کد مطلب: ۶۹۱۳۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای نقل و انتقال سوابق بازنشستگی چیست؟

ماجرای نقل و انتقال سوابق بازنشستگی چیست؟

یکی از موضوعاتی که این روزها نمایندگان مجلس مشغول بررسی آن هستند، طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی است، طرحی هشت ماده‌ای که از تیر ماه سال ۹۹ تا تاکنون در دست بررسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سَرِ نمایندگان مجلس این روزها به تغییر مقررات نقل و انتقال سوابق بازنشستگی گرم است. در همین رابطه چندی پیش ایرنا از ممنوعیت جابجایی حق بیمه خبر داد، ماجرای این تغییر قانون و ممنوعیت چیست؟ و به چه کسانی مربوط است؟

از جمعیت هشتادوپنج میلیون نفری مردم ایران، چهارده میلیون نفر بیمه نیستند اما مابقی به طریقی تحت پوشش حمایت‌های اجتماعی قرار دارند.

در ایران مدتهاست که وظیفه ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی به بخش‌های مختلف جامعه، میان هجده صندوق بازنشستگی تقسیم شده است که از این میان سه صندوق بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی شهرت بیشتری دارند.

اما با این حال همشیه افرادی هستند که بر اثر تغییرات موقعیت شغلی، به اجبار یا از روی اختیار در بیش از یک صندوق بازنشستگی ، سابقه بیمه پردازی دارند.

برابر مقرراتی که تا به امروز ناظر بر نقل و انتقال پرونده گروه از بیمه‌شدگان بوده است، هر فرد در طول مدت بیمه‌پردازی خود تنها یک بار اجازه استفاده از حق تجمیع سوابق بیمه‌ای خود را دارد.

چه قانونی در دست تصویب است؟

یکی از موضوعاتی که این روزها نمایندگان مجلس مشغول بررسی آن هستند، طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی است، طرحی هشت ماده‌ای که از تیر ماه سال ۹۹ تا تاکنون در دست بررسی است.

در صورت تصویب نهایی این طرح و تبدیل شدن آن به قانون، مقررات جدید جایگزین مقرراتی خواهند شد که پیش از این در سال های ۶۵ و ۶۶ تحت عنوان قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی و قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی تصویب شده بودند و تا امروز همچنان قابلیت اجرا دارند.

مجموعه این مقررات مربوط به آن دسته از شاغلانی است که سوابق بیمه‌ای آنها بر اثر تعدیل، اخراج، استعفا، تغییر محل خدمت و یا ادغام و انحلال آن به صورت اجباری یا اختیاری دستخوش تغییر می ‌شود.

به بیان دیگر قانون جدیدی که فعلا در دست بررسی است. قرار است، وضعیت کسانی را تغییر بدهد که بنابر یکی از دلایل پیش بینی شده وضعیت بیمه‌پردازی آنها تغییرکرده ‌است و به سایر بیمه‌شدگان ارتباطی ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یوسف

    منم کارمند بانک کشاورزی هستم با ۲۷ سال سابقه و۳سال سابقه پرداخت بیمه در بخش خصوصی که احتساب نمی کنند و میگن بخش خصوصی و دولتی باهم جمع نمیشن اما با لایحه جدید دولت بانک باید بیمه کارمند را از صندوق مبدأ گرفته و اعمال کند
    واقعا کار در بانک بدترین شغل و سخت ترین کار است فقط فشار بر کارمند آدم را خرد میکنن من با ۵۱ سال سن ۲۷ ساله پشت باجه هستم اصلا مدیران رحم ندارن
    ٱیا با این لایحه جدید مجلس که انتقال سوابق بیمه از صندوق مبدأ به صندوق بازنشستگی مقصد لازم الاجرا می باشد بیمه بنده که قبلاً در بخش خصوصی کارمیکردم و به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی پرداخت کردم قابل انتقال به صندوق بازنشستگی بانک می باشد کسی میتواند توضیح دهد و بنده باید چه اقداماتی انجام دهم.
    پسندیدن

    • منصور

      بنده هم 6 ساله کارمند بانک مرکزی هستم با سابقه پرداخت 10 ساله در تامین اجتماعی که امیدوارم این قانون اجرایی بشه

  • ناشناس

    بعیده با این تعطیلات مجلس امسال این طرح نهایی بشه