خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۲۴۶۴

نرخ خوراک پتروشیمی افزایش یابد

نرخ خوراک پتروشیمی افزایش یابد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تنها حدود ۵۰ درصد ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی وارد سامانه نیما می‌شود، گفت: دولت باید نرخ خوراک پتروشیمی را بصورت واقعی محاسبه کند.

علی بختیار درخصوص عملکرد پتروشیمی‌ها گفت: متاسفانه امروز نرخ انرژی، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ سوخت در کشور ما واقعی نیست و به دلیل واقعی نبودن نرخ‌ها و به هم ریختگی نرخ ارز شاهد مشکلات پیچیده اقتصادی در کشور هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، نماینده مردم گلپایگان در اظهار داشت: باید خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ واقعی به آنها فروخته شود و در مقابل به پتروشیمی‌ها اجازه دهیم ارز حاصل از صادراتشان را در بازار آزاد با قیمت واقعی بفروشند.

عضو شورای عالی انرژی گفت: دولت پتروشیمی‌ها را مکلف کرده است که ارز حاصل از صادراتشان را با قیمت ۸ تا ۹ هزار تومان در سامانه نیما به فروش برسانند، در حالی که قیمت واقعی امروز حدود ۱۵ هزار تومان است.

بختیار اظهارداشت: تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد موجب شده است که پتروشیمی‌ها بخش زیادی از ارز حاصل از صادرات خود را وارد بازار ارز کشور نکنند.

وی تاکید کرد: پرداخت خوراک ارزان به پتروشیمی‌ها موجب شده است که پتروشیمی‌ها در راستای بهینه سازی مصرف انرژی اقدامی انجام ندهند، بسیاری از پتروشیمی‌های کشور به صورت بی‌رویه از انرژی استفاده می‌کنند. این امر موجب شده است که بهره‌وری پتروشیمی‌ها افزایش نیابد.

بختیار تصریح کرد: عدم ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار داخلی موجب شده است که ارز مورد نیاز بازار تامین نشود. طبق آماری که پتروشیمی جم به کمیسیون انرژی داد حدود ۸۵ درصد ارز حاصل از صادرات این پتروشیمی وارد بازار داخلی می‌شود.

وی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات موجود، حدود ۵۰ درصد از ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سامانه نیما وارد نمی‌شود که این امر موجب شده است در تامین ارز برای اداره کشور دچار مشکل شویم. ادامه این مسیر موجب می‌شود که دولت اقدام به واقعی نمودن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کند.

بختیار اظهارداشت: پتروشیمی‌ها با دریافت انرژی ارزان اقدام به صادرات می‌کنند، لذا باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به صورت واقعی محاسبه شود.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.