کد مطلب: ۳۹۵۴۲۳

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

امیدی به بازگشت ارز تازه واردهای صادرات نیست / تازه واردها در صادرات فرش نقشی ندارند

امیدی به بازگشت ارز تازه واردهای صادرات نیست / تازه واردها در صادرات فرش نقشی ندارند

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: صادرات فرش دستباف اقدامی راحت نیست که عده‌ای تازه وارد بخواهند در این حوزه ورود و به صادرات فرش به سایر کشورها اقدام کنند. قطعا تازه‌واردهای حوزه صادرات، در بخش صادرات فرش دستباف نقشی ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا بحث بر سر کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای آن قدر داغ شده که محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران برای خاتمه دادن به این روند به اصلاح سیاست‌های ارزی تاکید دارد. او که هفته گذشته مهمان فعالان بخش‌خصوصی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بود درباره وضعیت تجار تازه وارد گفته است: «ظهور شش هزار و 447 کارت بازرگانی جدیدالورود که سابقه صادرات نداشتند، مرهون بعضی تصمیمات ارزی است. از 445 مورد از همین کارت‌های جدید بازرگانی، نزدیک به 4.7 میلیارد دلار صادرات انجام گرفته بود که آمار نگران کننده‌ای به شمار می‌آید و اگر سیاست‌های ارزی تعدیل نشود، این آمار به 15 میلیارد دلار هم خواهد رسید.» حال سوالی که ذهن دولتمردان را درگیر کرده این است که چطور می‌توان از تازه واردها در عرصه تجارت ارز دریافت کرد؟

در همین رابطه عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تازه واردها در حوزه صادرات در بخش فرش هم فعال هستند یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: هنوز مشخص نیست که تازه واردها در حوزه صادرات در کدام بخش مشغول فعالیت هستند و بخش‌خصوصی از جزئیات آن آگاهی چندانی ندارد. قطعا این افراد در صادرات فرش دستباف نقشی ندارند؛ چرا که خرید و فروش در این صنعت ضعیف و وضعیت فرش نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا بسیار بحرانی شده است.

سهم فرش ایرانی در بازار آمریکایی‌ها

سیدرضی حاجی آقامیری افزود: تحریم‌های آمریکا بر صنعت فرش باعث شده که ما بازار 25 درصدی فرش این کشور را از دست بدهیم. در این بازه زمانی برخی صادرکنندگان هستند که مقصد مستقیم صادرات فرش به آمریکا را تغییر داده‌اند و از طریق کشورهای ثالث فرش ایران را به بازار آمریکا صادر می‌کنند. البته با این روش جدید نیز باز هم نمی‌توان آن طور که باید فرش را به بازار آمریکایی‌ها ارسال و نیاز مردم آن کشور را برآورده کرد.

او در ادامه اظهار کرد: صادرات فرش دستباف اقدامی راحت نیست که عده‌ای تازه وارد بخواهند در این حوزه ورود و به صادرات فرش به سایر کشورها اقدام کنند. از سوی دیگر در شرایط فعلی امکان واردات ضعیف شده و بنابراین صادرات برای عده‌ای توجیه پذیرتر است.

حاجی آقامیری در پاسخ به این پرسش که تجار تازه وارد چطور می‌توانند دلار خود را به کشور برنگردانند؟ گفت: برای صادرکنندگانی که تازه وارد هستند هیچ اجباری نسبت به برگشت ارزشان وجود ندارد. اگر انجام صادرات مبتنی بر شناخت این افراد از طریق تشکل‌های مربوطه و اتحادیه انجام می‌گرفت و این افراد با این شیوه احراز هویت می‌شدند آن زمان امیدوار بودیم و نسبت به برگشت ارزشان اطمینان خاطر بیشتری داشتیم؛ این در حالی است که امروز شناسایی این افراد کار سختی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.