کد مطلب: ۵۱۸۲۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دیوار نان مهربانی/ توزیع نان رایگان در مناطق متوسط‌نشین تهران!

دیوار نان مهربانی/ توزیع نان رایگان در مناطق متوسط‌نشین تهران!

اینجا نه یک شهر محروم است و نه منطقه‌ای حاشیه‌نشین… اینجا قلب پایتخت و درست مرکز تهران در فروشگاهی در میدان ولیعصر با اطلاعیه‌ای عجیب مواجه می‌شوید: «نان برای نیازمندان رایگان است». اطلاعیه به همین یک مغازه منحصر نمی‌شود و در گوشه گوشه منطقه با مغازه‌هایی مواجه می‌شوید که پشت شیشه‌ نوشته‌اند: «نان نسیه نمی‌دهیم» .موضوعی که به گفته مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی نشان از فقر گسترده می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جهش قیمت‌ها فقر را به سرعت گسترش داده و حالا به مناطق متوسط شهر رسانده است. فروشگاهی در میدان ولیعصر است و مرکز پایتخت. روی شیشه مغازه برگه‌ای چسبانده: «نان برای نیازمندان رایگان است» در شرایطی که سایه تورم و گرانی بر سر خیلی‌ها سنگینی می‌کند هنوز برخی از مردم دستگیر نیازمندان هستند.

یکی از نانوایی‌هایی که نان رایگان می‌دهد، می‌گوید: «نیازمندان هر روز برای گرفتن نان می‌آیند، برخی را دیگر می‌شناسیم چون تقریبا ثابت هستند. در دو، سه سال اخیر نان رایگان می‌دهیم، آن هم به صورت ثابت و هر روز. بیشتر هم زنان برای گرفتن نان رایگان می‌آیند تا مردان.»

او در پاسخ به این سوال که مرکز شهر است، آیا تعداد نیازمندان کم است؟ می‌گوید: «اگرچه مرکز شهر است و انتظار می‌رود مراجعه نیازمندان برای نان رایگان کمتر باشد اما اینطور نیست، تعدادشان کم نیست. برخی از خریداران هم هستند که با خریدشان پول بیشتری می‌دهند تا به نیازمندان نان دهیم.»

قسطی

دیوار مهربانی نان

دیوار مهربانی به نانوایی‌ها هم رسیده است. حالا دیگر برخی از مردم هزینه یک روز تنور را پرداخت می‌کنند و آن را به نیازمندان می‌بخشند. برخی از نانواها می‌گویند قبلا با مناسبت‌های مذهبی و برای نذر بود اما حالا در برخی روزهای معمولی و بدون عنوان نذر به نیازمندان کمک می‌کنند. نان رایگانی که خبر از فقر زیر پوست شهر می‌دهد و دیگر مختص مناطق حاشیه‌نشین هم نیست.

یک نانوای دیگر حوالی میدان انقلاب هم روی مغازه‌اش بنر بزرگی نصب کرده با این نوشته: «نان مهربانی هست، شما هم می‌توانید شریک شوید». سه نفر برای این نانوایی کار می‌کنند، چه صاحب اصلی نانوا باشد چه نباشد به نیارمندان نان تافتون رایگان می‌دهند.

خودشان هم از اقتصاد این روزها دل خوشی ندارند اما می‌گویند در حد توانمان کمک می‌کنیم هر چند کم. همه اینها در شرایطی است که داده‌های مرکز آمار ایران از افزایش تورم نقطه به نقطه، ماهانه و سالانه خبر می‌دهد. نرخ تورم سالانه هم برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣۴,١ درصد و ٣۵.٠ درصد است که برای خانوارهای شهری ١,٩ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که اخیرا نیز موضوع نان قسطی در برخی از شهرها خبرساز شد. نانی که برای خرید آن کارت ملی امانت می‌دهند.

مهربانی.2jpg

ماجرای نان در ۱۰۰ سال پیش

از سوی دیگر در برخی از نانواها نیز نوشته‌ای به در و دیوار مغازه‌ها می‌چسبانند که نان نسیه داده نمی‌شود! مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی و رفتارشناس به تجارت‌نیوز می‌گوید: «شرم‌آور است دیدن چنین مواردی برای کشوری که روی مخازنی از نفت و گاز نشسته ولی برخی از مردم به فکر گرفتن نان نسیه و رایگان هستند.»

او با بیان اینکه این موضوع نشان از فقر گسترده می‌دهد، می‌گوید: «گران و ارزان شدن نان به عنوان اصلی‌ترین بخش مواد غذایی می‌تواند نبض سیاسی جامعه را از تعادل خارج کرده و موجب بروز مشکلات سیاسی و اجتماعی گردد. حدود صد سال پیش یکی از مشکلاتی که پیش آمد همین بلوای نان بود. متاسفانه سیاست‌های غلط اجتماعی و سیاسی در کشور کار را به جایی رسانده که امروز نانواهای مرکز شهر به بالا هم با این موضوع درگیر هستند.» صحبت‌های او اشاره دارد به اعتراض مردم برای نان در سال ۱۳۰۴ خورشیدی که گندم و آرد کمیاب شد.

