کد مطلب: ۷۵۹۳۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی در قله تاریخی/ کریدور جدید تعیین می‌شود؟

نرخ بهره بین بانکی در قله تاریخی/ کریدور جدید تعیین می‌شود؟

نرخ بهره بین بانکی در این هفته خیز بلندی را تجربه کرد و به سقف تاریخی خود در 21.78 درصد رسید. اما این صعود چگونه رخ داد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بانک مرکزی جدیدترین به‌روزرسانی خود از آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ سود بازار بین بانکی با خیزی بلند و بی‌سابقه به سقف تاریخی خود رسید و رکورد تازه‌ای را ثبت کرد. این در حالی است که نرخ توافق بازخرید همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

نرخ بهره بین بانکی در سال 1401

بازار بین بانکی در سال 1401

جهش رکوردشکن به قله رکوردشکن!

طبق آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، نرخ بازار بین بانکی در هفته منتهی به 19 بهمن ماه 1401 با افزایشی 0.71 واحد درصدی مواجه شده است. جهشی که بزرگترین رشد هفتگی نرخ بهره بین بانکی محسوب می‌شود.

این صعود بی‌سابقه، رکوردشکنی میانگین وزنی نرخ سود بین بانکی را نیز در پی داشت. به‌طوری که با ثبت رقم 21.78 درصد، سقف قبلی خود در 21.31 درصد را شکست و رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

خیز بلند نرخ بهره بین بانکی در این هفته، پس از آغاز یک روند صعودی در سه هفته گذشته بود. رشدی که به نظر می‌رسد که در پی تغییر سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ‌های بهره باشد.

زیرا پس از آنکه نرخ سود‌ سپرده‌های بلندمدت با بخشنامه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی افزایش یافت، رشد نرخ سود بین بانکی نیز در پیروی از این موضوع سرعت گرفت.

نگاه بدبینانه و خوشبینانه به افزایش نرخ بهره بین بانکی

افزایش نرخ سود بین بانکی از دو دیدگاه قابل بررسی است. دیدگاه بدبینانه آن است که نیاز بانک‌ها به نقدینگی به حدی بالا رفته که نرخ سود بازار شبانه چنین جهشی را تجربه کرده است و بانک‌ها دیگر حاضر به قرض دادن به یکدیگر با نرخ‌های قبلی نیستند. به علاوه، رکوردشکنی‌های پی در پی تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی نیز این عطش نقدینگی در بانک‌ها را تایید می‌کنند.

با این وجود، می‌توان خیز بلند نرخ بهره بین بانکی را با عینک خوش‌بینی نیز بررسی کرد. زیرا این رشد می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که بانک مرکزی، بالاخره سرکوب نرخ بهره بین بانکی را حداقل در کوتاه‌مدت کنار گذاشته است. سرکوبی که به عقیده کارشناسان بانکی، تورم‌زا بود و توقف آن می‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد ایران باشد. با این حال باید دید که این موضوع تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

کریدور نرخ سود بین بانکی تغییر می‌کند؟

با جهش نرخ بهره بین بانکی و رسیدن آن به سطح 21.78 درصد، حالا نرخ مذکور بیش از هر زمان دیگری به سقف کریدور تعیین شده برای آن نزدیک شده است.

کریدور 14 تا 22 درصدی که در واقع کف و سقف مجاز برای نرخ بهره بین بانکی را مشخص می‌کند و حالا این نرخ تنها 0.22 واحد درصد تا رسیدن به سقف تعیین شده فاصله دارد.

با این وجود هیچ الزامی وجود ندارد که محدوده 14 تا 22 درصدی برای نرخ بهره بین بانکی باقی بماند و شاید زمان آن باشد که سیاست‌گذار کریدور جدیدی برای این نرخ تعریف کند.

نرخ ریپو همچنان در 21 درصد

با وجود جهش نرخ بهره بین بانکی، نرخ ریپو همچنان در سطح 21 درصد میخکوب شده است. نرخ ریپو در حالی در 23 هفته گذشته تقریبا ثابت مانده که در همین مدت میزان سفارش‌های ریپو ارسال شده توسط بانک‌ها به بانک مرکزی، بیش از 75 درصد افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشی

    آفرین بر شما که به فکر پیشرفت هستید وهمه چیزهاروگرون می کنید ولی خداوکیلی چقدرجهادی به فکرمردمید