کد مطلب: ۳۷۱۸۸۵

چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از برخی شاخص‌های اقتصادی در ایران

آینده فروش نفت ایران پس از پایان معافیت‌ها

آینده فروش نفت ایران پس از پایان معافیت‌ها

بر اساس تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، کاهش شش درصدی تولید ناخالص داخلی در ایران، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و نوسانات قیمت نفت، بدترین رقم برای این کشور از سال 2012 محسوب می‌شود. با این حال ایران تنها کشوری نیست که با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شود. بر اساس این گزارش، افزایش تنش‌های ژئوپولتیک و تحریم‌های ایران ثبات سیاسی و اقتصادی کل منطقه را دچار آسیب خواهد کرد.

بر اساس آخرین گزارش از صندوق بین‌المللی پول در مورد چشم‌انداز اقتصاد منطقه‎ای خاورمیانه، آفریقا و آسیای مرکزی، متوسط رشد اقتصادی جهان از 3.6 درصد در سال 2018 به 3.3 درصد در سال 2019 کاهش خواهد یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس این گزارش، کاهش اخیر قیمت‌های نفت بر اقتصاد کشورهای صاردکننده نفت هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

در ماه اکتبر سال 2018 (مهر-آبان 1397) قیمت نفت برنت به بیش از 80 دلار در هر بشکه رسید. پس از آن اما تا پایان سال گذشته به دنبال نگرانی‌ها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و افزایش تولید دو کشور عربستان و روسیه، قیمت نفت تا حدودی روند نزولی به خود گرفت.

اگرچه از ابتدای سال جاری میلادی قیمت نفت رشد قابل توجهی داشته اما به نظر می‌رسد به دنبال اختلالات عرضه ایران به دلیل پایان معافیت‌های نفتی، تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و جنگ داخلی در لیبی، قیمت‌های نفت درآمدهای نفتی صادرکنندگان این منطقه و به دنبال آن اقتصاد این کشورها را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین کاهش میزان تقاضا و افزایش تولید ایالات متحده آمریکا هم به کاهش قیمت‌ها دامن زده است.

به دنبال نوسانات فراوان در بازار نفت از سال 2018 تاکنون و عوامل ژئوپولتیک اخیر، صندوق بین‌المللی پول هم چشم‌انداز خود از قیمت نفت را در مقایسه با پاییز گذشته کاهش داده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در این منطقه، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شود. به گفته جهاد آزور، رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، تشدید تحریم‌ها و کاهش ارزش پول ملی، اقتصاد ایران را برای دومین سال متوالی دچار رکود می‌کند و تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری 6 درصد کاهش می‌یابد.

کاهش شش درصدی تولید ناخالص داخلی در ایران، بدترین رقم از سال 2012 (پس از تحریم‌های پیشین در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما) محسوب می‌شود. در آن زمان این نهاد بین‌المللی کاهش 7.7 درصدی را برای اقتصاد ایران گزارش کرده بود.

کاهش رشد اقتصادی ایران در حالی رخ می‌دهد که کشورهای خاورمیانه یک سال دیگر رشد ضعیفی را تجربه می‌کنند. مهم‌ترین دلیل آن هم کاهش قیمت نفت خام و افزایش تنش‌های ژئوپولتیک است.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، هرگونه تاثیر مخرب ناشی از ناآرامی‌ها در ایران و سرایت آن به دیگر کشورهای خلیج فارس موجب محدودیت‌های بیشترِ تجاری و سرمایه‌گذاری‌های کمتر در این منطقه می‌شود.

این در حالی است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی که ایران را به دخالت در جهان عرب و افزایش نفوذ در منطقه متهم می‌کنند، از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه این کشور استقبال کرده‌اند.

به گفته جهاد آزور، افزایش تنش‌های ژئوپولتیک و تحریم‌های ایران ثبات سیاسی و اقتصادی کل منطقه را دچار آسیب می‌کند.

آزور در این رابطه گفته است: مشخص نیست که با تشدید تحریم‌ها صادرات نفت ایران تا چه حد کاهش یابد، ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم «صفر» به چه معناست. ایران احتمالا قادر خواهد بود تا حدودی به صادرات نفت خود ادامه دهد. همچنین باید منتظر واکنش کشورهای خریدار نفت ایران ماند و دید تا چه حد به تحریم‌هی ایالات متحده ا پایبند هستند.

از سوی دیگر، سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به ثبت کانال ویژه تجارت موسوم به اینستکس به ایران اقدام کرده‌اند و در تلاشند تا از این طریق کانال‌های مالی و تجارت با ایران را علی‌رغم تحریم‌های آمریکا ادامه دهند. اما به نظر می‌رسد این اقدام بیشتر نمادین بوده و تاثیر اندکی بر کاهش فشارهای مالی بر ایران داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بافرض این که امریکا دشمن ایران وصددرصدمشکل ازمانیست وامریکامقصره.تازمانی که مابادنیا سرناسازگاری داریم وفکرمیکنیم ماازهمه بهتریم وضع اقتصادی ما همینه وبدترهم میشه وبدتراینکه حمایت مردم راهم ازدست میدهیم