کد مطلب: ۴۲۳۵۶۰

انگلیس، فرانسه و آلمان تصیم جدید خود را عملی کردند

«مکانیسم ماشه» چیست؟ / با فعال شدن این مکانیسم چه خواهد شد؟

«مکانیسم ماشه» چیست؟ / با فعال شدن این مکانیسم چه خواهد شد؟

امروز کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند. اما مکانسیم ماشه چیست و با فعال شدن آن، چه اتفاقاتی رخ خواهد دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شده فرانسه، انگلیس و آلمان روز سه‌شنبه ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای ایران موسوم به « مکانیسم ماشه » را فعال خواهند کرد.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.

آن طور که باشگاه خبرنگاران جوان در این مورد روایت کرده، در صورتی که شورای امنیت نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

در اواخر آذر ماه خبرگزاری رویترز به نقل از شش دیپلمات غربی و اروپایی گزارش داد کشور‌های اروپایی باقی‌مانده در برجام، احتمالا مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام (مکانیسم ماشه) را در ماه ژانویه (دی-بهمن) ۲۰۲۰ فعال می‌کنند.

اما پس از این، فارس هم گزارش داد که آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.

جزئیات بیانیه مکانسیم ماشه

در بیانیه فرانسه آمده است، «با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری نداشتیم، برای ثبت نگرانیهایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است، ما وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در منافع امنیتی مشترک و بنیادین با دیگر شرکای اروپایی مشترک هستیم. یکی از انها حمایت از رژیم منع تکثیر سلاحهای اتمی است و اطمینان از این که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. برحام یک نقش کلیدی در این مقوله ایفا میکند، همانطور که رهبران ما نیز بر آن تاکید کرده اند. برجام یک دستاورد کلیدی با دیپلماسی چند جانبه است. ما در برجام مذاکره کردیم و مطمئن شدیم که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است و باعث ایجاد صلح و ثبات بین المللی خواهد شد.

همچنین ما با یکدیگر نگرانی و تاسف خود را از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریمها علیه ایران بیان کردیم. از مه 2018 ما با یکدیگر کار کردیمتا توافق را حفظ کنیم. بر تعهدات برجامی خود از جمله لغو تحریمها همانطور که در برجام پیش بینی شده بود تاکید کردیم.علاوه بر آن برای برداشتن همه تحریمها، براساس تعهد ما در این توافق، ما بی وقفه کار و تلاش کردیم تا از تجارت مشورع با ایران حمایت کنیم از جمله از طریق سازو کار اینستکس.

ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلماتهای اروپایی گزارش داده بود که آلمان، فرانسه و انگلیس احتمالا روز سه شنبه مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال می‌کنند.

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد.

با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل.

واکنش‌ها به مکانسیم ماشه

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از انتشار این خبر واکنش‌ها در فضای مجازی هم آغاز شد.

سیامک قاسمی، تحلیلگر اقتصادی در توییتی نوشته است:

«همانطور كه قابل پيش‌بینی بود رویترز گزارش داده اروپا قصد دارد مکانیزم ماشه یا Snapback را علیه ایران فعال کند .

این مکانیزم مسیری است که در نهایت منجر میشود بغیر از تحریم های آمریکا، تحریم های شورای امنیت سازمان ملل هم بر علیه ایران فعال میشود.»

کاربری دیگر در توییتر نوشته است:

»خب دوستان #مکانیزم_ماشه فعال شد امروز .
اروپایی ها هم دیگه به این #برجام امیدی ندارن .
عزم جهانی برای زدن مراکز اتمی ایران داره کم کم به نتیجه میرسه .»

کاربری دیگر که خود را پژوهشگر خاورمیانه معرفی کرده، توییت کرده است:

«بريتانيا - فرانسه - آلمان با انتشار بيانيه سه جانبه رسماً مكانزيم ماشه را در توافق هسته اى با ايران فعال كردند!

#مكانيزم_ماشه فرايندى براى حل اختلاف در صورت #نقض_برجام است كه به زودى در شوراى امنيت سازمان ملل برگزار ميشود.»

