کد مطلب: ۸۱۰۵۹۷

کدام کشورها بیشترین و کمترین نرخ بهره را پرداخت می‌کنند؟

کدام کشورها بیشترین و کمترین نرخ بهره را پرداخت می‌کنند؟

نرخ بهره حقیقی، همان نرخ بهره اسمی اما با در نظر گرفتن تورم یک کشور است. در میان اقتصادهای بزرگ جهان، برزیل بیشترین و آرژانتین کمترین نرخ بهره حقیقی را دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ بهره نقش مهمی در اقتصاد یک کشور ایفا می‌کند چرا که بر مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران به طور یکسان تأثیر می‌گذارد. نرخ بهره می‌تواند پیامدهای قابل توجهی بر توانایی افراد برای دسترسی به اعتبار، مدیریت بدهی‌ها و خرید کالاهای گران‌قیمت‌تر مانند خودرو و خانه داشته باشد.

در گزارش ویژوال کاپیتالیست ، از نمودار زیر برای نشان دادن نرخ بهره واقعی40 اقتصاد بزرگ جهان، استفاده کرده که با کم کردن تورم پیش‌بینی‌شده طی 12 ماه آینده از نرخ‌های اسمی کنونی به دست آمده است.

نرخ بهره اسمی و واقعی

نرخ بهره اسمی به نرخی گفته می‌شود که می‌توان پول را بدون در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند تورم به ارزش اسمی آن وام گرفت یا وام داد. در همین حال، نرخ بهره واقعی، نرخ بهره اسمی پس از در نظر گرفتن تورم است که منعکس‌کننده هزینه واقعی استقراض یا وام است. نرخ بهره واقعی می‌تواند در طول زمان نوسان داشته باشد و تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تورم، سیاست‌های بانک مرکزی و رشد اقتصادی قرار دارد. نرخ بهره همچنین می‌تواند با تأثیر بر تصمیمات سرمایه‌گذاری و مصرف، بر رشد اقتصادی تأثیر بگذارد.

کشورهایی با بیشترین نرخ بهره حقیقی

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، از اواسط دهه 1980، نرخ بهره واقعی در چندین اقتصاد پیشرفته به طور پیوسته در حال کاهش بوده است.

از ماه مارس 2023، برزیل بالاترین نرخ بهره واقعی را در میان 40 اقتصاد بزرگ نشان داده شده در این مجموعه اطلاعات دارد.

به طور کلی، کشورهایی با نرخ بهره بالا بازدهی بالاتری را برای سرمایه‌گذاری‌های خود به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند، اما به دلیل داشتن اقتصاد پرنوسان و بی‌ثباتی سیاسی، با ریسک‌های بالاتری نیز همراه هستند.

عاملی مانند ابرتورم، همانطور که در کشور آرژانتین دیده می‌شود، می‌تواند منجر به ناهنجاری در نرخ‌های واقعی و اسمی شود و مشکلاتی را برای اقتصاد و سیستم مالی این کشور ایجاد کند. آرژانتین با نرخ بهره اسمی 78 درصد، به دلیل وجود نرخ تورم سالانه بیش از 100 درصد، نرخ‌های بهره واقعی آن همچنان پایین‌ترین نرخ بهره در جهان باقی مانده است.

نرخ بهره حقیقی 40 اقتصاد بزرگ جهان

نرخ بهره حقیقی 40 اقتصاد بزرگ جهان

چشم‌انداز نرخ‌های بهره

تورم فزاینده و سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌تر، به تازگی در بسیاری از کشورها منجر به افزایش سریع نرخ‌های بهره اسمی شده است. با این حال، تحلیل صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که افزایش‌های اخیر می‌تواند موقتی باشد.

به گفته این صندوق، بانک‌های مرکزی در اقتصادهای پیشرفته احتمالاً سیاست‌های پولی را انبساطی‌تر کنند و نرخ‌های بهره را به سطوح قبل از همه‌گیری بازگردانند تا تورم را تحت کنترل خود داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.