کد مطلب: ۳۷۰۶۰۲

بلومبرگ بررسی کرد:

جدیدترین پیش‌بینی صندوق بین‎المللی پول از نرخ تورم ایران

جدیدترین پیش‌بینی صندوق بین‎المللی پول از نرخ تورم ایران

به دنبال اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا در سال 2018، ریال ایران دو سوم از ارزش خود را از دست داده است. حالا با عدم تمدید معافیت‌های نفتی، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم این کشور در سال جاری میلادی به بالاترین میزان از سال 1980 تاکنون خواهد رسید.

بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، به دلیل کاهش قابل توجه ارزش پول ملی ایران و محدودیت‌های ایجادشده برای صادرات نفت، تحریم‌های بیشتر از سوی ایالات متحده آمریکا علیه این کشور می‌تواند نرخ تورم ایران را به بالاترین میزان از سال 1980 تاکنون برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از بلومبرگ ، جهاد آزور، رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول گفته است: با توجه به لغو معافیت‌های نفتی از سوی آمریکا و محدودیت‌های بیشتر برای صادرات نفت ایران ، انتظار می‌رود، متوسط نرخ تورم این کشور در سال جاری میلادی به 50 درصد برسد. پیش از انتشار اخبار مبنی بر لغو معافیت‌ها برای مشتریان نفتی ایران، این نهاد بین‌المللی تورم 37 درصدی را برای ایران پیش‌بینی کرده بود.

بر اساس ادعاهای مقامات آمریکایی، ایالات متحده قصد دارد از طریق به صفر رساندن صادرات نفت و کاهش درآمد دولت ایران، از نفوذ سیاسی این کشور در خاورمیانه بکاهد.

چشم‌انداز اخیر صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم در ایران تا حدی است که این کشور را در کنار کشور بحران‌زده سودان و پس از دو کشور ونزوئلا و زیمبابوه در فهرست تورم قرار می‌دهد.

آزور در مصاحبه‌ای روز یکشنبه‌ در دوبی اعلام کرد: حتی پیش از پایان این معافیت‌ها، ریال ایران بیش از دو سوم از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده بود و انتظار می‌رود، این کشور دومین سال رکود اقتصادی را هم تجربه کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: در حالی که به سختی می‌توان گفت قیمت‌ها تا چه سطحی افزایش می‌یابد، اما قابل پیش‌بینی است که وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد.

پیش‌بینی‌هایی که صندوق بین‌المللی پول پیش از تصمیم آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌ها منتشر کرده بود، نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری شش درصد کاهش می‌یابد. برآوردها از میزان کاهش تولید ناخالص داخلی در سال 2018 هم چهار درصد بوده است. قیمت نفت مورد نیاز برای تعادل در بودجه ایران 125.6 دلار به ازای هر بشکه در سال جاری، 113.8 دلار در سال 2018 و 64.8 دلار در سال 2017 بوده است. این در حالی است که هر بشکه نفت در معاملات امروز (شنبه 9 اردیبهشت) با قیمت 71.23 دلار معامله شده است.

کشورهای اروپایی که در سال 2015، توافق هسته‌ای موسوم به برجام را با ایران امضا کردند، از اقدامات اخیر آمریکا انتقاد می‌کنند. مقامات ایرانی هم معتقدند که کاهش صادرات نفت این کشور به صفر غیرممکن است.

بر اساس توصیه‌های آزور، مقامات ایرانی باید از طریق تطابق نرخ ارز با نیروهای بازار از میزان معضلات اقتصادی بکاهند. همچنین ایران می‌تواند از طریق پایبندی به قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم با نقاط ضعف مربوط به سیستم مالی کشور مقابله کند. دولت همچنین باید به فکر سازوکارهای حمایت اجتماعی با هدف جلوگیری از آسیب‌پذیریِ بیشتر طبقه فقیر باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.