کد مطلب: ۴۱۴۵۶۹

موضوعات مهم نشست ۱۴ آذر اوپک

موضوعات مهم نشست ۱۴ آذر اوپک

تولیدکنندگان نفت اوپک پنج‌شنبه هفته جاری در وین دیدار خواهند کرد. برنامه اعضای اوپک دستیابی به توافقی درباره نحوه مدیریت تولید نفت در سال میلادی آینده است.

تولیدکنندگان نفت اوپک پنج‌شنبه هفته جاری در وین دیدار خواهند کرد و روز جمعه به مذاکره با روسیه و سایر صادرکنندگان خواهند نشست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برنامه اعضای اوپک دستیابی به توافقی درباره نحوه مدیریت تولید نفت در سال میلادی آینده است. اگرچه نگرانی‌هایی نسبت به ضعف تقاضای جهانی و تولید بالای آمریکا وجود دارد، اما قیمت بالای ۶۰ دلار نفت برنت از نظر برخی از تولیدکنندگان قیمت مناسبی است.

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی به بررسی پنج موضوعی پرداخته که ناظران بازار نفت در نشست هفته جاری اوپک به آنها متمرکز خواهند شد. این موضوعات مهم عبارتند از:

توافق درباره کاهش تولید مناسب برای سال ۲۰۲۰

پیمان فعلی برای محدودیت عرضه ۱.۲ میلیون بشکه در روز در پایان مارس سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد. مقامات در هفته جاری درباره ضرورت تمدید این محدودیت‌ها یا احتمالا کاهش بیشتر عرضه تصمیم خواهند گرفت. تحلیلگران انتظار دارند که با تلاش برخی از کشورها برای پایبندی بیشتر به محدودیت عرضه، پیمان فعلی تا اواسط سال میلادی آینده یا حتی به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند.

در حالی که عربستان سعودی، کویت و آنگولا بسیار بیشتر از میزانی که تحت این پیمان ملزم بودند تولیدشان را کاهش داده‌اند اما عراق و روسیه در میان کشورهایی بودند که پایبندی کامل به توافق نشان ندادند. جیووانی استونوو در بانک یو بی اس اظهار کرد: حفظ پیمان فعلی محتمل‌ترین نتیجه این نشست خواهد بود. برای این تولیدکنندگان خطر این است که برخی از معامله‌گران نفت انتظار داشته باشند کاهش تولید بیشتری برای تقویت قیمت‌ها صورت بگیرد.

سیاست عربستان سعودی و عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو

منابع آگاه از سیاست‌های سعودی اظهار کرده‌اند انتظار می‌رود شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی جدید عربستان سعودی کشورهایی که پایبندی به توافق کاهش تولید نداشته‌اند را تحت فشار قرار دهد تا عملکردشان را بهبود ببخشند.

پیش بینی می‌شود این دیپلمات نفتی باسابقه نسبت به وزیر انرژی قبلی موضع شدیدتری اتخاذ کرده و به همتایانش در اوپک هشدار دهد اگر سهم کاهش تولید خود را در دسامبر و ژانویه به طور کامل اعمال نکنند این کشور دیگر بار آنها را به دوش نخواهد کشید و تولیدش را افزایش می‌دهد. آمریتا سن در شرکت مشاوره «انرژی اسپکتس» گفت: عربستان سعودی مایل است بیش از سهمش انجام دهد اما به شرطی که دیگران سهم خود را ایفا کنند.

تاکتیک دشوار برای این وزیر نفت به معنای آن خواهد بود که از قدرتش روی این گروه دفاع کند اما این کار بدون ریسک نخواهد بود. عربستان سعودی به قیمت‌های بالاتر نفت نیاز دارد زیرا همزمان با نشست وزیران اوپک در وین در روز پنجم دسامبر، عرضه اولیه عمومی سهام شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی انجام خواهد شد.

