کد مطلب: ۴۲۸۸۰۹

نتایج یک نظرسنجی درباره آینده بورس

نتایج یک نظرسنجی درباره آینده بورس

معاملات بورس تهران در هفته گذشته با پشتوانه نقدینگی موجود در بازار با رشد چشمگیر 4.4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. به نظر می‌رسد امیدها برای ثبت رکورد‌های تازه در بازار سهام به قوت خود پابرجاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با گذر از هفته پرتنش‌ میانه دی‌ماه، بورس تهران در مدار صعودی قدرتمند قرار گرفته است و کمتر عاملی توانسته جریان ورود پول به این بازار را بر هم بزند. آیا این روند در هفته پیش رو نیز ادامه خواهد یافت؟

معاملات بورس تهران در هفته گذشته با پشتوانه نقدینگی موجود در بازار با رشد چشمگیر 4.4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. به نظر می‌رسد امیدها برای ثبت رکورد‌های تازه در بازار سهام به قوت خود پابرجاست. به طوری که غالب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» در ادامه ثبت بازدهی‌های اخیر، روند شاخص سهام در هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی می‌کنند.

کارشناسان

صعودی : 69 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند میزان نقدینگی موجود در بازار همچنان پتانسیل قابل‌توجهی برای رشد تقاضا و صعود قیمت سهام را داراست. این میزان پول با سودای کسب سود در بازار به گردش در می‌آید و با احتمال زیاد به رشد قیمت سهام منجر شود. به خصوص آنکه بسیاری در تلاش هستند در روزهای آتی و پیش از رسیدن به نیمه دوم اسفند ماه، که بازار با نوعی فشار عرضه به دلیل نزدیک شدن به پایان سال مالی مواجه است، حداکثر فعالیت را در بازار داشته باشند. صرف نظر از شیوع ویروس کرونا و سایه آن بر اقتصاد جهانی، پشتوانه بنیادی حضور نقدینگی می‌تواند سطوح نرخ دلار و آزادسازی قیمت محصولات در برخی از گروه‌های سهامی باشد. بسیاری اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر بازارهای جهانی را مقطعی می‌دانند و بر همین اساس معتقدند بالاخره بازار جهانی تحت‌تاثیر اجرایی شدن گام‌های توافق تجاری بین چین و آمریکا در مسیر رشد پرشتاب قرار خواهد گرفت. بر این اساس و با توجه به این دست پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده به نظر می‌رسد بورس در هفته جاری نیز در مدار صعودی حرکت کند.

کم‌نوسان : 26 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند هر چند میزان پول موجود در بازار، به عنوان عامل حمایتی سهام، به طرز قابل توجهی تقویت شده‌است با این حال موارد متعدد و زیادی وجود دارد که به نظر می‌رسد در روزهای آتی اهالی بازار را متوجه خود کند. روند ضعیف بازار جهانی و افت محسوس قیمت فلزات پایه به عنوان عامل مهم و اثرگذار در بازار سهام در کنار برخی ریسک‌های داخلی همچون ابهام پیرامون مساله FATF و برخی دیگر از سیاست‌گذاری‌ها حالا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ این موضوعات از شتاب حرکت نقدینگی در بازار سهام می‌کاهد و در نتیجه سیطره نوعی احتیاط در نهایت منجر به ثبت روند کم‌نوسان شاخص کل خواهد شد.

نزولی : 5 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند بازار در هفته‌های اخیر رشد قابل‌توجهی را به کمک نقدینگی موجود در بازار ثبت کرده است. این در حالی‌است که این بازدهی‌ها در بسیاری از موارد چندان تناسبی با ارزش ذاتی سهام نداشته است. روندی که بازار در هفته‌های اخیر به کرات شاهد آن بوده است. به نظر می‌رسد در روزهای آتی تحت تاثیر ضعف بازار جهانی و برخی ریسک‌های داخلی سهامداران با شناسایی سود از بازار خارج شوند.

سهامداران

صعودی : 70 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این افراد میزان نقدینگی قابل‌توجه در بازار و همچنین نزدیک شدن به روز 22 بهمن را مهمترین دلایل صعود نماگر اصلی بازار سهام طی هفته جاری دانسته‌اند.

کم‌نوسان : 21 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند به دلیل ریسک‌های موجود در فضای اقتصادی-سیاسی، در سطح جهانی و داخلی، و به ویژه در سطوح فعلی قیمت‌ها، سهامداران با احتیاط گام بر می‌دارند. هر چند نقدینگی موجود عامل محرک تقاضا خواهد بود اما نگرانی‌ها می‌تواند سهامداران را به عقب بکشاند. بر این اساس بعید است نماگر بازار تغییر چندانی را در روزهای آتی تجربه کند.

نزولی : 9 درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند.این افراد معتقدند صعود نسبی قیمت‌ها طی چند هفته گذشته فرصت کسب سود نزد سهامداران را افزایش داده است. ضمن اینکه نگرانی‌ها از ریسک‌های مربوط به بازار جهانی انگیزه سهامداری را حداقل در کوتاه مدت تا حدودی کاهش داده است. از این رو به دنبال رشد قیمت اخیر سهام و زیر سایه ریسک‌های سیاسی شاخص در مسیر نزولی حرکت خواهد کرد.

منبع: دنیای بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.