کد مطلب: ۶۸۳۴۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگرانی سهامداران از تاثیر افزایش نرخ بهره بر بورس

نگرانی سهامداران از تاثیر افزایش نرخ بهره بر بورس

افزایش نرخ بهره بین بانکی در آخرین هفته تیر ۱۴۰۱ باعث نگرانی سهامداران نسبت به تاثیر افزایش نرخ بهره بر بورس شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش نرخ بهره بین بانکی در آخرین هفته تیر ۱۴۰۱ باعث نگرانی سهامداران نسبت به تاثیر افزایش نرخ بهره بر بورس شده است.

به بارو اغلب کارشناسان بازار سرمایه رشد نرخ بهره همواره به عنوان عاملی بازدارنده برای رشد بازارهای مالی عمل کرده است. از همین رو است که برخی از تحلیلگران بورسی نیز این مولفه اقتصادی را به عنوان قطب نمایی برای شناسایی روند بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌دهند. البته این امر تنها محدود به ایران و بازارهای داخلی نیست.

در ایالات متحده امریکا نیز چنین رابطه‌ای بین نوسانات نرخ بهره با انتظارات فعالان بازارها وجود دارد. برای مثال در شرایطی که تورم امریکا به شکل کم‌سابقه‌ای رو به افزایش گذاشته، فدرال رزور نیز اقدام به افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره کرد. بلافاصله بازارهای سهام سیگنالی منفی دریافت کردند که منجر به افت روند معاملات در این حوزه شد.

تاثیر افزایش نرخ بهره بر بورس

اغلب فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند افزایش مداوم نرخ بهره به معنای خلف وعده دولت در زمینه حمایت از بورس است. البته این موضوع که آیا نرخ بهره با توجه به تورم افسارگسیخته ای که گریبان اقتصاد را گرفته باید افزایش بیابد یا خیر موضوع دیگری است. چرا که بسیاری از اقتصاددانان تاکید دارند استفاده از کانال نرخ بهره جهت کنترل تورم یکی از اقدامات ضروری و لازم است.

با این حال سهامداران نگران هستند که میزان خروج پول حقیقی از بازار تشدید شود. روندی که در هفته های گذشته تداوم داشته و باعث کاهش چشمگیر ارزش معاملات در طول یک ماه اخیر شده است. کارشناسان بازار سهام نیز اعتقاد دارند دلیل این امر گرایش حقیقی‌ها به سپرده‌گذاری در پی رشد نرخ بهره بوده است. حالا با تداوم روند افزایشی نرخ بهره بیم آن می‌رود که حقیقی‌ها بازار را ترک کرده و روی به سپرده‌گذاری بیاورند.

چرا سهامداران از دولت شاکی هستند؟

سید احسان خاندوزی در پاییز ۱۴۰۰ وعده‌ای داده بود که حالا با توجه به نوسانات نرخ بهره، می‌توان گفت عملا وعده خود را نقض کرده است. وعده ای که در قالب بسته حمایتی از بورس طراحی شد و مقرر بود سقف نرخ بهره ۲۰ درصد تعیین شود. البته این اقدام وزیر اقتصاد با انتقادات گسترده‌ای از سوی کارشناسان اقتصادی مواجه شد. اما سهامداران در همان زمان نیز نسبت به اجرای این بند از بسته حمایتی ابراز تردید می‌کردند.

حالا به نظر می‌رسد فعالان بازار سرمایه نه راه پس دارند و نه راه پیش! وعده‌های دولت عملیاتی نشده و کماکان با زیان‌های سنگینی در بازار مواجهند. به عبارتی نه می‌توانند بازار را ترک کنند و نه اینکه چشم‌انداز روشنی پیش روی بازار می‌بینند. حال باید منتظر ماند و دید که واکنش دولت به شکایت بورسی‌ها از عملکرد کابینه چه خواهد بود. این در حالیست که تاکنون وزارت اقتصاد توضیح خاصی در زمینه تغییرات نرخ بهره و مغایرت آن با بند دهم از بسته حمایت از بورس ارائه نکرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عجب حرفی می زنی آخه از بورس چی مونده که تاثیر بذاره

  • ناشناس

    مثبت بفروشید منفی تعداد بیشتری بگیرید

  • س د

    افزایش نرخ بهره بانکی نگرانی نداره فقط بورس رشد نخواهد کرد به عقب هم خواهد رفت.

  • س د

    افزایش نرخ سود بانکی علاوه بر اینکه بورس رشد نخواهد کرد عرضه اولیه هم متقاضی نداره بورس بی بورس. هر کی هم ناراحته میتونه بفروشه و خلاص.

  • ناشناس

    در تورم پنجاه درصد نرخ سود بیست درصد سی درصد هم زیان ! سود باید با تورم یکی بشه

  • ناشناس

    نرخ بین بانکی رفته بالا‌ و نرخ سپرده دستوری و ۱۸ درصدی است و این قضیه هیچ تاثیری روی بورس نداره .

  • ناشناس

    نرخ بین بانکی رفته بالا‌ و نرخ سپرده دستوری و ۱۸ درصدی است و این قضیه هیچ تاثیری روی بورس نداره

  • ناشناس

    خدایی هست