کد مطلب: ۲۳۸۵۲۴

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد

نبود آزمایشگاه مرجع عامل اختصاص مهلت ۱۰ ماهه به موتورسازان

نبود آزمایشگاه مرجع عامل اختصاص مهلت ۱۰ ماهه به موتورسازان

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نبود آزمایشگاه مرجع برای تست موتورسیکلت‌های یورو ۴ را عامل مهمی در اختصاص فرصت ۱۰ ماهه به شرکت‌های موتورساز به منظور تولید موتورسیکلت‌های یورو ۴ اعلام کرد.

بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیات دولت، تا پایان سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلت‌ها براساس استانداردهای یورو ۳ بلامانع بود اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ کلیه موتورسیکلت‌های تولیدی باید بر اساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که در حال حاضر یورو ۴ است، تولید شوند. اجرای این مصوبه اخیرا با درخواست انجمن صنعت موتورسیکلت ایران به تعویق افتاد و کلیه تولیدکنندگان فرصت دارند تا ابتدای دی‌ماه سال جاری موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو ۳ به بازارعرضه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسعود تجریشی- معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست- با بیان اینکه انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در این باره به سازمان حفاظت محیط‌زیست مراجعه کرد، اظهار کرد: موتورسیکلت‌سازان معتقد بودند تغییر رویکرد در جایگزینی موتورهای کاربراتوری با موتورهای انژکتوری برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد کرد و باعث شد که خط تولید را تحت الشعاع قرار دهد. به همین علت در حال حاضر آمادگی ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها به استاندارد یورو ۴ وجود ندارد.

وی افزود: انجمن صنعت موتورسیکلت ایران درخواست مهلت از سازمان محیط زیست کردند تا خود را برای تولید موتورسیکلت های با استاندارد یورو۴ مجهز کنند. ضمن اینکه علاوه بر ناتوانی بخش صنعت در تولید موتورسیکلت‌ها با استاندارد روز اتحادیه اروپا، زیرساخت‌های لازم برای تست این موتورسیکلت‌ها نیز در کشور وجود ندارد و در این فاصله سازمان حفاظت محیط زیست نیز می‌تواند زیرساخت‌های لازم را برای تست فراهم کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: به دنبال این درخواست مهلت، کارگروه فنی برای بررسی این موضوع تشکیل شد که نبود زیرساخت‌های لازم برای تست در داخل کشور و آزمایشگاه مرجع برای محیط زیست را تایید کرد. بر این اساس فرصت ۱۰ ماهه در اختیار موتورسیکلت‌سازان قرار گرفت.

تجریشی همچنین اظهار کرد: در ابتدای فروردین ماه طبق توافق سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شد در سال ۹۷ شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز پنج درصد تولیدات خود را به موتورهای برقی اختصاص دهند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که داخل کشور امکان تست موتورسیکلت‌های یورو۳ وجود دارد؟ گفت: امکان تست موتورسیکلت‌های یورو۳ وجود دارد اما مطلع شدیم که بعد از تولید موتورهای انژکتوری در کارخانه و تحویل آن به مشتریان، امکان دستکاری در آن وجود دارد که ضمن افزایش شتاب موتورسیکلت، باعث افزایش سهم آلایندگی این دستگاه‌ می‌شود. به همین علت از تعدادی از دانشگاه‌ها درخواست کردیم که در این موضوع ورود کنند و با ما همکاری داشته باشند تا ببینیم این دستکاری‌ها در چد وسعتی امکان وقوع دارد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.