کد مطلب: ۵۸۱۴۱۴

نرخ رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۰، به روایت مرکز آمار و بانک مرکزی

نرخ رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۰، به روایت مرکز آمار و بانک مرکزی

مرکز آمار و بانک مرکزی در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای نرخ رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۰ است را اعلام کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، در فصل بهار ١۴٠٠رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی ۴,۵- ،گروه صنایع و معادن ١٣.٨ و گروه خدمات ۴.۵ درصد نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٩، رشد داشته است.

بر اساس این نتایج، محصول ناخالص داخلی(GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سه ماهه اول سال ١۴٠٠ به رقم ١٧٧٧ هزار میلیارد ریال با نفت و ١۵٠٩ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه رقم مذکور در فصل مشابه سال قبل با نفت ١۶۵٢ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ١۴۴٢ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٧,۶ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۴.۶ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ١۴٠٠ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در فصل بهار ١۴٠٠رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد ۴,۵- ،گروه صنایع و معادن ١٣.٨ و گروه خدمات ۴.۵ درصد نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٩، رشد داشته است.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ۴٢ رشته فعالیت بر مبنای طبقه بندی ISIC.Rev۴ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، است.

همچنین گروه صنایع و معادن شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می‌شود.

گروه خدمات نیز شامل زیر بخش‌های عمده وخرده فروشی، فعالیت‌­های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل ونقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه وخدمات کسب وکار و دامپزشکی،اداره امورعمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت­‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایرخدمات عمومی، اجتماعی، شخصی وخانگی است.

جزئیات تفضیل رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۰ را اینجا ببینید ( مرکز آمار ).

رشد اقتصادی به روایت بانک مرکزی

همچنین بر اساس محاسبات بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور در بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۲ و ۴.۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس محاسبات بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) کشور در فصل اول ۱۴۰۰ (به قیمت‌های پایه سال ۱۳۹۵)، با نفت به رقمی حدود ۳۴۷۷.۰ هزار میلیارد ریال و بدون نفت به حدود ۳۱۴۸ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۶.۲ و ۴.۷ درصدی برخوردار است.

جزئیات این تحولات را اینجا ببینید ( بانک مرکزی ).

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.