کد مطلب: ۶۸۳۷۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ بهره بین بانکی چه تاثیری روی بورس دارد؟

افزایش نرخ بهره بین بانکی چه تاثیری روی بورس دارد؟

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کرده است. این افزایش می‌تواند تاثیری روی بورس داشته باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کرده است. این افزایش می‌تواند تاثیری روی بورس داشته باشد؟

با اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان چهارمین هفته تیر ۱۴۰۱ به ۲۱.۳۱ درصد رسید و به روند رکوردشکنی خود در دو ساله اخیر ادامه داد. مطابق اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در ۳۰ تیر ۱۴۰۱ با ثبت رقم ۲۱.۳۱‍ درصد، رشدی ۰.۱۷ واحد درصدی را نسبت به هفته گذشته ثبت کرد. نرخ بهره بین بانکی یکی از ابزارهای مهم برای کنترل تورم است و افزایش آن می‌تواند اثر مثبتی در کاهش نرخ تورم داشته باشد.

محمدابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‎‌نیوز گفت: آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی به ۲۱٫۳ و آمار تورم نقطه‌ای به ۵۴ درصد رسید.

رابطه نرخ بهره و بورس چیست؟

وی ادامه داد: نرخ بهره بین بانکی مستقیم بر بازار سرمایه اثرگذار نیست. نرخ بهره بین بانکی، یک نرخ شبانه‌ای است که بانک‌ها به یکدیگر قرض می‌دهد و به نوعی نرخ استقراض بین بانکی است که تسویه می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: نرخ بهره و سود سپرده‌هایی که ما می‌شناسیم و تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد با این نرخ فرق دارد. اما این نرخ بی‌معنی نیست و افزایش این نرخ نشان می‌دهد بانک‌ها در جذب نقدینگی موفق نبوده‌اند و در بازار سرمایه نیز حجم معاملات نشان می‌دهد که این نقدینگی جذب بازار نشده است.

سماوی در ادامه گفت: با وجود این مسائل می‌توانیم انتظار رشد در بازارهای موازی داشته باشیم. افزایش حجم معاملات نیز این موضوع را نشان می‌دهد. حتی ممکن است به سهامداران این سیگنال داه شود که افزایش نرخ بهر بین بانکی و بی توجهی دولتمردان و مسئولان بانک مرکزی نشان دهنده سیاست‌های انقباظی در آینده خواهد بود.

وی در نهایت تاکید کرد: به طور کلی افزایش نرخ بهره بین بانکی بیشتر تاثیر روانی روی بازار سرمایه دارد.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دنبال بهونه که بورس کاملا خراب کنند

  • ناشناس

    آقای رئیسی چقدر عالی بورس رو درست کردی خیلی ممنون لطف کنید به همان روزهای اول برگردونید نخواستیم شما بورس رو درست کنید

  • ناشناس

    اینها همش حرفه.بازار بورس ایران جذابیت نداره.یه نمونه جذاب شما بگید.مگه تمامی بازارهای دنیا صعودیه.خبری بیاید یا صعود میکنه یا نزول.بازار ایران خدا بده برکت هر روز یه خبری ابکی میاید اونم میچسبه به بورس فقط برای توجیه.به جای این خبرهای نومید کننده دنبال خبرهایی باشید که بازار جذاب بشه .نه اینکه خیلی حتی حاضرند با ضرر از این بازار خارج بشند برندجای دیگه.مگه بیت کوین نزول نکرد ولی چرا همچنان بازارش جذابه وهمینطور سرمایه میاید داخلش.

  • ناشناس

    سود صندوق گنجینه هرسهم ۷۸ ریال دیگه نگید ضرر کردیم !!!!!!!!!!

  • ناشناس

    این بازار بورس نیست بازار بی مدیریتی است اگر توان ندارید جمع کنید مرگ یکبار عزاش هم یکبار

  • ناشناس

    بازار بورس قربانی هر دو دولت شد شرم باد ، سهامداران خرد رو به فیض اکبر رسوندید .الله اکبر

  • طمع کار بودم که دروغ شماها رو باور کردم

    بازار بورس قربانی هر دو دولت شد شرم باد ، سهامداران خرد رو به فیض اکبر رسوندید .الله اکبر

  • احسان

    از آقای رئیسی و دولت که به قولشون عمل کردند و موفق شدند با مدیریت صحیح ضررهای بیشتری را به مردم وارد کنند صمیمانه تشکر می کنیم .

  • ناشناس

    مگه چیزی هم از بورس مونده که بخوان خرابش کنند بورس رو دو دولت با خاک یکسان کردن

  • ناشناس

    مگه چیزی هم از بورس مونده که بخوان خرابش کنند بورس رو با خاک یکسان کردن