دز واکسن تزریق شده که این خودش منجر به کاهش موارد ابتلا به بیماری می‌شود، اما اگر این تصور را داشته باشیم که تنها واکسن می‌تواند باعث کنترل این بیماری شود، به بیراهه رفته‌ایم.

گویا ادامه داد: واکسن به تنهایی نمی‌تواند این بیماری را کنترل کند، بلکه در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی به ویژه رعایت استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، ‌ عدم حضور در اجتماعاتی که ضرورتی برای آن‌ها وجود ندارد و عوامل دیگر می‌تواند موثر باشد و این موارد کنار هم معنی و مفهوم پیدا می‌کند.

وی گفت: موضوع دیگری که خیلی تاثیرگذار است، این است که در محیط‌های پر ازدحام باید سیستم‌های تهویه‌ای به نحو مناسبی باشد که مانع به چرخش درآمدن ویروس به ویژه در فضاهای بسته باشد. بنابراین اینطور نیست که یک عامل را دخیل بدانیم. از طرف دیگر موضوع بسیار مهم این است که زمانی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که اطلاعات کافی داشته باشیم. اطلاعات ما درباره بیماری کووید۱۹ به ۱۴ تا ۱۵ روز آینده محدود می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم بیش از آن را پیش‌بینی کنیم، ‌ این پیش‌بینی مبتنی بر شواهد علمی نیست.

منبع: ایسنا

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دانش اموزان با شروع فصل سرما چطور در فضای باز درس بخونن یک فکری به حال انها کنید که با مرگ مواجه نشن

    • ناشناس

      بنظرم امسال هم بایدمجازی ادامه میدادن چون جان بچه های مابه خطرمیفتدوکسی جوابگونیست