با این حال مقامات آگاه از مواضع عربستان سعودی اظهار کردند که عربستان سعودی معتقد است بازار نفت در هر صورت در ماه‌های آینده از نظر میزان عرضه محدود خواهد شد و مقامات از قیمت‌های فعلی راضی هستند.

آیا روسیه تعلل خواهد کرد؟

اکنون که عبدالعزیز بن سلمان ریاست هیات سعودی را برعهده دارد، اتحاد نفتی میان کشورش و روسیه زیر ذره‌بین خواهد بود. به مدت چند دهه این شاهزاده همسو کردن همتایان اوپک و رقیبان را در اولویت قرار داده بود و بر اهمیت اتحاد برای دوام این گروه در بلندمدت تاکید داشت.

پس از این که قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ ریزش کرد عربستان سعودی خارج از گروه اوپک، از روسیه کمک خواست. در دوران خالد الفالج، وزیر نفت سابق، رابطه با روسیه در اولویت قرار داشت. اکنون تمایل روسیه برای پایبندی به توافق مورد کنکاش قرار گرفته است. کارستن فریتچ در کومرس بانک اظهار کرد: روسیه در هشت ماه از ۱۱ ماه گذشته از هدف کاهش تولید فراتر رفته است.

شرکت‌های نفت روسی همواره معتقد بوده‌اند که کاهش تولید تنها به تولیدکنندگان رقیب کمک خواهد کرد. مدیرعامل شرکت روسی لوک‌اویل اخیر ا گفته است که در حال حاضر دلیلی برای تمدید توافق کاهش تولید پس از مارس سال ۲۰۲۰ وجود ندارد. این به معنای آن است که روسیه مهره غیرقابل پیش بینی است اما باید به خاطر داشت که اتحاد این کشور با عربستان سعودی تنها مربوط به تقویت قیمت‌ها در کوتاه مدت نبوده بلکه یک رابطه استراتژیک بوده که از سوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تعیین شده است.

فشار عرضه از خارج اوپک

آژانس بین‌المللی انرژی در نوامبر اعلام کرد که اوپک در سال میلادی آینده با چالش بزرگی روبروست زیرا تسریع تولید از سوی رقیبان این گروه، تلاش‌هایش برای مهار رشد تولید نفت را تضعیف می‌کند. در حالی که روسیه بالاتر از سهمیه توافق شده با اوپک، نفت تولید می‌کند این گروه تلاش می‌کند راهی برای برخورد با رشد صنعت نفت شیل آمریکا پیدا کند.

به گفته پل هورسنل از بانک استاندارد چارترد، عملکرد صنعت نفت آمریکا عامل اصلی تاثیرگذار بر بازارهای نفت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. پیش‌بینی‌های مختلفی وجود دارد اما یک گروه، کندی چشمگیر رشد عرضه و گروه دیگر تسریع تولید را انتظار دارد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود نفت بیشتری از سوی کشورهای برزیل، نروژ و گویان عرضه شود. این به معنای آن است که به نفت کمتری از سوی اوپک نیاز خواهد بود و به همین دلیل است که برخی از تحلیلگران معتقدند بدون کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک و متحدانش، قیمت‌های نفت پس از این نشست ممکن است تحت فشار کاهشی بیشتری قرار گیرد.

نشانه‌های ضعف در تقاضای جهانی

مناقشه تجاری مکرر میان آمریکا و چین و ضعف اقتصاد جهانی آژانس‌های بین‌المللی انرژی را واداشته است در پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بازنگری کنند. با توجه به این پیش بینی‌ها که رشد عرضه از رشد مصرف فراتر خواهد رفت، اوپک اعلام کرد نشانه‌هایی از استرس وجود دارد که ممکن است به تقاضا لطمه وارد کند.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، این تولیدکنندگان نفت با شرایط حساسی برای متعادل نگه داشتن بازار روبرو هستند و کاهش بیشتر تولید برای اجتناب از رشد سطح ذخایر جهانی، سهم بازار اوپک را به پایین‌ترین میزان از اوایل دهه ۱۹۹۰ خواهد رساند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.