مهر ماه سال جاری هم حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت خط فقر در جامعه برای خانوار چهار نفره ۱۰ میلیون تومان است. این در حالی است که برخی یا درآمدی ندارند و یا هم درآمدشان آنقدر کم است که کفاف خرج خانواده را نمی‌دهد.

برخی از نانواها از خیرین پول می‌گیرند و برخی نیز خودشان نان رایگان می‌دهند. ابهر در این مورد می‌گوید: «این کارها ارزشمند است اما راهگشا نیست و دولت باید فکری اساسی برای این موضوع کند. موضوع هم تنها تهیه نان نیست بلکه مواد خوراکی دیگر هم اینجا هم مطرح است که شخص باید بتواند تهیه کند. اگر وضعیت همین گونه پیش برود، آینده روشنی را نمی‌بینم.»

صحبت‌های این کارشناس اقتصادی به نرخ تورم اشاره دارد. بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران تورم ماهانه در بهمن سال جاری برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۵.٢ درصد و برای «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.١ درصد بوده است.

ابهری در پایان با اشاره به شکاف طبقاتی در کشور، بیان می‌کند: «در حالی برخی نان رایگان و قسطی تهیه می‌کنند که برخی دیگر برای نگهداری سگ و گربه‌ خود روزانه ۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنند. کسانی که گوشت راسته و فیله به سگ و گربه خود می‌دهند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بحث تحریم جای خود
    به قول نویسنده روی نفت و گاز خوابیدیم .
    چقدر معادن داریم .
    چه وسعتی داره کشور برای تولید کشاورزی .
    دو تا دریا در شمال و جنوب کشور داریم .
    و چقدر کارخانه جات داریم .
    با ۸۵ میلیون جمعیت این نباید اوضاعمون باشه .
    مدیریت خیلی مهمه که متاسفانه ..

  • ناشناس

    دیوار حاشا که بلند نیست..!!
    افتتاح بفرمایید ..علی برکت الله

  • ناشناس

    چشم همه روشن .باید به همه مدال افتخار داد .یادمه موقع انتخابات یکی میگفت اینقدر وضع مردم را خوب کند که نیاز به یارانه نداشته باشند !!!!!
    تو شر مرسان کسی کمکت را نخواست .راستی چرا کسانی که ثابت شده در منصب خود بی کفایتند هرگز آن را رها نمیکنند .این سیستم پدر کشور را در آورده فقط هم به خاطر رانت خواری هست وگرنه کسی که بدنبال منافع شخصی نباشد اینقدر جوش نمیزند و اینقدر صغری و کبری و دروغ بافی ندارد .مسوولی که مسکنو نان و رفاه و بهداشت مردمش را نتواند تامین کند باید برود به دَرَک .

  • ناشناس

    کلاهتون را بگذارید بالاتر.

  • آب و برق مجانی

    تو همه کشورهای جهان سوم که تغییرات سیاسی به نام کمک به مستضعفین انجام شده مردم فقیر بیشتر از همه آسیب دیدند و میبینند.

  • ناشناس

    این همه اداره و ارگان که برای حمایت و کمک از محرومین با این همه کارمند و حقوق و هزینه و…بهزیستی اوقاف کمیته امداد هلال احمر و…میدونید اینها چقدر هزینه همون کارمندی که صبح میره ظهر میاد بیمه حقوق سرماه مزایا گرمایش سرمایش و…بعد خروجی این سازمان ها هیچی.اینقدر سهام بنیاد مستضعفان تو بورس دیدم ولی یکی نیست بگه کو خروجیش .تازه مردم ما خیلی آبرو دارند خیلی.

  • ناشناس

    یه راهکاری در نظر بگیرین که بتونیم به مردم مناطق محروم هم کمک کنیم
    چرا این برادران باید در فقر شدید دست و پا بزنن و دولت هم کاری براشون نکنه و مردم که وضع مالی خوب و متوسطی دارند هم نظاره گر باشن

  • علی

    تمام گرانیها و مالیاتها و…به قول شماآنچه را دارید از سرمایه دار میگیرید در این سیستم همه اش بر میگرده به قشر ضعیف جامعه یعنی آخرین قشر همانند آزمایش گویهایی که در فیزیک دبیرستان بود وقتی به اولین گوی ضربه میزدید آخرین گوی بود که از جایش پرت میشد چون تمام شرکتها وتاجرها و…این مالیات وگرونیها را انتقال میدهند به بعدی و آخرین قشر هستند که تحملش میکنند
    حدود ده سال قبل آمده بودم قم برای گرفتن نان در صف بودم که دیدم دست عده ایی کاغذی شبیه بن است از نانوا سوال کردم اینها چیه گفت اینها پول نان را ندارند و این کاغذها بن هایی است که دفاتر بعضی از مراجع پخش میکنند راستش خیلی تعجب کردم گفتم خدایا مگر داریم فردی را که محتاج نان باشه ولی امروز به چشم همه جا آن را میبینیم

  • محمد

    مسئولین ما نون شب نداشتن را نمیبینند چرا؟چون در حال دلالی ماشین و خودرو و جلوگیری از کاهش قیمت آنها هستند

  • افسانه

    تشکر از مردم خیر و نانوایی های محترم.