یک کاربر دیگر در توییتر نوشته است:

«#مکانیزم_ماشه، بندی از برجام است که پس از فعال شدن آن ظرف مدتی کمتر از ۶۵ روز پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و تمامی تحریم ها باز خواهند گشت.»

اما کاربری دیگر توضیح مختصر داده است: «عزیزان اگر چه #مکانیزم_ماشه تهش ممکنه به شورای امنیت ختم شه اما این فرآیندی زمان بر هست و قابل گفتگو.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام و خسته نباشید
    کاش از آغاز پولامونو خرج پنل های خورشیدی می کردیم . دیگه فکر نکنم جای گیر داشت .

    • ناشناس

      سلام اونا دنبال نا امنی در منطقه هستند و بهره بردن برای خودشون وایران هم یه بازیگر مهم در منطقه هست هرروز هم یه بهانه ای میارند مشکل با پنل خورشیدی حل نمیشه

  • شما

    برجام به امنیت برود یا نرود تاثیری ندارد چون با این ساختا ر کلا کشورها اروپایی حاضر به امتیاز دادن نیستن. ما باید فکر اساسی بکنیم و با کشورهای تحریم شده متحد شویم

  • ناشناس

    اینم مثل گزینه جنگ که هی ملت رو می‌ترسوندند هست .دیدید که وقتی محکم وایسادم جرات کاری رو نداشتند

  • علی

    متوجه شدم هیچ دفاعی بهتر از حمله نیست…اینکه همه مسولئین دست بزارن ببیند چی میشه برای همه ما گران تمام میشود همانطور که تا الان شده

  • علی

    ای بابا چهل ساله مکانیسم ماشه را فعال کردن هیچ غلطی نکردن الان میخان النی فعالش کنن فعال بود جرعت نداشتن جز تحریم کاری دیگه بکنن ما تا اخرین نفس ایستاده ایم بچه های حیدری هنوز زنده اند

  • ناشناس

    چیو دیگه میخوان تحریم کنن .بیان دور ایران دیوار بکشن

  • ای کیو سان

    متاسفانه بعضی ها کاملا بدون تفکر و مبتدی کامنت میزارن. نمیدونم چرا حتما ی نطری بگن که ۶۰ تا دیسلاک هم بخورن اقا برو مطالعه کن بعد بیا نظر بده

    • مسعود

      الان ففط از طرف امریکا تحریم هستیم یعنی امریکا میگه به کشورها یا شرکتها یا با امریکا حق دارن کار کنن یا ایران . ولی از سیو یکم شهریور با دستور سازمان ملل هیچ کشوری حق نداره با ایران کار کنه و این بعنی محاصره اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کامل . . اونوقت اگه بشه باید به سبک بدوی زندگی کرد???

  • ناشناس

    جانم فدای ایران
    ??????????
    زنده بادایران ایرانی

  • شهاب ۳

    سلام وقتی آمریکا با میانمار توطئه کرد و خانه مسلمانان را در میامنار آتش زندند نتیجه چه شد خودتان بروید بررسی کنید که خداوند چه بلاهای که بر سر استرلیا و آمریکا آورد حالا میکانیزم ماشه را عمل بکند و نکند روز و شب آمریکا و اسرائیل و اروپا را خواهیم دید دست بالای دست بسیار هست آمریکا دارد کور و قبر خودشان را می کند اصلا ما ایرانی ها آب از سر ما گذشته چه یک وجب چه صد وجب همه عالم بداند که این خود آمریکا و حامیانشان هستند که رنگ خودش را نخؤاهند دید دقیقا مثل فرعون مصردر زمان موسی ،این موضوعذبرای کسانی مهمه که خدا را ندارند ولی ما توکل مان به خداوند هستند تلاش هم می کنیم باز هم از خدا کمک می خواهیم خودش ما را یاری می کند ان شا الله

  • ناشناس

    این مکانیسم برای اروپاییان هم صادق است